تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

در صنایع مختلف استفاده از متریالی که خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی داشته باشد، برای بهبود کارایی بسیار ضروری است. ورق آجدار یکی از متریال های محبوب در صنعت به حساب می آید، زیرا استحکام، مقاومت و دوام خوبی دارد. در این مطلب به تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک که دو نوع پرطرفدار این محصول هستند؛ می پردازیم‌.

معرفی ورق آجدار

ورق آجدار که به عنوان ورق فولادی آجدار نیز شناخته می شود، نوعی متریال فلزی به حساب می آید که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شود. مشخصه آن برجستگی ها یا دندانه های برجسته آن است که به موازات طول آن قرار دارند و استحکام و سفتی بیشتری ایجاد می کنند.

این محصول با روش نورد گرم تولید می شود، روشی از فلزکاری که شامل حرارت دادن متریال تا دمای بالا و سپس عبور دادن آن از طریق یک سری غلتک برای شکل دادن و رسیدن به شکل مورد نظر است. فرآیند نورد گرم معمولاً برای تولید ورق فلزی در حجم بالا و با سرعت زیاد استفاده می شود.

فرایند تولید ورق آجدار

برای تولید این محصول ابتدا یک ورق فلزی مسطح را تا دمای بالا گرم می کنند و سپس از یک سری غلتک که برجستگی یا شیارهایی بر روی سطوح خود دارند عبور می دهند. همانطور که فلز از میان غلتک ها عبور می کند، برجستگی ها یا شیارها به آن فشرده‌می شود و الگوی آجدار مشخصی روی آن به وجود می آید.

ضخامت و فاصله این برجستگی ها بسته به استحکام و سفتی مورد نظر محصول نهایی می تواند متفاوت باشد. هرچه این برجستگی ها ضخیم تر و نزدیک تر باشند، استحکام و سفتی بیشتری ایجاد می‌کنند، در حالی که اگر نازک‌تر و با فاصله بیشتری نسبت به هم قراربگیرند؛ انعطاف‌پذیرتر خواهند بود و کار کردن با آن‌ها آسان‌تر می شود.

هنگامی که ورق آجدار تولید شد، می توان آن را بیشتر پردازش کرد تا ویژگی های اضافی مانند پوشش ها اضافه شود. به عنوان مثال، ورق ممکن است با یک لایه روی یا مواد محافظ دیگر برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پوشانده‌شود، یا ممکن است برای ایجاد یک پوشش تزئینی رنگ گردد یا با پودر پوشش داده‌شود.

به طور کلی، ورق آجدار یک ماده همه کاره و مفید است که طیف وسیعی از مزایای را برای پروژه های ساختمانی از همه نوع ارائه می دهد. استحکام، سختی و دوام آن، این ورق را به انتخابی ایده‌آل برای کاربری های مختلف تبدیل می‌کند، اما این محصول دو نوع متداول پرسی و فابریک دارد که در ادامه به تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک خواهیم پرداخت.

انواع لوله تیوب و تفاوت هر کدام با یکدیگر در چیست؟

انواع ورق آجدار

این محصول در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و با توجه به خواص منحصر به فرد خود کاربری هر کدام نیز متفاوت است. نوع پرسی و فابریک شناخته شده ترین انواع این محصول به حساب می آید که پیش از پرداختن به تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک با هر کدام به صورت مجزا آشنا می شویم.

نوع پرسی

ورق آجدار پرسی یکی دیگر از ورق های آجدار است که معمولا در صنعت ساختمان استفاده می شود. با فشار‌دادن یک ورق فلزی صاف بین دو غلتک ساخته‌می شود که یک سری دنده های برجسته در یک طرف ورق ایجاد می کند. دنده ها معمولاً در فواصل معینی با یکدیگر فاصله دارند و بسته به استحکام و سفتی مورد نظر محصول نهایی، ضخامت آنها می تواند متفاوت باشد.

ورق آجدار پرس به دلیل دوام و مقاومت در برابر عوامل جوی اغلب برای کاربردهای سقف و روکش استفاده می شود. همچنین در طیف وسیعی از رنگ ها و پرداخت ها موجود است و آن را به گزینه ای همه کاره برای معماران و سازندگان تبدیل می کند.

نوع فابریک

نوع فابریک از انواع بسیار محبوب ورق آجدار در صنایع مختلف به حساب می آید، این محصول کاربرد های متنوعی در زمینه ها و صنایع متفاوت دارد. در فرایند تولید نوع فابریکی ابتدا ورق سطح صاف دارد و سپس عاج ها روی ورق اصلی افزوده می شود. به این ترتیب تنها یک رو از آن ها آج دارد. این محصول را شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای اولین بار در کشور ما توانست در سال 95 تولید نماید.

ورق آجدار پرسی

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

هر دو نوع این محصول بسیار شناخته‌شده و کارآمد هستند و برای ایجاد و افزایش سطح اصطکاک در فضاهایی که عبور مرور زیاد باشد استفاده می شوند، البته این یکی از کاربرد های این محصول به حساب می آید. تفاوت اصلی ورق آجدار پرسی و فابریک در نحوه تولید آن ها است.

در نوع پرسی آج ها به وسیله فشار و پرس شدن به وجود می آیند و در واقع یک روی آن برجسته و روی دیگر آن دارای فرورفتگی است. به همین دلیل توسط فشار هایی که در طول زمان به آن وارد می شود، می تواند تغییر فرم دهد. همچنین از خاصیت افزایش اصطکاک آن نیز کاسته‌می شود. اما نوع فابریکی به این شکل نیست و یک سطح آن کاملا صاف است و آج روی سطح دیگر آن اضافه می گردد؛ به همین دلیل وزن بیشتری نیز نسبت به نوع پرسی دارد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک بپردازیم. همانطور که متوجه شدید، نوع ورق آجداری که باید آن را انتخاب کنید، به نیاز و کارایی که شما از این محصول می خواهید، بستگی دارد.اگر در محیطی آن را به کار می گیرید که فشار زیادی به صورت دائمی به آن وارد می شود نوع فابریک بهتر عمل می کند و دوام و عمر بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر فشار زیادی به آن وارد نخواهد شد نوع پرسی انتخاب به صرفه تری به حساب می آید.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *