لوله فولادی ضخامت بالا در کجا کاربرد دارد؟ ویژگی و مشخصات

لوله فولادی ضخامت بالا

لوله فولادی ضخامت بالا که تحت عنوان لوله گوشت‌دار نیز معروف است جزو لوله‌های بدون درز مانیسمان به شمار می‌آید. این گونه لوله‌ های صنعتی بدون درز بوده و دیواره‌های آن در ضخامت‌های بالا تولید می‌شود. لوله‌های فولادی با توجه به نوع فولاد و ابعادشان دارای تنوع بالایی بوده و اغلب برای مصارف صنعتی کاربرد دارند. صنعتگران با انجام تراش، برش و ماشین کاری بر روی این لوله‌ها اقدام به تولید قطعات مختلف صنعتی می‌نمایند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر لوله‌های فولادی ضخامت بالا، کاربردشان و ویژگی‌هایی که دارند بپردازیم.

بررسی لوله فولادی ضخامت بالا

لوله‌های فولادی ضخامت بالا مانند لوله مانیسمان گوشت دار از دیواره‌های نسبتاً ضخیم‌تری در مقایسه با لوله‌های معمولی برخوردار هستند. این لوله‌ها با توجه به کاربردشان از فولاد آلیاژی یا فولاد کربنی تولید می‌شوند. برای رسیدن به ضخامت و ابعاد مورد نظر لوله، لازم است از روش‌های مختلفی مانند کشش سرد یا نورد گرم استفاده شود.

طراحی لوله‌ فولادی ضخامت بالا به گونه‌ای صورت گرفته تا استقامت لازم را در برابر بارهای سنگین و فشارهای بالا داشته باشد. بر همین اساس از این لوله‌ها در مواردی استفاده می‌شود که احتیاج به یکپارچگی، دوام و استحکام ساختاری داشته باشند. هرچه قطر ضخامت لوله بیشتر باشد طبیعتاً مقاومت لوله در برابر بار و فشار نیز افزایش خواهد یافت. بر همین اساس از لوله‌های فولادی ضخیم اغلب در انتقال سیالاتی مانند گاز، نفت، پتروشیمی، ساختمان سازی و تولید برق استفاده می‌شود.

ویژگی های لوله های فولادی ضخیم

مزایا و ویژگی‌های لوله های فولادی ضخیم

لوله‌های فولادی ضخیم با توجه به مزایا و ویژگی‌های بسیاری که دارند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخورداری از استحکام بالا

استحکام بالا مهمترین مشخصه‌های لوله‌های فولادی ضخیم محسوب می‌شود. به طور کلی چنین لوله‌هایی به منظور تحمل بارهای سنگین و محیط‌های پرفشار طراحی و تولید شده‌اند. با افزایش قطر دیواره لوله‌ها استحکام آنها نیز افزایش می‌یابد.

دارای طول عمر و دوام بالا

لوله های گوشت دار یا مانیسمان با توجه به ساختار بسیار قدرتمندشان در مقایسه با لوله‌های عادی از طول عمر و دوام بالایی برخوردار هستند. ساختار قدرتمند این لوله‌ها مقاومت آنها را در برابر عواملی از جمله ترک، تغییر شکل و خوردگی افزایش داده و آنها جهت به کارگیری در شرایط سخت مطلوب می‌کند.

استقامت بالا در برابر فشار

از جمله عواملی که باعث ترکیدن لوله می‌شود می‌توان به فشار زیاد سیالات اشاره کرد. اما با استفاده لوله فولادی ضخامت بالا این مشکل برطرف خواهد شد. استقامت بالای این لوله‌ها باعث می‌شود تا در مقابل فشارهای داخلی و خارجی دوام لازم را داشته و گازها و مایعات فشار بالا را به شکل ایمن انتقال دهند.

مقاوم در برابر فرسایش و خوردگی

چنانچه در تولید لوله‌های فولادی ضخیم از پوشش‌های مقاوم استفاده شود، این لوله‌ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی استقامت لازم را پیدا می‌کنند. بدین صورت دیگر نگرانی از بابت تماس این لوله‌ها با مواد خورنده و شیمیایی وجود نخواهد داشت.

استقامت بالا در برابر حرارت

ضخامت لوله‌های فولادی مقاومت آنها را در برابر حرارت و دماهای بالا نیز افزایش داده‌است. با توجه به این ویژگی در انتقال حرارت عملکرد مناسبی دارند بدون اینکه دچار تغییر شکل شوند.

تولید در ابعاد مختلف

با توجه به خاصیت انعطاف پذیری بالای لوله‌ فولادی  ضخامت بالا، می‌توان آن را متناسب با کاربری مورد نظر در ابعاد و قطرهای مختلفی برش داده و تولید کرد.

قابلیت جوشکاری

لوله‌های فولادی ضخیم از قابلیت جوشکاری و جوش پذیری بالایی برخوردار هستند. بر همین اساس امکان اتصال و نصب آنها در فرایند لوله کشی بسیار آسان و ایمن خواهد بود.

لوله مبلی چیست؟ ابعاد و مشخصات فنی + استانداردها

موارد کاربرد لوله‌های فولادی ضخیم

ویژگی‌های منحصر به فرد لوله‌های فولادی ضخیم سبب‌شده تا از این لوله‌ها در موارد بسیاری استفاده شود. برخی از کاربردهای لوله فولادی ضخامت بالا عبارتند از:

  • استفاده در صنایع پتروشیمی: لوله‌های فولادی ضخیم یا گوشتدار از نوع صنعتی به منظور انتقال سیالات مختلف مانند گازها و مواد شیمیایی کاربرد دارند.
  • تولید برق: با توجه به اینکه در نیروگاه‌های برق حرارت بسیار بالا است جهت انتقال گازها و بخارهای مورد نظر نیاز به لوله‌های فولادی ضخیم خواهد بود.
  • ساخت و ساز: دوام و استحکام فوق العاده لوله‌های فولادی ضخامت بالا باعث شده تا به صورت فزاینده‌ای در ساخت انواع سازه‌ها مانند پل، ستون، ساختمان‌ها، استادیوم و… بکار روند.
  • معدن: لوله‌های فولادی ضخیم با توجه به استقامتشان در برابر فشارهای بالا، برای برطرف کردن احتیاجات صنعت معدن چه در انتقال و چه در زیر ساخت کاربرد دارند.
  • لوله کشی: در بسیاری از پروژه‌های لوله کشی فاضلاب و تامین آب نیاز به لوله‌های فولادی گوشتدار است تا مقاومت لازم را در مقابل فشار و زنگ زدگی داشته باشند.
  • صنایع دریایی: لوله‌های مانیسمان ضخیم در صنایعی از جمله کشتی‌سازی، سکوها و دیگر سازه‌های دریایی کاربرد دارند.
  • سایر موارد: لوله‌های فولادی ضخیم در بسیاری از موارد دیگر نیز استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

لوله فولادی ضخامت بالا از لوله‌های فولادی پرکاربرد است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و مزیت‌های این لوله پرداخته‌شد. همچنین موارد کاربرد لوله‌های فولادی ضخیم با توجه به استحکام و استقامت بالایی که دارند مورد شرح و بررسی قرار گرفت. برای سفارش و خرید لوله‌های فولادی ضخیم با کیفیت بالا و قیمت مناسب بهتر است به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • طاهر مظاهری 28 آبان 1402 / 2:42 ب.ظ

    سایت به جامعی سایت شما ندیدم تا حالا تو گوگل
    دمتون گرم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *