مشخصات ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار ورقه‌ای فلزی است که از جنس استیل ساخته می ‌شود. این ورق‌ ها که دارای زائده‌ هایی روی سطح خود می‌باشند، مانند سایر ورق ‌های فلزی صاف و صیقلی نیستند. وجود زائده ‌هایی روی سطح ورق استیل، باعث ایجاد اصطکاک شده و خطر لغزش روی ورق استیل را کاهش می ‌دهد. مشخصات ورق استیل آجدار به نوع ورق و کاربرد آن بستگی دارد. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل ورق استیل آجدار، ویژگی‌ های آن، انواع ورق استیل آجدار، کاربرد و قیمت آن بپردازیم.

ورق استیل آجدار چیست؟

ورق‌ های فلزی تنوع بالایی دارند و از جنس آلومینیوم، گالوانیزه، فولاد و استیل ساخته می‌ شوند. به دلیل اینکه استنلس استیل یکی از بهترین آلیاژ‌ های فولادی است. برای تولید ورقه‌ های فولادی آجدار از استیل هم استفاده می ‌شود.

معمولاً ورق‌ های استیل دارای سطحی صاف، براق و بدون خط و خش هستند. اما در مواردی این ورق ‌ها را به گونه‌ای می‌ سازند که برآمدگی و فرورفتگی‌ هایی روی سطح آن ها وجود داشته باشد. به این برآمدگی ‌ها و فرورفتگی‌ ها اصطلاحاً آج گفته می‌ شود. قیمت ورق استیل آجدار نسبت به سایر فولاد ها بیشتر است. چرا که ورق ‌های استیل غیر مغناطیسی هستند و ضد زنگ می ‌باشند.

انواع ورق استیل

ورق‌ های استیل آجدار از نظر طرح به سه دسته مختلف تقسیم می ‌شوند که عبارتند از:

  • از آج با لبه تیز
  • آج با لبه ذوزنقه‌ای
  • آج لبه گرد (سه خط- چهار خط – پنج خط)

تفاوت اصلی ورق‌ های استیل آجدار مربوط به نوع برآمدگی ‌های این ورق ‌ها، جنس ورق و روش تولید آن می ‌شود. در حال حاضر دو نمونه از ورق‌ های استیل پرکاربرد در کشور موجود هستند که با نام ورق آجدار ایرانی و ورق آجدار فابریک شناخته می ‌شوند.

معرفی ویژگی ‌های ورق استیل آجدار

اصلی‌ترین ویژگی ورق استیل آجدار، مقاومت در برابر اصطکاک است. به همین خاطر پس از گذشت مدت زمان طولانی، این ورق ‌ها در اثر سایش تغییر شکل نمی ‌دهند و ظاهر اولیه خود را تا مدت‌ ها حفظ می ‌کنند. اما البته ورق ‌های استیل آجدار ویژگی‌ های دیگری هم دارند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • قابل بازیافت بودن
  • ضد زنگ بودن
  • مقاومت در برابر پوسیدگی و سایش
  • قابل جوشکاری
  • زیبایی ظاهری
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر فشار های خارجی و تغییر شکل
کاربرد ورق استیل آجدار
کاربرد ورق استیل آجدار

کاربرد ورق استیل آجدار

ورق استیل آجدار به روش ‌های مختلفی تولید می‌ شود. همین متفاوت بودن فرایند تولید، روی کاربرد آن تاثیر دارد. البته شکل ظاهری ورق ‌های استیل نیز متفاوت است. به همین خاطر انواع ورق‌ های استیل با شکل ‌های ظاهری گوناگون نیز کاربرد های مخصوص به خودشان را دارند. معمولاً در راه پله ‌های عمومی و مکان‌هایی که برای رفت و آمد سالمندان و معلولین در نظر گرفته می ‌شود، از ورقهای استیل آجدار استفاده می ‌کنند که در برابر لغزش ایمن هستند. بعضی دیگر از کاربرد های ورق استیل آجدار عبارتند از:

  • صنایع پتروشیمی
  • تولید مخازن
  • رمپ ‌های عبور و مرور
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت ماشین سازی
  • صنعت کشتیرانی
  • صنایع غذایی
  • طراحی داخلی و خارجی بعضی از ساختمان ‌ها
  • ساخت کف اتاق وانت و کامیون

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

ابعاد ورق استیل آجدار

قبل از اینکه درباره ابعاد ورق استیل آجدار صحبت کنیم، بهتر است بدانید که این نوع از ورق‌ های فولادی با مواد اولیه متفاوتی ساخته می‌ شوند. اما نمونه ‌هایی که قرار است در ساخت پله ‌های هوایی مورد استفاده قرار بگیرند و در معرض تغییرات آب و هوایی هستند از جنس استنلس استیل آجدار ساخته می ‌شوند. ابعاد و ضخامت این ورق ‌های استیل نیز به شرح زیر است.

ورق استیل آجدار: دارای عرض یک متر، طول یک الی ۶ متر

کویل آجدار استیل: عرض ۱ متر، طول ۱۰۰ الی ۵۰ متر

ضخامت ورق ‌های استیل: ۱ میلی متر تا ۳ میلی متر

تولید کننده‌های انواع ورق آجدار

ورق‌های استیل آجداری که در بازار کشور وجود دارند، ساخت کشور چین و تایوان هستند. البته انواع ورق آجدار با جنس‌ های دیگر نیز در بازار موجود هستند که از جنس‌ های آهن و آلومینیوم ساخته می ‌شوند. دو نمونه از کارخانه‌ های داخلی که ورق ‌های آجدار تولید می‌کنند، کارخانه فولاد مبارکه و اراک هستند.

روش تولید ورق استیل آجدار

در بخش ‌های پیش اشاره شد که روش تولید این نوع از ورق‌ ها متفاوت است. اما بهترین روشی که می‌ توان با استفاده از آن ورق استیل آجدار تولید نمود، روش نورد گرم است.

برای تولید ورق‌ های استیل، در این روش، شمش داغ از بین دو رول که در حال چرخیدن هستند، عبور می‌ کند. بلیط یا شمش داغ تا حدی از میان این غلطک‌ ها عبور داده می ‌شود که به ضخامت لازم برسد. برای تعیین دقیق ضخامت ورق استیل، بایستی غلطک‌ ها دارای فاصله استاندارد و دقیقی باشند و سرعت چرخش این رول ‌های غلطان یکنواخت باشد.

ضخامتی که مد نظر است، معمولاً کمتر از ضخامت شمشی است که برای تولید ورق استیل مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه هنگام عبور این فلز از بین رول‌ های غلطان در ساختار مولکولی آن تغییراتی ایجاد می ‌شود، شمش فشرده شده و مولکول ‌های تشکیل دهنده آن به جهتی کشیده می ‌شود که رول ‌های غلطان در حال چرخش هستند. به طور کلی روش تولید این نوع از ورق ‌ها به ترتیبی است که عنوان شد.

قیمت ورق استیل آجدار

در صنعت فولاد عوامل گوناگونی هستند که روی قیمت تمام محصولات تاثیر دارند. ورق استیل آجدار نیز از این قاعده مستثنا نیست و قیمت آن تحت تاثیر فاکتور های مختلفی تعیین می‌گردد. از جمله عواملی که روی قیمت این نوع ورق استیل تاثیر دارند، می‌توان موارد زیر را معرفی نمود.

هرچه وزن ورقی که برای ساخت ورق استیل آجدار مورد استفاده قرار گرفته، بیشتر باشد، قطعاً قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته وزن ورق نیز به استقامت، ابعاد و ضخامت آن بستگی دارد.

علاوه بر این موارد، نوسانات نرخ دلار، قیمت مواد اولیه‌ای چون نیکل، هزینه‌ های مربوط به گمرک و حمل و نقل و غیر روی قیمت تاثیر دارند. قیمت این نوع ورق‌ ها همیشه ثابت نیست.

کلام پایانی

پس از آشنایی با مشخصات ورق استیل آجدار چنانچه قصد خرید این محصول را دارید، می‌توانید برای استعلام قیمت با کارشناسان مجموعه آریا استیل جعفری تماس بگیرید و از راهنمایی‌ های کارشناسان ما جهت خرید ورق استیل آجدار با بهترین قیمت و کیفیت بهره‌مند شوید. با خرید این محصول از تامین کننده‌ های اصلی، قیمت تمام شده ورق استیل مناسب‌ تر خواهد بود و شما می‌ توانید با حذف واسطه ‌ها قیمت‌ های مقرون به صرفه و واقعی را برای محصولات مورد نیاز خود بپردازید.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *