ورق استیل مشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل مشکی

ورق استیل مشکی یکی از محصولات فلزی پایه‌ای است که در ساخت انواع تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی کاربرد دارد. این ورق از آلیاژ فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل ساخته‌شده و استفاده از آن در کالاهای مختلف می تواند باعث جلب توجه مشتریان شود. مقاومت به خوردگی و زیبایی و درخشندگی ظاهری این فلز سبب‌شده از این ورق کاربردهای گسترده ای داشته باشد.

ورق استیل مشکی چیست؟

در واقع ورق استیل مشکی به ورق فولادی می گویند که از نورد بیلت های استیل ساخته‌شده و رنگ ظاهری آن تنها تفاوت این محصول با سایر ورق های استیل می باشد. ورق استیل سیاه بیشتر جنبه تزئینی داشته و در گروه ورق های استیل دکوراتیو قرار دارد.

آشنایی با انواع ورق استیل مشکی

ورق استیل مشکی بسته به نوع استیلی که در ساخت آن استفاده شده می تواند دارای خواص متفاوتی باشد. ورق های استیل در گریدهای مختلفی تولید شده و هر یک ویژگی های مختص به خود را دارند. از میان آلیاژهای گوناگون گریدهای ورق استیل 316 و 304 پرفروش ترین و پرمصرف‌ترین ورق استیل مشکی هستند. همچنین این دو نوع آلیاژ در گروه استیل های غیر مغناطیسی قرار می گیرند. ورق های استیل سیاه در سه مدل براق، خش دار و مات در بازار وجود دارند که نوع براق ورق استیل مشکی بیشتر برای دکوراتیو و موارد تزئینی به کار می رود. ورق استیل خش دار مشکی در تولید وسایل خانه مثل یخچال استفاده می شود و ورق استیل مات سیاه در ساخت نمای ساختمان و لوازم خانه کاربرد دارد.

مهم ترین کاربردهای ورق استیل مشکی

در زندگی روزمره و ساخت وسایل مختلف به طور گسترده از آلیاژ استیل به شکل های مختلف استفاده می شود. می توان ورق استیل را با رنگ های متنوع پوشش داد و ظاهری زیبا و جذاب برای آن ایجاد کرد؛ در این صورت می توان برای ساخت وسایل مختلفی از این آلیاژ بهره برد. به طور کلی مهم‌ترین کاربرد ورق استیل مشکی به شرح زیر است:

  • ساخت وسایل آشپزخانه مثل یخچال، اجاق گاز
  • تولید ساعت مچی جذاب و زیور آلات متنوع
  • استفاده از ورق استیل مشکی در ساخت کابین آسانسور
  • تزئینات نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • تولید انواع لوازم خانگی

مراحل فرآیند تولید ورق استیل مشکی

طی چندین مرحله نورد، شمش استیل گداخته به یک ورق نازک تبدیل شده و سپس تحت فرآیندهای شامل اسید شویی و عملیات حرارتی قرار می گیرد و در نهایت ورق استیل تولید می شود. در مرحله بعد به وسیله رنگ های مختلف پوشش دهی‌شده که هدف از این مرحله محافظت ورق ها در مقابل شرایط جوی و عوامل محیطی است. همچنین پوشش دهی به منظور ایجاد زیبایی ظاهری روی ورق استیل صورت می گیرد؛ از این رو باید پوشش دهی به نحوی انجام شود که ظاهر خوبی ایجاد کند.

برای پوشش دهی مقاطع فولادی روش های گوناگونی شامل گالوانیزه کردن، آبکاری ورق استیل یا مقطع فولادی، آندایزینگ، رنگ آمیزی ورق استیل و آندایز کردن وجود دارد. ورق استیل سیاه یا مشکی با روش Physical Vapor Deposition (PVD) تولید می شود. این روش با نام آبکاری تحت خلا نیز شهرت دارد و هدف از این روش ایجاد یک لایه رسوب روی سطوح مختلف است.

در طی این فرآیند بر روی سطح ورق استیل، فلزات چون تیتانیوم، آلومینیوم و کربن به صورت لایه مشکی قرار داده‌می شوند. برای ایجاد محفظه خلاء نیازی به تکنولوژی خاصی نیست؛ به همین دلیل روش پوشش دهی PVD یک روش گران قیمت است؛ ولی سطح نهایی دارای کیفیت بالایی خواهد بود.

ورق استیل ضد اسید چیست؟ کارایی و استانداردها

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق استیل مشکی

فاکتورهایی چون نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا ورق استیل، گرید آلیاژی، کیفیت و ابعاد می توانند بر نوسان قیمت این محصول تاثیرگذار باشند.

  • نوسانات نرخ دلار: ورق های استیل در ایران در دسته کالاهای وارداتی قرار دارند و خرید آن‌ها با توجه به نرخ ارز انجام  می شود.
  • عرضه و تقاضا: به طور کلی بازار آهن بر مبنای میزان عرضه و تقاضای این محصول است و از این رو با بالا رفتن تقاضا برای ورق استیل مشکی قیمت آن افزایش می یابد.
  • گرید آلیاژی: ماده اولیه مورد استفاده در ساخت ورق استیل مشکی، شمش استیلی است که از ترکیبات متنوعی تشکیل‌شده و با تغییر ترکیب این شمش، قیمت آن نیز تغییر می کند؛ بنابراین نباید انتظار داشت که قیمت ورق استیل 304 با قیمت ورق گرید 316 یکسان باشد.

جمع بندی

ورق استیل مشکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است و روش تولید یکسانی با سایر ورق های استیل و فولادی دارد. از لحاظ قیمت، این محصول تحت شرایط مختلف مثل نوسانات بازار، کیفیت، ابعاد، میزان تقاضا و عرضه با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می شود.

5/5 - (4 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *