میلگرد استیل در صنایع ساختمانی

میلگرد استیل در صنایع ساختمانی

میلگرد یکی از لوازم ساخت و ساز کاربردی در صنعت ساختمان و راهسازی است که انواع مختلفی دارد. یکی از کاربردی‌ترین و بهترین میلگردهای موجود در بازار لوازم ساختمانی میلگرد استیل است. این مدل میلگردها در واقع توپر و با قدی بلند تهیه و تولید می‌شوند. در ضمن میلگردها از نظر سطح و طراحی انواع مختلفی دارند که مدل ساده و آجدار آنها جزء پرمصرف‌ترین میلگردها به حساب می‌آید.

توجه داشته باشید از میلگردهای استیل بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی و برای ایجاد ستون‌ها و پلکان استفاده می‌شود. برای اتصال میلگردها به یکدیگر از دستگاه‌های مخصوصی کمک می‌گیرند که بعد از خم کردن میلگردها و از طریق جوشکاری آنها را به یکدیگر متصل خواهند کرد. در نهایت اینکه میلگردها به قدری قوی و مستحکم هستند که بار و فشار حاصل از کل ساختمان را متحمل خواهند شد. برای اینکه بیشتر با میلگردهای ساختمانی استیل آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

میلگرد استیل چه نوع میلگردی است؟

همان‌طور که از نام این مدل میلگردها مشخص است؛ به میلگردهایی که از جنس استیل هستند و در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند، میلگرد استیل می‌گویند. این نوع محصولات استیلی به شکل استوانه و با قدی بلند تهیه و تولید می‌شوند.
اساسی‌ترین روش تولید میلگردهای استیل، جوشکاری و ریخته‌گری استیل است. با توجه به شرایط ساختمان در حال احداث، مهندسان و معماران ابعاد مورد نظر میلگردها را برای فرآیند ساختمان‌سازی انتخاب و استفاده می‌کنند. میلگردها قطرها و ابعاد مختلفی دارند و برای چارچوب و سایر قسمت‌های ساختمان به کار گرفته می‌شوند.

از آنجایی که این مدل میلگردها مقاومت کششی بالایی دارند، توانایی آنها در برابر فشار بتن‌های ساختمانی بسیار زیاد است. از این رو با استفاده از میلگردهای استیل، ساختمان کمتر دچار آسیب و خرابی می‌شود و در برابر هر نوع نیروهای ناگهانی مقاوم‌تر خواهد بود.

با توجه به اینکه میلگردها را به شکل شبکه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌برند. قطعات ساختمان‌سازی نیز به راحتی می‌توانند بر روی میلگردها به صورت موازی و البته عمودی قرار بگیرند. در این صورت ساختمان در برابر هر نوع نیروی کششی مقاومت بیشتری خواهد داشت.

فراموش نکنید این میلگردهای ضد زنگ و استیل جزء گران‌ترین میلگردهای حاضر در بازار هستند که کاربرد آنها تنها به صنعت ساختمان‌سازی منتهی نخواهد شد. مقاومت میلگردهای استیل و ضد زنگ در برابر میلگردهای معمولی ساده 1500 برابر بیشتر خواهد بود.

همین مقاومت بالا باعث شده، میلگردهای استیل در صنایع ساختمان‌سازی کاربردهای زیادی داشته باشند. براساس آمار جمع‌آوری شده میلگردهای ضد زنگ و استیل بیشترین کارایی را در صنعت ساختمان‌سازی دارند و آلیاژ استیل آنها 200، 300 و400 خواهد بود.

بررسی مشخصات فنی میلگرد استیل

میلگردهای استیل از آهن و کربن تهیه و تولید شده‌اند اما علاوه بر این آلیاژها عناصر دیگری نیز در تولید آنها نقش دارند. برای مثال نیکل و کروم از جمله کاربردی‌ترین عناصر در تولید و تهیه میلگردهای ضدزنگ هستند. همان‌طور که گفتیم قیمت هر شاخه این مدل میلگردها در مقایسه با سایر میلگردهای معمولی بیشتر است.

البته میلگردهای ضد زنگ در مقایسه با سایر میلگردهای سیاه و معمولی هیچ شکل یا طرح ظاهری خاصی ندارند. تنها دلیل تفاوت آنها مشخصات فنی خواهد بود و به دلیل همین مشخصات فنی، میلگردهای استیل در بازار مصالح ساختمانی محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند.

اصلی‌ترین ویژگی میلگردهای استیل مربوط به مقاومت بالای آنها در برابر دمای زیاد است. همچنین این مدل میلگردها کمتر دچار خوردگی می‌شوند و همین امر دوام و ماندگاری آنها را افزایش می‌دهد. میلگردهای ضد زنگ بدون شک در برابر زنگ‌زدگی نیز مقاوم خواهند بود.

براساس گزارشات جمع‌آوری شده کاربردی‌ترین میلگردهای استیل سایز 3 تا 500 میلی‌متر آنها خواهد بود. هر چه عنصر کروم موجود در میلگردها بیشتر باشد، به طور حتم مقاومت آنها در برابر خوردگی افزایش می‌یابد.

مزایای میلگردهای استیل

میلگردهای ضد زنگ مزایای زیادی دارند که اولین و اصلی‌ترین مزیت آنها افزایش سختی و مقاومت ساختمان و سازه در برابر هر نوع نیروی کششی است. همچنین این مدل میلگردها در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند.

یکی از خاص‌ترین مزیت های میلگردهای ضدزنگ قابلیت بازیافت آنها است. جوش‌پذیری زیادی همین میلگردها از دیگر مزایای کاربردی آنها به حساب می‌آید. میلگردهایی که از فولاد استیل ساخته و تولید می‌شوند با توجه به گریدی که دارند روند برش‌کاری و خم‌کاری متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

براساس اطلاعات به دست آمده 4 نوع میلگرد ضد زنگ در بازار مصالح ساختمانی وجود دارند که عبارت هستند از:

سخن آخر

در این مطلب شما را با مفهوم، مواد اولیه، مزایا، انواع و کاربرد میلگرد استیل آشنا کردیم. این فولاد استوانه‌ای و توپر در قطرهای متنوعی قابل خریداری است که به عنوان پشتیبان اصلی انواع سازه‌ها محسوب می‌شود. قابلیت‌ها و مقاومت این نوع میلگردها در مقایسه با سایر میلگردهای معمولی بیشتر است و همین امر باعث شده قیمت آنها نیز افزایش یابد.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *