پیش بینی و بررسی عوامل موثر بر قیمت ورق استیل و لوله استیل در سال 2023

عوامل موثر بر قیمت ورق استیل و لوله استیل

اگر استفاده از ورق های استیل در یک صنعت جز موارد بسیار ضروری باشد، توانایی پیش بینی قیمت آن، یکی از مهم ترین مواردی است که در برآورد هزینه های مالی کمک کننده است. همواره عوامل مختلفی وجود دارند که چه در داخل و چه در خارج از کشور، بر قیمت ورق استیل تاثیر می گذارند. پس در ابتدای هر سال باید این موارد را در نظر‌گرفته و تحلیل کرد تا توانایی پیش بینی قیمت ها را کسب کرد.

تاثیر ارزش دلار و نوسانات جهانی قیمت استیل

اولین و مهم ترین عاملی که برای پیش بینی قیمت ورق استیل تاثیرگذار است، ارزش دلار آمریکا است. سهم قابل توجهی از استیل در کشور وارداتی است. البته استیل ساخت داخل نیز از دلار تاثیر می پذیرد. امروزه با روند بسیار صعودی افزایش قیمت دلار مواجهیم و همین عامل باعث شده تا قیمت ورق استیل نیز رشد چشمگیری داشته‌باشد. دومین عامل مهم برای قیمت ورق استیل، ارزش جهانی آن است. نوسانات و بالا و پایین رفتن قیمت ها، بر تولید داخلی نیز تاثیر می گذارد. عموما قیمت ورق استیل به صورت جهانی از سال 2015 صعودی بوده است. اگرچه چند ماهی به صورت نزولی دیده شده ولی با بررسی آن به صورت کلی می توان دریافت که به دلیل مصرف بسیار زیاد از ورق استیل، قیمت آن رو به افزایش است.

افزایش استفاده از ورق استیل عامل تغییر قیمت

عامل دیگری که بر قیمت ورق استیل تاثیراتی دارد،‌ میزان استفاده از آن است.‌ در دنیای امروزی زمانی که از رشد اقتصادی و موفقیت ساخت و ساز سخن گفته می شود، یک طرف آن همیشه فلزات و مخصوصا ورق های استیل قرار گرفته است.
تولیدات و زیر ساخت های کشور نیز از این قاعده مستثنا نیستند و همسو با دنیا، در ایران نیز استفاده از ورق استیل بسیار زیاد شده‌است. هرچقدر میزان مصرف بالا باشد، قیمت نیز بیشتر می شود. در زمان پاندمی کرونا یک رکود در ساخت و ساز مشاهده کردیم که برای کل دنیا یکسان بود. اما با تمام شدن پاندمی کرونا رونق دوباره ایجاد شد که همین باعث افزایش فلزات و مصرف محصولاتی مانند استیل نیز شد.

وضعیت خرید و فروش ورق استیل در شرایط صعودی دلار

اثر سیاست خارجی و داخلی بر قیمت ورق استیل

علاوه بر عوامل اقتصادی، محیطی و ارزی که پیش تر به آن ها اشاره شد. فاکتور مهم سیاست خارجی و تاثیر فراوان آن بر قیمت ها را نیز نباید چشم پوشی کرد. کشور ما امروزه تحت تاثیر تحریم های فراوانی است که پیش بینی قیمت را برای ما دشوار خواهند کرد. موضع گیری های سیاسی و مذاکرات برجام قیمت های فلزات را به صورت مستقیم و حتی غیر مستقیم تغییر‌داده و آن را بالاتر می برد.
همچنین قیمت ارز نیز در این حالت بیشتر‌شده که این نیز باعث افزایش قیمت می شود. از طرفی دیگر سیاست داخلی نیز بر پیش بینی قیمت ها اثر گذار است. قوانین مالیاتی، واردات مواد اولیه برای ساخت ورق های استیل، حقوق کارگر و قوانین کارفرما، صادرات، قوانین زیست محیطی و توزیع کالا همه باعث نوسانات قیمت ها می شود.

این فراز و نشیب ها البته بیشتر از باقی موارد بر قیمت ها تاثیر داشته و حتی ممکن است باعث رکود بازار نیز شود. البته در این مواقع اگر به صورت هوشمندانه عمل شود، و واکنش های به جا برای خرید داشت می توان در برابر این سیاست های داخلی درست عمل کرده و با خرید به موقع حتی سود مضاعف نیز کسب کرد‌.

آگاهی از قیمت ورق استیل به کمک تحلیل گران مجرب

به صورت کلی برای اینکه بتوان تحلیل درست و پیش بینی مناسب از قیمت ورق استیل در سال 2023 داشت، باید خرد بالایی از عوامل گفته‌شده در اختیار داشت. امروزه کسب و کارهایی که در آن ها استفاده از ورق استیل و مشتقات آن تبدیل به جزئی لاینفک شده‌است، برای برآورد هزینه ها و تامین نیاز های مالی یک تیم یا فرد حاذق بر عوامل مختلف تاثیر گذار بر قیمت ها نیاز است تا ضمن بررسی و تحلیل شرایط گزارش های مفیدی را به صنعت مربوطه ارائه داده‌شود.
در صورتی ‌که به دلیل صعود ارزش جهانی ورق استیل قیمت ها بالا بروند و به علت سیاست خارجی افزایش قیمت ارز را داشته و در نتیجه سیاست داخلی بازار در رکود یا شک باشد، نیاز به تحلیل گران با دانش بالا وجود دارد تا با وجود تمامی این موارد، هم قیمت ها را پیش بینی کنند و هم در بهترین زمان، خرید عالی را انجام دهند.
مطالعات بازارهای جهانی برای محصولات استیل این را نشان می دهد که در 9 ماهه اول سال 2022 تولید لوله استیل روبه کاهش بوده است. اما به دلیل قانون عرضه و تقاضا دوباره شاهد یک رشد هستیم که به صورت روز افزون تا به امروز ادامه پیدا کرده است.‌ با این حال این موضوع را باید در نظر داشت که این روند تولید تنها یک عامل برای افزایش قیمت ها است.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *