هر شاخه میلگرد استیل چند کیلو است؟

وزن میلگرد استیل

میلگرد های استیل دارای دو نوع میلگرد استنلس استیل و میلگرد کربنی هستند. میلگردهای استنلس استیل (Stainless Steel) از فولاد ضد زنگ تولید می شوند و به دلیل مقاومت بالاتر نسبت به میلگردهای کربنی یا آلیاژی، کابرد بیشتری در صنعت ساخت و ساز دارند. عوامل متعددی روی وزن میلگرد استیل اثر می گذارند و باید هنگام‌ساختن ساختمان ها مود توجه قرار بگیرند.

میلگرد استنلس استیل و اهمیت آن در ساخت سازه

میلگردها نقش اسکلت ساختمان را ایفا می کنند و وظیفه کنار هم نگه داشتن بخش های بتنی سازه را بر عهده دارند. زمانی که سن ساختمان ها بالا می روند و فرآیند تخریب آغاز می شود، از بین رفتن میلگردها عامل اصلی آسیب دیدن بتن به شمار می رود. خوردگی و زنگ زدگی دلیل اصلی از بین رفتن میلگردهای ساختمان است.

میلگردهای استنلس استیل در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند و استفاده از آن ها در ساختمان سازی، عمر سازه ها را بالاتر می برد. میلگردهای استیل از میلگردهای آلیاژی یا کربنی دوام بیشتری دارند. به همین دلیل محبوبیت آن ها در صنعت ساخت و ساز در حال افزایش است. میلگردهای Stainless Steel در انواع ساده و آجدار تولید می شوند.

چگونه  Stainless Steel را تشخیص دهیم؟

میلگردهای استنس استیل انواع گوناگونی دارند و شماره سری که برای هر نوع در نظر گرفته می شود،‌ تشخیص میلگرد استیل را برای خریداران امکان پذیر می کند. تفاوت میلگردهای استیل به مقاومت آن ها در برابر حرارت و استحکام آن ها مربوط می شود. انواع میلگرد استیل Stainless Steel در پنج نوع میلگرد استیل 201، میلگرد استیل 304، میلگرد استیل 309، میلگرد استیل 316 و میلگرد استیل 321 تولید می شود.

 

وزن میلگردهای استیل ضد زنگ

برای تعیین وزن میلگرد به عواملی مانند قطر میلگرد، چگالی مواد مورد استفاده برای ساخت میلگرد و طول میلگرد توجه می شود. بهترین راه برای محاسبه دقیق وزن سازه، پرسیدن وزن دقیق میلگرد از فروشنده‌است. مهندسان می توانند در شرایطی که وزن دقیق میلگرد را نمی دانند، از فرمول زیر برای محاسبه وزن استفاده کنند.

وزن میلگرد= [شعاع میلگرد (mm) * شعاع میلگرد (mm) * طول میلگرد (m) * 3.14 * 7.85 (چگالی آهن)]/1000

استانداردی برای وزن میلگردهای استیل در نظر گرفته شده است و بر طبق آن میلگردهای استیل باید در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 تولید شوند. این سایزها نشان دهنده طول میلگرد های استیل هستند. قطر میلگردها باید حداقل 4 میلی متر و حداکثر 96 میلی متر باشد.

جدول وزن تقریبی میلگرد استیل

 

چرا وزن میلگردهای استیل متفاوت است؟

وزن میلگردها بر اساس شیوه ساخت و مقدار مواد اولیه ای که برای تولید آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت خواهد بود. هر کارخانه شیوه منحصر به فردی برای تولید میلگرد دارد و اندک تفاوتی که در مقدار مواد اولیه تولید میلگرد استیل استفاده می شود،‌ باعث ایجاد تفاوت در وزن میلگردهای استیل موجود در بازار می شود.

برخی از کارخانه ها برای کاهش وزن میلگردها و کمتر شدن وزن سازه، از مواد کمتری استفاده می کنند که منجر به کاهش مقاومت میلگرد می شود. با اینکه میلگردهای سبک تر نیز تأییدیه و استانداردهای لازم را دریافت می کنند؛ اما کارخانه هایی هستند که ترجیح می دهند میلگردهایی با مقاومت و وزن بیشتر تولید و به بازار عرضه کنند.

چرا وزن میلگردهای استیل متفاوت است؟


کلام پایانی

محاسبه وزن سازه یکی از مهم ترین مراحل پیش از شروع ساختمان سازی محسوب می شود. برای محاسبه دقیق وزن ساختمان باید وزن مصالح مورد استفاده برای ساخت ساختمان را بدانیم. وزن میلگرد استیل با توجه به قطر میلگرد و طول آن متغیر خواهد بود. با اینکه امکان سفارشی سازی طول و قطر میلگردها وجود دارد؛ ‌اما جدولی استاندارد برای وزن و اندازه میلگرد استیل در نظر گرفته‌شده است که تخمین وزن نهایی ساختمان را برای مهندسان امکان پذیر می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
تیم تولید محتوا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *