ورق کربن استیل چیست؟ انواع و کاربرد + تفاوت استنلس استیل

ورق کربن استیل

در حال حاضر، بازار از انواع مختلفی از ورقه های فولادی اشباع شده است که شناخت شده ترین آن ها، ورق کربن استیل و ورق استنلس استیل است. این دو ورق در صنایع مختلف تجاری و صنعتی، کاربردهای بسیاری را با خود به همراه دارند. ورف استیل کربی نسبت به فولادی که در آن به کار گرفته شده، تفاوت بسیاری با استنلس استیل دارد. به همین خاطر ما در این مطلب تصمیم گرفتیم به شکل جداگانه به معرفی ورق کربن استیل، انواع، کاربرد و تفاوت آن با استنلس استیل بپردازیم. همراه ما باشید.

فولاد کربنی چیست؟

ورق کربن استیل از فولاد کربنی ساخته می شود. به همین خاطر، برای شناخت بهتر ورق کربن استیل بهتر است ابتدا با فولاد کربنی آشنا شوید. فولاد کربنی که به عنوان فولاد ساختمانی نیز شناخته می شود، بخش قابل توجهی از فولاد تولید شده در کارخانه های فولادی را تشکیل می دهد.

به این ترتیب آنها از دسته فولادهای ضد زنگ، فولادهای ابزار، فولادهای مصارف الکتریکی یا فولادهای لوازم خانگی یا قطعات غیر ساختاری وسایل نقلیه حمل و نقل جدا می شوند و بازار خاص خود را به همراه دارند. لازم به ذکر است که این مفهوم از فولاد ساختمانی می تواند هم شامل فولاد برای ساخت و ساز عمرانی و هم برای ساخت و ساز مکانیکی باشد. از نظر تاریخی، 90 درصد از تولید جهانی مربوط به فولادهای کربنی و 10 درصد باقی مانده، فولادهای آلیاژی است.

ورق کربن استیل چیست؟

در رابطه با ورق کربن استیل باید بگوییم که این نوع ورق فلزی با روش ترمومکانیکی به دست می آید که مستلزم تغییر شکل فولاد دال در دمای بالا است. ترکیب آن به طور کلی کم کربن و به لحاظ وزنی نیز در سطح متوسط ​​قرار می گیرد.

به نوبه خود، ساختار آن ریزدانه است و این ویژگی به ورق کربن استیل خواص مکانیکی بالا، شکل پذیری عالی و جوش پذیری مطلوب می دهد. علاوه بر این، هنگام اتصال با میکروآلیاژها (Nb، Ti، V و غیره) و با استفاده از داده ها و متغیرهای فرآیند مناسب بر روی این ورق، می توان به فولادهایی با مقاومت و چقرمگی بسیار بالا دست یافت.

به توجه به تمامی این دلایل، کاربرد ورق کربن استیل می توانید وسعت بالایی را به همراه داشته باشد. استفاده از آن برای اجزای مکانیزم های مکانیکی جوش داده شده بیشتر از سایر زمینه های مختلف، توصیه می شود. به همین صورت می توان دیگر کاربردهای این ورق ها که شامل تا کردن یا پروفیل کردن، پرچ کردن، چسباندن یا مونتاژ با استفاده از روش جوش‌دهی، را معرفی کرد. زمینه کاربرد تخصصی ورق کربن استیل شامل پروفیل کرد، کشش سبک و تولید قطعات به روش کشش عمیق می باشد.

با تمامی این تفاسیر باید گفت که ورق کربن استیل برای مقاومت در برابر باد، باران، سرما یا گرما ایده آل نیست. همچنین در برابر خوردگی که در مناطق خاصی از فعالیت در معرض آن قرار می گیرد، مقاومت کافی را به همراه ندارد، که آن را از سایر انواع فولاد، مانند فولاد تصفیه شده یا پوشش داده شده متمایز می کند.

انواع ورق کربن استیل

معرفی انواع ورق کربن استیل

همان طور که در بخش قبلی نیز مطالعه کردید، در حال حاضر از ورق کربن استیل در انواع صنایع مختلف استفاده می شود. پس باید انواع مختلفی از این قطعه در بازار وجود داشته باشد تا بتواند پاسخ نیاز صنایع مختلف را بدهد. انواع ورق کربن استیل تماما از عناصر مختلفی ساخته می شوند تا در بتوانند نهایت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را از خود نشان دهند. انواع ورق های کربن استیل در بازار عبارت اند از:

  • ورق های آبی کاربنی
  • ورق های طلایی
  • ورق های نقره ای
  • ورق های آبی معمولی
  • ورق های دودی

با توجه به این نکات پس می توان گفت که ورق های استیل کربنی با توجه به رنگشان تقسیم بندی می شوند، نه عملکرد یا نوع ساخت. از طرفی دیگر، ورق های استیل کربنی طرح دار نیز در بازار وجود دارند تا بتوانند زیبایی بیشتری را به محیطی که از آن ها استفاده می شود، بدهند. در نظر داشته باشید که گاهی اوقات از ورق کربن استیل به عنوان ورق سیاه نیز در بازار شناخته می شود. پس اگر جایی این نام را مطالعه کردید، توجه داشته باشید که این دو تفاوتی با یک دیگر ندارند.

تفاوت کربن استیل با استنلس استیل

در ابتدا این مطلب، اشاره ای به یک تفاوت کربن استیل با استنلس استیل کردیم. حال در این بخش دقیق تر به تفاوت این دو ورق می پردازیم.

براقیت ظاهری

اولین تفاوت کربن استیل با استنلس استیل در ظاهر آن ها است. درخشندگی ورق استنلس استیل به دلیل وجود کروم در ترکیب خود، بیشتر از ورق کربن استیل است.

ترکیب شیمیایی

شاید اصلی ترین تفاوت این دو ورق، ترکیبات شیمیایی آن ها باشد. کربن یک ماده آلیاژی بوده و خصوصیاتی مانن سختی متوسط و انعطاف پذیری را با خود به همراه دارد. از طرفی دیگر، ورق استنلس استیل که بیشتر دارای کروم، منگنز، کبالت و تنگستن است، انعطاف پذیری کمتری را از خود نشان می دهد.

مقاومت در برابر خوردگی

به دلیل وجود کروم در ترکیبات ورق استنلس استیل، مقاومت آن در برابر خوردگی بیشتر از ورق کربن استیل است. این ویژگی باعث می شود تا زمینه کاربرد بیشتری نیز نسبت به ورق کربنی داشته باشد.

قوی در برابر ضربات

ورق کربن استیل در برابر ضربات نسبت به استنلس استیل مقاوم تر است. از طرفی دیگر، استنلس استیل در برابر رطوبت نسبت به کربن مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

قیمت

از آنجایی که ورق استنلس استیل در برابر رطوبت مقاوم تر است، پس قیمتی بیشتر از ورق‌کربن‌استیل را از خود نشان می دهد.

کاربرد ورق استیل

کاربرد ورق کربن استیل

ورق های کربن استیل به شکل های مختلفی در بازار به چشم می خورند. آن ها می توانند به شکل رول یا شیت برای فروش عرضه شوند. از طرفی دیگر، ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری کم، درجه سختی بالا و مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، آن را به یک ماده مهم در صنایعی مانند کشتی سازی، پتروشیمی، ساخت تانکر، ساخت پل، سد سازی و سازه های دریایی تبدیل می کند.

از آنجایی که این ماده درجه سختی بالایی را برای خود به همراه دارد، می توان در ساخت سلاح نیز از آن استفاده کرد. معمولا از ورق کربن استیل در ساخت چاقوها، شمشیر ها و سلاح هایی که نیاز به تیغه تیز داشته، مقاوم و ضد زنگ هستند، استفاده می شود.

سخن پایانی

ورق کربن استیل یکی از کاربردی ترین ورق ها در صنایع مختلف است. برای این که بتوانید به درستی این ورق را خریداری کرده و به اشتباه ورق استنلس استیل را انتخاب نکنید، توصیه می کنیم حتما نکات قید شده در رابطه با تفاوت این دو ورق را قبل از خرید مطالعه کنید.

5/5 - (4 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *