انواع میلگرد استیل در بازار ایران + کارایی هرکدام

انواع میلگرد استیل

میلگرد یکی از آیتم‌های رایج در صنعت ساخت و ساز به حساب می‌آید که با سطح مقطع دایره‌ای خود و طراحی به شکل استوانه‌ای توپر دیده می‌شود. استفاده از میلگرد یکی از روش‌هایی است که به واسطه آن مقاومت کششی و استقامت بتن را افزایش می‌دهند. این محصول با مواد اولیه متنوع در ابعاد و سایزهای گوناگونی تولید می‌شود. نمونه استیل این محصول در ایران بسیار رایج است از این رو در ادامه این متن قصد داریم در خصوص انواع میلگرد استیل در بازار ایران+ کارایی هر کدام توضیح دهیم.

انواع میلگرد استیل در بازار ایران

میلگرد استیل که آن را با عنوان فولاد زنگ نزن نیز می‌شناسند از ترکیب درصدهای گوناگونی نیکل و کروم تولید می‌شود. این نوع میلگرد با توجه به مقاومت بالایی که از خود در برابر خوردگی و فرسایش نشان می‌دهد؛ در تمامی موقعیت‌ها به خصوص شرایط مرطوب با احتمال اشباع آب بسیار کاربردی به حساب می‌آید. دسته بندی میلگردهای استیل بر اساس ساختار و گرید به دو دسته بندی مختلف تقسیم می‌شوند. شرح این دسته بندی به شکل زیر خواهد بود:

میلگرد استیل چیست و چه کارایی دارد؟ + تقاوت ها

  • میلگرد استیل نگیر (گرید 304-316)

این ورژن از میلگرد با نام‌های استیل ضد زنگ یا نگیر نیز شناخته می‌شود که به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسایش و زنگ زدن، بسیار پرکاربرد است. نکته ویژه‌ای که در خصوص این محصول وجود دارد عدم خاصیت مغناطیسی به دلیل استفاده از نیکل و کروم داخل آن است.

در گرید 304 آن از ترکیب 8 الی 10 درصد نیکل و 18 درصد کروم استفاده شده‌است. این ترکیب مقاومت بالایی ایجاد کرده و از آن برای افزایش ایمنی و طول عمر سازه کمک گرفته‌می‌شود. انواع صنایع از جمله تجهیزات صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین آلات صنعتی و… از این گرید استفاده ویژه می‌کنند.

گرید 316 آن نیز با ترکیب مولبیدن تولید شده‌است که علاوه بر خاصیت غیرمغناطیسی خود از نظر حرارتی نیز غیرقابل سخت شدن است. این نمونه به واسطه مقاومت خود در برابر خوردگی شیمیایی، نمکی و اسیدی در صصنایعی مانند نساجی، هسته‌ای، هوافضا و هوانوردی کاربرد دارد.

  • میلگرد استیل بگیر (کربن)

این دست از میلگردهای استیل با ترکیب کربن در گریدهای 431، 420 و 410 تولید می‌شوند. به واسطه استفاده از عنصر کروم در ترکیب این محصول شاهد خاصیت آهن ربایی در آن نیز هستیم. خوب است بدانید که در استیل بگیر فرایند اکسایش با سرعت بالا اتفاق می‌افتد. موارد استفاده از میلگرد استیل بگیر به دلیل وجود ویژگی‌هایی چون انعطاف پذیری بالا شامل ساختمان سازی، آرماتور بندی، صنایع کشاورزی، نفت و پتروشیمی می‌شود.

میلگرد گرید 420 این ورژن در برابر اصطحکاک و سابیدگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد از این رو در صنایعی مانند خودرو، تجهیزات هیدرولیک، پتروشیمی، صنایع غذایی و آشامیدنی و مهندسی مکانیک بسیار پرکاربرد به شمار می‌رود.

  • میلگرد استیل نسوز

برای ساخت انواع میلگردهای نسوز از حجم زیادی فلز نیکل و کروم استفاده می‌شود. به طور معمول از 23 درصد کروم برای تهیه چنین کیفیت میلگردی استفاده می‌گردد. به کاربردن حجم زیادی از این فلزات در ترکیب موجب می‌شود تا محصول نهایی نسبت به گرما و حرارت مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. انواع گریدهای 309، 310 و 321 از جمله تولیدات جای گرفته در این نوع به حساب می‌آیند که گرید 321 بالاترین مقاومت گرمایی را در این بین داراست.

به طور گسترده از این محصول در تجهیزات لبنی، پردازش مواد غذایی، سخت افزار، تجهیزات معماری، شیمیایی، پتروشیمی و صنعت حمل و نقل استفاده می‌شود.

به شکل جزئی‌تر خوب است یادآور شویم که از گرید 309 برای تولید گرم کننده‌های هواپیما، لوازم عملیات حرارتی، پوشش‌های محفظه تابکاری، قطعات کوره و… استفاده می‌شود. گرید 310 برای ساخت مخازن تحت فشار و دمای بالا، ظروف حمل مواد شیمیایی، حمام‌های نمک و… کاربردی خواهد بود.

  • میلگرد آلیاژی

میلگردهای استیل آلیاژی، محصولاتی هستند که ترکیبات بسیار متنوع‌ترین در ساخت آنها دخیل بوده است. استفاده از فلزاتی مانند آلومینیوم و مس در کنار نیکل و کروم انواع نسخه‌ها مشابه ck10، mo40،  st52،  ck45،  ck55 و  ck60را در دسترس قرار داده است. خوب است بدانید که مقاومت این دست از میلگردها به نسبت سایر موارد بالاتر است و با توجه به ترکیبات و گرید خود در صنایع متنوعی مانند ریل سازی، ساخت شاسی و قطعات خودروهای سنگین مورد استفاده واقع می‌شوند.

کلام پایانی

هر صنعت به تناسب موقعیت و نیاز خود بایستی از نوع کاربردی از میلگردها استفاده نماید. تغییر جزئی درصدهای ترکیب و حتی ابعاد تولید می‌تواند بر روی قابلیت‌ها تأثیر شگرفی ایجاد کند. آشنایی با انواع میلگرد استیل در بازار ایران+ کارایی هر کدام نیازمند مطالعه و بررسی بسیار گسترده‌تری به همراهی متخصصان دارد. تنها با کمک افراد متخصص حرفه‌ای شما امکان انتخاب بهترین گزینه را دارید.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • حسین 15 شهریور 1402 / 0:00 ق.ظ

    مطالب سایتتون خیلی مفید و جامع بود
    ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *