تکنولوژی های نوین در آزمایش لوله های استیل

آزمایش لوله های استیل

با توجه به اهمیت لوله‌های استیل در صنعت ساخت و ساز، سازنده‌ها و خریداران لوله استیل باید با تکنولوژی های نوین در آزمایش لوله‌های استیل آشنا باشند. یک سازنده هوشمند همیشه باید بتواند تولیدات خود را تضمین کند و خریداران نیز باید مطمئن باشند لوله‌ای که استفاده می‌کنند باکیفیت است.

روش‌های زیادی برای آزمایش لوله‌های استیل وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ضربه چارپی، بازرسی ذرات مغناطیسی و … اشاره نمود. شاید شما به‌عنوان یک خریدار شخصاً لوله‌های استیل خریداری شده را تست نمی‌کنید. اما فکر خوبی است که با انواع روش‌های جدید برای آزمایش لوله‌های استیل آشنا شوید تا یک ایده کلی از نحوه عملکرد آن‌ها داشته باشید.

تست هیدرو استاتیک

یکی از متداول‌ترین تکنولوژی های نوین در آزمایش لوله‌های استیل، آزمایش هیدرو استاتیک است. این آزمایش برای پیدا کردن نشتی‌های لوله استیل به کار می‌رود. همچنین هنگام آزمایش مخزن‌های نگهداری مایعات و گاز از این تست استفاده می‌شود. تست هیدرو استاتیک به این صورت است که ابتدا لوله را توسط مایعی پر می‌کنند و سپس تا سطح خاصی تحت فشار قرار می‌دهند. با توجه به اینکه بعضی از فناوری‌های آزمایش لوله‌های استیل مخرب هستند و باعث آسیب دیدن لوله می‌شوند، بهتر است هنگام تست این لوله‌ها از این روش‌های مخرب استفاده نشود. تست‌هیدرو استاتیک هم جزو روش‌های مخرب است و می‌تواند در حین آزمایش به لوله آسیب بزند.

تست هیدرو استاتیک

تست اولتراسونیک

تست اولتراسونیک برای تعیین ضخامت دیواره لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مشخص کردن ضخامت دیواره لوله استیل، می‌توان تعیین نمود که این لوله تا چه فشاری را تحمل می‌کند. به‌طورکلی تکنولوژی های نوین در آزمایش لوله‌های استیل که ضخامت لوله را می‌سنجند، نشان می‌دهند که لوله استیل به‌عنوان یک جزء ساختاری تا چه اندازه می‌تواند از سازه پشتیبانی کند.
نام دیگر تست‌اولتراسونیک، تست UT است. در این روش یک موج صوتی با فرکانس بالا از بیرون به سطح لوله وارد می‌شود و از دیواره داخلی آن جهش پیدا می‌کند.

پس از انجام آزمایش، حرکت موج صوتی به‌دقت اندازه‌گیری می‌شود و از نتایج به‌دست‌آمده برای اندازه‌گیری ضخامت دیواره لوله استیل استفاده می‌شود. دانستن ضخامت لوله به بازرس کمک می‌کند تا خوردگی و عیوب موجود در لوله استیل را پیدا کند. این تست جزو تست‌های غیر مخرب است. برای انجام آن از امواجی استفاده می‌شود که بالاتر از محدوده شنوایی انسان هستند.

 

بازرسی ذرات مغناطیسی

یکی از آزمایش‌های پیچیده‌ای که برای تست لوله‌های استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازرسی ذرات مغناطیسی است. در این روش با قرار‌دادن لوله در معرض میدان مغناطیسی، بازرس می‌تواند هرگونه نقصی را از این طریق پیدا کند. این روش یکی از تکنولوژی های نوین در آزمایش لوله‌های استیل است که غیر مخرب می‌باشد.

هرگونه نقص خطی یا هرگونه نقصی که روی سطح لوله باشد، توسط این روش شناسایی می‌شود. ترک‌ها و سایر عیوبی که روی سطح لوله استیل قرار دارند با این روش قابل شناسایی هستند. در این روش از یک آهنربا استفاده می‌شود که به لوله استیل خاصیت مغناطیسی می‌دهد. درصورتی‌که ذرات مغناطیسی پاشیده‌شده روی سطح لوله در محل معیوب جمع شوند، نشان می‌دهد که این لوله در آن قسمت ترک یا عیب دیگری دارد.

 

تست ضربه چارپی

از تست ضربه چارپی برای اندازه‌گیری چقرمگی لوله استیل استفاده می‌شود و یک روش مخرب است. اگرچه این نوع تست، جزو روش‌های ارزان و ساده است، اما درنهایت نتیجه این آزمایش باید ازنظر کیفی بررسی شود. نتایج آزمایش چارپی برای تعیین شکنندگی و شکل‌پذیری لوله استیل مفید هستند. برای این روش یک لوله استاندارد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

این لوله باید یک شیار وی شکل در بخش میانی خود داشته باشد. سپس توسط یک ضربه زن پاندولی به لوله استیل ضربه وارد می‌شود که دارای انرژی مشخصی است. درنهایت انرژی که لوله در حین شکست جذب می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود. هرچه میزان این انرژی جذب شده بیشتر باشد، چقرمگی لوله بالاتر است.

 

تست شناسایی مواد مثبت

یکی از تست‌های بسیار پیچیده تست مثبت شناسایی مواد است. این آزمایش‌ها توسط ماشین‌های XRF یا ماشین‌های فلورسانس اشعه ایکس انجام می‌شوند. در این روش، ماشین‌های XRF تابش ضعیفی از اشعه ایکس ساطع می‌کنند که باعث می‌شود لوله استیل، اشعه ایکس مشخص خود را منتشر کند یا به‌اصطلاح فلورسانس کند. هر عنصری که در معرض اشعه ایکس قرار بگیرد، امضای متفاوتی از خود به‌جای می‌گذارد. درنهایت دستگاه با دقت بالایی نوع ماده را تعیین می‌کند.

 

تست شناسایی مواد مثبت

 

کلام پایانی

در این مقاله از آریا استیل جعفری به تعدادی از آزمایش‌ها و تکنولوژی های نوین در آزمایش لوله‌های استیل اشاره کردیم. البته این آزمایش‌ها تنها تعدادی از آزمایش لوله‌های استیل هستند که برای تعیین کیفیت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید لوله‌های فولادی و آشنایی با روش‌های تست این لوله‌ها بهتر است با افراد کارشناس مشورت کنید. همچنین می‌توانید از سازنده‌ها یا تأمین کننده‌ها سوال کنید که آیا تست‌های مربوط به کنترل کیفیت لوله استیل انجام شده است یا خیر. به این صورت می‌توانید مطمئن باشید که لوله استیل خریداری شده، تحمل ضربه، دما و فشار بالا را دارد.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *