ورق استیل در صنعت خودروسازی

ورق استیل در صنعت خودروسازی

ورق استیل در صنعت خودروسازی کاربرد گسترده‌ای داشته و در تولید انواع خودروهای هوایی، سواری و دیگر وسایل حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنعت خودروسازی با توجه به نقش بالایی که در اقتصاد و پیشرفت کشورها دارد همواره مورد توجه بوده و فرصت‌های بسیاری را برای ایجاد کسب و کار و رشد اقتصادی به وجود آورده‌است. استیل از جمله فلزات بسیار مهمی است که در این صنعت رو به رشد و خلاقانه کاربرد داشته و در بسیاری از خطوط تولید خودرو و دیگر لوازم حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های ورق استیل پرداخته‌تا بیشتر با نقش این فلز و کاربرد آن در صنعت خودروسازی آشنا شویم.

ورق استیل و کاربرد آن در خودروسازی

ورق استیل از جمله ورق‌های فلزی ساخته شده از فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ است. ورق‌های استیل با توجه به خواص مکانیکی و فیزیکی منحصر به فردشان مانند سختی مناسب، انعطاف پذیری بالا، استقامت در مقابل خوردگی و… در اغلب صنایع مانند خودروسازی، ساختمانی، پتروشیمی و ساخت قطعات فلزی به کار برده‌می‌شوند. ترکیبات استیل متشکل از آلیاژ‌های مختلفی مانند کروم، مولیبدن، نیکل و آهن است که خواص شیمیایی و فیزیکی این فلز را مانند استقامت در برابر زنگ زدگی، خوردگی، حرارت و… در محصولات فولادی ساخته‌شده بهبود می‌دهد. ورق استیل در صنعت خودروسازی به صورت صنعتی و در گریدهای مختلف جهت ساخت قطعات و بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین ویژگی های ورق استیل در صنایع خودروسازی

استیل با توجه به خواص و ویژگی‌های مفید و مهمی که دارد از آلیاژ‌های بسیار مهم برای ساخت قطعات و بدنه خودروها به خصوص خودروهای الکتریکی و هیبریدی است.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استقامت بالا در مقابل خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت تولید و ساخت به شکل‌های گوناگون و سفارشی
  • استحکام در برابر ضربه
  • دارای قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با فلزاتی مانند نیکل، آلومینیوم و پلیمر
  • دارای وزن سبک و امکان حمل و نقل راحت
  • امکان بازیافت داشته و سازگار با محیط زیست است.

استفاده از استیل در بخش‌های مختلف خودروسازی

آلیاژهای استیل بعد از اینکه عملیاتی مثل جوشکاری، خم کاری، رنگ آمیزی، چسب زنی و… بر روی آنها انجام گردید، برای ساخت بخش‌های مختلفی از خودرو مانند ترمزها، میله‌های چرخ، دیسک‌های ترمز، سیستم‌های تعلیق، صفحه‌های کلاج و حتی برخی قسمت‌های داخلی خودرو استفاده می‌شوند.علاوه بر این برای ساخت درب‌ها، پوسته خودرو، کاپوت، سقف، درب‌های صندوق عقب، سربارها، ستون‌های B و C  نیز از ورق استیل بهره گرفته می‌شود.

بررسی پرکاربردترین استیل‌ها در صنایع خودروسازی

از جمله استیل‌های پرکاربرد در صنعت خودروسازی می‌توان انواع استیل کروم نیکل، استیل پالادیومی، استیل زنگ نزن، استیل ضد زنگ فولادی، ورق استیل ۴۳۰ و استیل ۴۱۶ را نام برد. از انواع ورق استیل در صنعت خودروسازی جهت ساخت قطعات گوناگون خودرو مانند سیستم‌های تعلیق، سیستم سیلندر، صفحه سرعت، جعبه دنده، سد بورد و سیستم‌های ترمز استفاده می‌گردد. همچنین در فرایند نورد، کشش و ساخت پایه موتورها و صفحات کلاهک از ورق‌های استیل ۴۰۴، استیل ۴۱۶، استیل ۴۲۰ و استیل ۴۶۰ بهره گرفته‌می‌شود.

در صنعت خودروسازی از سری ورق استیل نگیر در گریدهای مختلف نیز استفاده‌های فراوانی به شرح زیر می‌شود:

ورق استیل ۳۰۴: جهت ساخت بدنه خودرو، سیستم های تخلیه و قطعات داخلی آن مانند فریم‌های صندلی، صفحه‌های داشبورد، پنل‌های درب و…  کاربرد دارد.

استیل ۳۱۰: این نوع استیل با توجه به سطح مقاومت بالا در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون در ساخت بخش‌های مختلف خودرو از جمله سیستم‌های ترمال، اگزوز، کاتالیست ها و… به کار برده‌می‌شود.

ورق استیل و بررسی اهمیت آن در صنایع خودروسازی

همانطور که اشاره شد صنعت خودروسازی جهت ساخت بدنه خودرو و دیگر قطعات با کیفیت آن نیاز بالایی به فولاد استیل دارد. استیل با توجه به خاصیت‌ها و ویژگی‌هایی مانند استقامت فوق العاده در مقابل سایش، خوردگی، رطوبت، ضربه و فشار در مقایسه با دیگر فلزات بازده بیشتری داشته و نقش اساسی در پیشبرد صنعت خودرو ایفا می‌کند. ضمن اینکه بهره‌گیری از ورق استیل موجب می‌شود تا خودروها در وزن سبک‌تری تولید‌شده و کارایی بیشتری داشته‌باشند. استیل با توجه به کشسانی و مقاومت بالایی که دارد سطح ایمنی خودرو را نیز افزایش می‌دهد. همچنین استیل در مقایسه با فلزاتی مانند آلومینیوم از قابلیت شکل دهی و تغییر اندازه بیشتری برخوردار‌بوده و به طراحان خودرو اجازه می‌دهد تا بتوانند خودروهایی منحصر به فرد و با اشکال پیچیده طراحی نمایند. به طور کلی می‌توان گفت که ورق استیل نقش مهمی در تولید خودروهای زیبا، مستحکم و مقرون به صرفه دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کاربرد ورق استیل در صنعت خودروسازی پرداخته‌شد و دریافتیم که این آلیاژ با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فردش جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارد. ورق های استیل را می‌توان با ترکیب مشخصی از کروم و آهن به دو شکل نازک و ضخیم تولید کرده و در ساخت بدنه و بخش‌های گوناگون خودرو مانند سقف، درب‌ها و دیگر قطعات آن به کار برد.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تولید محتوا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *