ورق استیل مات چیست؟ ویژگی ها کاربرد + راهنمای خرید

ورق استیل مات

ورق های استیل مات یکی از انواع ورق های استیل بوده که دارای سطحی مات و زبر هستند. مات و زبر بودن سطح ورق باعث شده تا این محصولات نور بسیار کمی را بازتاب بدهند. این ورق ها با عملیات finish سطح B2 شده و قیمت کمتری نسبت به دیگر انواع ورق های استیل دارند.
در ادامه می خواهیم اطلاعاتی را در مورد انواع این ورق ها، ورق استیل 304 مات و کاربرد آن به شما ارائه دهیم. همراه ما باشید!

تولید ورق های استیل مات

مراحل تولید این ورق ها ثابت بوده و انواع ورق های استیل در حالت زیر تولید می شوند:

  • استفاده از روش نورد گرم برای تولید ورق استنلس استیل مات
  • به کار بردن آنیل و اسیدشویی برای خاکستری کردن رنگ ورق
  • انجام عملیات نورد سرد برای مات کردن ورق ها

با این کارها، ورق ها بازتاب نور و درخشش خود را از دست می دهند، در نتیجه شما در موقعیت هایی که به نمای زیبا و درخشش ظاهری نیاز ندارید باید از آن ها استفاده کنید.

انواع ورق های استیل مات

بزرگ ترین تولید کننده های این ورق ها، آفریقای جنوبی و بعضی از کشورهای شرق آسیا هستند. برای تولید ورق های استیل مات می توان از گریدهای مختلف استیل استفاده کرد و با توجه به آن ها، ورق استیل مات بگیر و نگیر تولید می شود.
ورق های استیل مات در ابتدا به ابعاد بسیار بالایی و به صورت رولی تولید خواهند شد. سپس کارخانه ها این محصولات را در ابعاد و اندازه های مختلفی با توجه به کاربرد مورد نظر، برش می دهند.

ورق های استیل مات بگیر

با انجام برخی عملیات بر روی ورق های استیل مات، این ورق ها خاصیت مغناطیسی پیدا می کنند. ورق های استیل مات با خاصیت مغناطیسی از گرید 400 برخوردارند و اصطلاحات به آن ها ورق های بگیر گفته می شود.

ورق های استیل مات نگیر

همانطور که از اسم ورق های استیل مات نگیر پیداست، این ورق ها فاقد خاصیت مغناطیسی هستند. گرید ورقهای استیل‌مات نگیر، 300 بوده و یکی دیگر از پرکاربردترین نوع این ورق ها، ورق استیل 304 مات است.
ورقهای استیل مات بر اساس ضخامت، ابعاد، ویژگی های ظاهری، ویژگی های آلیاژی و… در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. ورق‌های استیل مات در انواع مختلفی همچون 100 در 200 سانتی متری، 125 در 250 سانتی متری و 122 در 244 سانتی متری در بازار وجود دارد و شما می توانید با توجه به نیاز خود یکی از انواع این محصولات را خریداری نمایید.

ویژگی های انواع ورق های استیل مات

ورق استیل مات بر اساس سه وجه مختلف فیزیکی، شیمیایی و ظاهری بررسی می شود که وجه فیزیکی آن اهمیت زیادی داشته و هنگام خرید ورق، باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

کیفیت ظاهری این ورقهای استیل مات به مراحل ساخت آن ها بستگی دارد. تولید کننده ها می توانند این محصولات را در ضخامت ها و ابعاد گوناگونی تولید و به بازار عرضه نمایند. به دلیل نمای ظاهری ورقهای استیل مات، می توانید از آن ها در محیط هایی استفاده کنید که قصد داشته باشید آلودگی را بپوشانید.

از عمده ترین و مهم ترین عناصر این ورق ها می توان به آلیاژهای کربن، آهن و کروم اشاره کرد. علاوه بر این سه عنصر در خواص شیمیایی ورق ها، ترکیبات دیگری همچون نیکل، مولبیدن، منگنز و… در آن ها استفاده می شود. میزان کروم استفاده شده در این ورق ها می تواند از 11 تا 18 درصد باشد. هرچه درصد کروم به کار رفته بیشتر شود، مقاومت ورق ها نیز بالاتر می رود. ورق استیل 304 مات، بیشترین درصد استفاده از کروم را در میان ورقهای استیل‌مات دارد.

اگرچه یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت این ورق ها، کروم و نیکل به کار رفته در آن است، اما خواص فیزیکی ورق های استیل نیز می تواند تاثیر بسیاری بر روی قیمت آن ها داشته باشد. ورقهای استیل‌مات در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت نسبتا بالایی داشته و کروم موجود در ورق، باعث این مقاومت می شود. همچنین عملیاتی که بر روی ورق ها برای خاکستری و مات کردن آن ها انجام می دهند، موجب می گردد تا سطح ورق ها در برابر خوردگی و ضربات مقاوم تر باشند.

کاربرد ورق های استیل مات

ورق استیل مات کاربردهای بسیار زیادی دارند و در این بخش چند نمونه از مهم ترین کاربردهای استیل را برای شما نام می بریم:

  • استفاده از ورقهای استیل مات برای تولید تجهیزات فراوری مواد دارویی و شیمیایی
  • تولید تجهیزات لباس شویی
  • تولید تجهیزات خشک شویی
  • ساخت لوازم لوله کشی
  • ساخت انواع اجاق گاز
  • تولید انواع مختلفی از یخچال های خانگی و صنعتی
  • تولید تجهیزات تبریدی
  • ساخت صفحات خورشیدی
  • تولید انواع مختلفی از تابلوهای دکوراتیوی
  • تولید غلتک های کاربردی در صنایع کاغذسازی
  • ساخت تجهیزات مربوط به فاضلاب های شهری

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت انواع ورق های استیل مات

به دلیل نوسانات ارزی که در خصوص انواع فلزات وجود دارد، قیمت ورقهای استیل مات، باید به صورت روزانه قیمت آن ها را استعلام بگیرید. به طور کلی این محصولات بر اساس معیارهای مختلفی قیمت گذاری می شوند که به شرح زیر هستند:

  • قیمت مواد اولیه: قیمت استیل تاثیر مستقیمی بر روی قیمت نهایی این محصولات دارد.
  • نوسانات ارزی: قیمت فلزات طبق نرخ دهی جهانی مشخص می شود و با بالا رفتن فلزات در قیمت جهانی، قیمت استیل مات نیز بالاتر می رود.
  • میزان تقاضا: میزان عرضه و تقاضا نیز از مهم ترین موارد به حساب می آید. اگر میزان تقاضا بالا و عرضه کم باشد، یعنی محصول مورد نظر کمیاب بوده و در نتیجه قیمت آن بیشتر خواهد شد.

جمع بندی

ورق استیل مات یکی از انواع ورقهای استیل بوده و همانطور که از اسم آن ها پیداست، هیچ درخشندگی ندارد. از این ورق ها می توان در صنعت های مختلفی همچون خودرو سازی، ساخت اجاق گازها و… استفاده کرد. ورقهای استیل مات در دو نوع بگیر و نگیر تولید شده و به بازار عرضه می شوند. به طور کلی این محصولات قیمت مناسبی دارند، اما قیمت آن ها به عواملی همچون قیمت استیل، نوسانات ارزی و… بستگی خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *