لوله مبلی چیست؟ ابعاد و مشخصات فنی + استانداردها

لوله مبلی

لوله مبلی از انواع لوله‌های ساخته شده از ورق روغنی است؛ به همین دلیل به آن لوله روغنی نیز گفته می شود. این لوله در فرآیندهای خم کاری و کشش قابلیت جوش پذیری و فرم پذیری عالی داشته و وجود ویژگی هایی مثل قابلیت کشش سرد و آبکاری و مقاومت خوب باعث معروف شدن این محصول شده‌است. همچنین به لوله مبلی به دلیل داشتن وزن و ضخامت کم، لوله سبک گفته‌می شود.

شناخت انواع لوله مبلی

لوله مبلی همانند دیگر لوله‌های فولادی در انواع مختلفی تولید می شود و متداول‌ترین آن‌ها شامل لو‌له سبک بدون درز و لو‌‌له مبلی درزدار هستند. معمولا لوله های مبلی بدون درز یا بدون درز جوش دارای دیواره های با ضخامت کمتر و وزن پایین‌تر می باشند. لوله روغنی درزدار یا درز جوش مستقیم، جنس خشک و وزن سنگین‌تری داشته و راست‌تر و باثبات‌تر است. لوله های مبلی با وزن کم و مقاومت بالا در حوزه فعالیت های مهندسی مکانیک و صنایع ساختمان سازی کاربرد دارند. همچنین تولید و تعیین ضخامت این لوله ها با دقت بالایی انجام می شود و همین امر باعث‌شده از این محصول در صنایع ظریف به طور گسترده استفاده شود.

مشخصات فنی لوله مبلی

تولید لوله مبلی طبق استانداردهای DIN 2394 و EN 10219-2 به دو شکل بدون درز و درزدار انجام می گیرد؛ همچنین بیشتر این لوله های روغنی در ضخامت های بین 0.4 تا 1.5 میلی متر تولید‌شده و نازکی دیواره آن ها نسبت به قطر بیرونی آن از 6 درصد کمتر است.لوله مبلی (Thin Wall Pipe) از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار بوده و در موارد بسیاری استفاده می شود و در تولید آن آلیاژهای متنوعی مانند فولاد، مس، برنج و غیره به کار می رود.

بررسی ابعاد لوله مبلی

کارخانه های تولید کننده لوله مبلی محصولات خود را طبق جدول های استاندارد داخلی یا بین لمللی می سازند. با استفاده از این جدول ها می توان ابعاد دقیق، قطر، ضخامت و وزن لوله مورد نظر را به دست آورد. لوله سبک از لحاظ ابعاد و سایز بسیار حساس است؛ از این رو جدول استاندارد لوله می تواند ابزاری بسیار اصولی و کارآمد برای انتخاب یک لوله مبلی مناسب باشد.

ابعاد و سایز استاندارد انواع لوله های استیل


جدول ابعاد و مشخصات لوله مبلی

در جدول زیر وزن لوله روغنی یا مبلی بر اساس ضخامت و سایز قطر لوله آورده‌شده است.

جدول ابعاد و مشخصات لوله مبلی

 

استاندارد استفاده شده در ساخت لوله مبلی

برای ساخت لوله مبلی از استاندارهای DIN 2394-1: 1994 و EN 10219-2  استفاده می شود؛ همچنین استاندارد ASTM A847 برای تولید لوله های نورد سرد جوشی یا بدون درز، کم آلیاژ و سازه ای با مقاومت بالا به خوردگی به کار می رود.

مهم ترین کاربردهای لوله مبلی

لوله مبلی به دلیل داشتن استحکام قابل قبول می تواند در کاربردهای گوناگونی استفاده شود؛ همچنین ابعاد این لوله با دقت بسیاری ساخته‌شده و برای کاربرد در کارهای با ظرافت و دقت بالا مناسب است.از جمله مهم ترین کاربردهای لوله سبک می توان به استفاده از این لوله ها در صنعت خودروسازی، لوله‌ های گلخانه، تولید مبل و صندلی و ساخت پایه مبل و صندلی، تولید لوازم خانگی، ساخت در و پنجره، ساخت انواع کانتینر و کانکس، اگزوزسازی، دوچرخه سازی و داربست سازی اشاره کرد.

جمع بندی

لوله مبلی در دو نوع درزدار و بدون درز تولید‌شده و از لحاظ مشخصات و ابعاد با هم متفاوت هستند. در ساخت لوله روغنی یا لوله سبک از سه استاندارد  DIN 2394-1: 1994، EN 10219-2 و ASTM A847 استفاده می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *