ورق کربن استیل چیست؟ انواع + استاندارد متریال

ورق کربن استیل چیست

تولید ورق کربن استیل بر پایه آهن بوده و در ساخت آن از عناصر مختلفی با درصدهای متغیر به کار می رود؛ همین امر باعث شده این ورق فولادی مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته باشد و استحکام و انعطاف پذیری آن افزایش یابد. انواع ورق کربن استیل در کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می شود. در این مقاله به طور مختصر در مورد ورق کربن استیل چیست، انواع آن و متریال کربن استیل صحبت می کنیم.

ورق کربن استیل چیست؟

یکی از انواع ورق های استیل، ورق کربن استیل است که در صنایع گوناگون و تولید انواع تجهیزات کاربرد دارد. ورق کربن استیل نوعی استیل است که با نام ورق سیاه نیز شناخته می شود. با توجه به نوع آلیاژ به کاررفته در ساخت ورق استیل به چند دسته تقسیم می شوند که دارای مشخصات کلی مثل ظاهر براق و زیبا، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، طول عمر بالا و قابلیت جوشکاری هستند.

استاندارد متریال ورق استیل کربن

در نحوه تولید ورق استیل چند نوع استاندارد شامل AISI ، ASTM، DIN و USN مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال  استاندارد AISI ورق استیل توسط موسسه انجمن آهن و فولاد آمریکا (American Iron and Steel Institute) ایجاد شده‌است. اعداد همراه این نام استادارد 3 رقمی بوده و نام گذاری آن ها براساس سری های ورق استیل انجام می شود. در ادامه این سه رقم برخی حروف انگلیسی درج شده‌که بیان کننده میزان کربن موجود در آن آلیاژ خاص است.

انواع ورق کربن استیل

ورق های استیل در انواع مختلفی تولید می شوند که دارای رنگ بندی متنوعی مثل آبی کاربنی، طلایی، نقره ای، آبی معمولی، دودی و سایر رنگ ها هستند. با توجه به نوع کاربرد و امکان شکل پذیری و فرم دهی بالا، انواع ورق کربن استیل در حالات مختلفی به بازار عرضه می شود. این ورق های فولادی در دو نوع ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی دسته بندی می شوند. همچنین ورق کربن که به صورت شیت در بازار وجود دارد به دو شکل برش خورده و برش نخورده وجود دارد که مصرف کننده براساس نیاز خود می تواند از آن‌ها استفاده نماید. نوع دیگر ورق کربن استیل به صورت رول یا کلافی است که در اندازه های  1.5*6 – 2*6 – 2*12 – 2*1 – 1.25*2.5  عرضه می شود. در این حالت محدودیتی در طول ورق وجود ندارد ولی عرض آن‌ها در حدود 100، 125، 150 یا 300 سانتی متر است.

کاربرد ورق کربن استیل

متریال کربن استیل شامل عناصر مختلفی با مقادیر متفاوت است؛ به همین دلیل انواع این ورق ها در مصارف مختلفی استفاده می شوند. گرید ورق کربن استیل دارای مقاومت بالا، تحمل وزن های بالا، ضخامت کم و خمش و پیچش پذیری خوبی بوده و در تولید لوازم خانگی، ساخت بدنه وسایل نقلیه مختلف نظیر کشتی و هواپیما و بالابرها مورد استفاده قرار می گیرد. ورق کربن استیل یا ورق سیاه توانایی تحمل دمای بالایی را داشته و برای ساخت لوله های آب، گاز و اتصالات آن ها مناسب است. از دیگر مصارف این ورق‌های فولادی می توان به استفاده در صنعت ساختمان سازی، تانکر سازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی سازی و صنایع سنگین فلزی اشاره کرد.

جمع بندی

انواع ورق کربن استیل با توجه به مقدار و درصد متریال کربن استیل دارای خواص و ویژگی های منحصربفردی هستند که برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این ورق های استیل طبق استانداردهای خاصی تولید می شوند.

5/5 - (4 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *