مشخصات ورق استیل نورد گرم و سرد

ورق استیل نورد گرم و سرد

شاید بدانید که فولاد در گریدهای مختلفی تولید می شود و از ورق های استیل حاصل شده از آن ها می توان در موارد مختلفی بهره برد. ورق استیل نورد گرم و سرد نیز از این موارد هستند که تفاوت های آشکاری با هم دارند. کاربران برای استفاده از هر یک از این ورق ها، نخست باید با ویژگی هایشان آشنا شوند تا بهترین بازدهی را برایشان داشته باشد. بنابراین در این مطلب به ویژگی ها و مزایای ورق استیل نورد گرم و سرد اشاره خواهد شد.

تفاوت میان ورق استیل نورد گرم و سرد

به صورت خلاصه باید گفت اصلی ترین تفاوت در ورق استیل نورد گرم و سرد را فرآیند ساخت آن ها رقم می زند. ساخت ورق نورد گرم معمولا با گرمای فراوان همراه است، در حالی که درست برعکس آن را برای ورق نورد سرد در نظر می گیرند. با استناد بر این موضوع، به سراغ معرفی ورق استیل نورد گرم می رویم.

ورق استیل نورد گرم چیست؟

این ورق ها در دمای بسیار بالا که عمدتا بیشتر از 1700 درجه هستند، به وجود می آیند. شکل ظاهری آن ها نیز معمولا به صورت رول فشار داده شده است که دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد برای بیشتر فولادها را در نظر می گیرند. همین باعث می شود فولاد به سادگی شکل بگیرد که شیوه ساخت آن نسبت به گذشته تفاوت هایی پیدا کرده و در کل سریع تر شده‌است.

برای ساخت ورق نیز ابتدا فرم آن را به وجود می آورند و سپس با استفاده از برخی غلتک ها، ابعاد نهایی را مطابق با تقاضای مشتریان به دست می آورند. فولاد نورد شده در کویل ها چرخانده می شود و سپس نیاز به خنک کردن آن دارند. از مهم ترین ایرادات نورد گرم این است که برای کاربردهای دقیق کمتر به کار می رود، اما باز هم کارایی های لازم خود را در صنایع گوناگون دارد.

اگر به دنبال مصارفی هستید که ابعاد برایتان آن قدر ملاک نیست، می توانید از ورق استیل نورد گرم بهره ببرید و این یکی از مهم ترین وجوه تمایز ورق استیل نورد گرم و سرد است. در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای آن را شاهد خواهید بود.

              • بدنه خودرو

              • تجهیزات کشاورزی

              • پروژه های مهم ساختمانی

              • ساخت مسیرهای ریلی


مزایای ورق استیل نورد گرم

مزایای این ورق استیل در صنایع مختلف بر هیچکس پوشیده نیست. در این بخش چند تا از مهم ترینشان را می بینید:

  •  فولاد نورد گرم در کل نیاز به پردازش کمتری در زمان ساخت دارد و خیلی راحت تر به وجود می آید.
  • ساخت ورق استیل نورد گرم با وسایل کمتری همراه است و این یکی از دلایل ارزان قیمت بودن آن به شمار می رود.
  • فولاد نورد گرم در زمان ساخت به خوبی نرمالیزه می شود تا دوام بالایی هم داشته باشد.

ورق استیل نورد سرد چیست؟

فولاد نورد سرد در واقع همان نورد گرم است که تنها در زمان ساخت، پردازش بیشتری روی آن انجام می شود. بعد از تهیه فولاد نورد گرم، این محصول باید در دمای اتاق رول شود تا بخشی از عملیات تبدیل به نورد سرد طی گردد.

همین کار باعث می شود ابعاد دقیق تر و کیفیت بالاتری در اختیار مشتریان قرار گیرد و این به عنوان یکی از مزایای نورد سرد شناخته می شود. از میان روش های ساخت نورد سرد می توان روش روغنی را نام برد که معمولا سریع تر و بهینه تر است. برخلاف مورد قبلی، از نورد سرد برای نیازهای دقیق تر استفاده می شود که در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره شده‌است:

  • ساخت وسایل منزل مانند کابینت های فلزی، مبلمان و قفسه
  • ساخت برخی از تجهیزات مناسب ادارات و مراکز آموزشی
  • ساخت مخازن فولادی برای ساختمان های صنعتی و گاراژها

مزایای ورق استیل نورد سرد

کیفیت سطح ورق استیل نورد سرد به دلیل پردازش بیشتر در زمان ساخت بالاتر است و در زمان استفاده نیز می توان به این نکته پی برد.

فولادهای نورد سرد اکثرا سخت تر و محکم تر از فولادهای نورد گرم هستند که البته در این زمینه باید به مدل هر یک از آن ها نیز دقت داشت. منظور از آن، مقاومت در مقابل تراشکاری، تنش ها و شرایط آب و هوایی مختلف است؛ هر چند که برای تهیه آن باید قیمت بیشتری هم پرداخت کرد.

مزایای ورق استیل نورد گرم


خرید ورق استیل نورد گرم و سرد

در این مطلب به شرح ویژگی ها و مزایای ورق استیل نورد گرم و سرد پرداختیم و امیدواریم استفاده لازم را از آن برده‌باشید. همان طور که مطالعه کردید، هر کدام از آن ها کاربردهای خود را دارند و در صورت خرید از فروشگاه و برندی معتبر، بازدهی فوق العاده ای را برایتان به ارمغان خواهند آورد. به همین خاطر است که محصولات فروشگاه ما همواره مورد تمجید مشتریان قرار می گیرد. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با شماره تلفن های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
تیم تولید محتوا