تکنیک های نگهداری لوله استیل

نگهداری لوله استیل

لوله استیل کاربرد بسیار متنوعی دارد و در بخش های گوناگونی از سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های استیل در سیستم های تصفیه و انتقال آب دیده می شوند، به عنوان نرده های راه پله کاربرد دارند و در کارخانه های تولید مواد شیمیایی، غذایی یا دارویی برای انتقال مواد استفاده می شوند. روش نگهداری لوله استیل با توجه به کاربرد لوله و محل قرار گیری آن متفاوت خواهد بود. تکنیک های نگهداری لوله استیل دوام و افزایش عمر لوله استیل را به فراهم می‌کنند.

از لوله های استیل دوام و عمر لوله ها را افزایش می دهد.

برنامه بازرسی دوره ای داشته باشید

لوله های استیل لایه ای محافظ در برابر خوردگی و آسیب دیدگی دارند که سطح روی لوله را می پوشاند. در بازرسی های دوره ای، سطح روی لوله ها را بازبینی کنید تا متوجه هر گونه آسیب یا خوردگی شوید. اگر بخشی از لایه اکسید روی لوله های استیل از بین رفته باشد، تمام لوله در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد. به همین دلیل باید بخش آسیب‌دیده را تعویض کنید یا از مواد ضد زنگ برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید.

اهمیت نظافت در نگهداری لوله استیل

زمانی که مواد خورنده روی سطح لوله ها باقی می مانند، احتمال آسیب دیدن سطح روی لوله را افزایش می دهند. نظافت کردن لوله ها باعث پاکسازی مواد آسیب زا از سطح لوله استیل می شود و دوام لوله ها را افزایش می دهد. از دیگر مزیت های تمیز کردن مداوم لوله ها، اطلاع از آسیب دیدگی های احتمالی لوله ضد زنگ در مراحل اولیه است.

رفع سریع خرابی های کوچک لوله های استیل

سطح بیرونی و داخلی لوله های استیل با اکسید پوشیده می شود تا خاصیت ضد زنگ بودن ایجاد شود. این ویژگی استیل فقط مربوط به سطح آن می شود و اگر شکستگی یا ترک خوردگی ایجاد شود، لایه های زیرین استیل که مقاومتی در برابر خوردگی ندارند،‌ در معرض عوامل آسیب زا قرار می گیرند.

نشتی داشتن لوله ها، نه تنها لوله آسیب‌دیده را در معرض پوسیدگی و تخریب بیشتر قرار می دهد؛ بلکه لوله های مجاور نیز در خطر آسیب دیدگی یا زنگ زدگی هستند. اگر موادی که با لوله های استیل جا به جا می شوند، خطرناک باشند یا خورندگی شدید داشته باشند، نشتی لوله ها به کل سیستم صدمه می زند.

از مواد حاوی کلرید استفاده نکنید

استیل واکنش پذیری کمی با سایر مواد شیمیایی دارد و در برابر بیشتر مواد خورنده مقاوم است؛ اما در برابر کلرید و مواد حاوی کلرید آسیب پذیر می شود. اگر لوله های استیل در معرض مواد شیمیایی حاوی کلرید،‌ نمک های کلرید یا شوینده های کلریدی قرار بگیرند، دچار خوردگی می شوند.

خوردگی های ناشی از تماس استیل با مواد حاوی کلرید، حفره ای و عمیق است. به همین دلیل نه تنها سطح روی لوله های استیل را از بین می برد؛ بلکه به لایه های زیرین لوله فولادی آسیب می رساند و گاهی منجر به سوراخ شدن لوله می شود.

از خنثی سازی و مواد ضد زنگ کمک بگیرید

استیل ضد زنگ در حقیقت فولادی است که سطح روی آن با اکسید کرومی پوشیده‌می شود. اکسید کرومی مانع از واکنش فولاد با مواد شیمیایی، هوا یا آب می شود و مقاومت استیل را بالا می برد. اگر لوله های استیل در معرض مواد خورنده و آسیب زا قرار دارند، بهتر است لایه محافظتی مقاوم تری داشته باشند.

اگر از یک لایه اسید نیتریک روی سطح فولاد ضد زنگ استفاده کنید، محلول های اسید سیتریک را روی سطح استیل بمالید یا از خنثی ساز های الکتروشیمیایی استفاده کنید، لایه ای اکسید خنثی تشکیل می شود و روی اکسید کرومی استیل قرار می گیرد. در نتیجه مقاومت استیل در برابر آسیب افزایش می یابد. برای لوله های استیل که در معرض آب یا هوا هستند، خنثی سازی بهترین راه برای افزایش مقاومت فولاد ضد زنگ محسوب می شود.

کلام پایانی

لوله های استیل با نام لوله های ضد زنگ شناخته می شوند. به همین دلیل گاهی تصور می شود که این نوع لوله نیازی به نگهداری ندارند و در برابر هر نوع آسیب مقاوم هستند. لوله های استیل نسبت به لوله های فلزی، فولادی یا آهنی مقاومت بیشتری در برابر آسیب یا خوردگی دارند و مدت زمان بیشتری سالم می مانند. با این حال اگر اصول نگهداری لوله استیل را رعایت نکنیم، عمر لوله ها کم می شود و لوله های آسیب‌دیده نیاز به تعویض خواهند داشت.

5/5 - (2 امتیاز)
تیم تولید محتوا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *