معرفی ورق استیل فریتی + مشخصات و کاربرد

ورق استیل فریتی

ورق استیل فریتی یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت فولاد است که به واسطه ویژگی های منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، این نوع فولاد از افزودن آلیاژهایی همچون کروم، مولیبدن و نیکل به فولاد معمولی به دست می آید و نسبت به فولاد معمولی،  دارای خواص مکانیکی و زیبایی ظاهری بیشتری است.

ورق های استیل فریتی غالباً برای ساخت انواع پل، ساختمان ‌های بلند مرتبه و سازه‌ های دریایی کاربرد زیادی دارند. ویژگی هایی همچون استحکام و مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی، سبب شده تا مهندسان سازه از این محصول در پروژه های خود استفاده‌کنند. همچنین این نوع فولاد به دلیل مزایای بیشماری که دارد، یکی از مواد اولیه پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می رود؛ به همین دلیل، بر آن شدیم این مقاله را به معرفی این محصول و بیان مشخصات و کاربرد آن اختصاص دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

ورق استیل فریتی چیست؟

ورق استیل فریتی یکی از انواع صفحات فولادی است که تحت عناوین دیگری همچون ورق استیل بگیر یا استیل سری 400  هم شناخته می شود. این نوع ورق های استیل، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارند و از این رو، نسبت به دیگر انواع ورق های فولادی متفاوت هستند.

ترکیب شیمیایی استیل فریتی عبارت است از حدود 11.5 تا 30 درصد کروم، حدود 1 درصد نیکل، حدود 1 درصد مولیبدن و مقادیری کمتر از 0.2 درصد کربن و دیگر آلیاژها.  استیل فریتی، استحکام و مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، سایش، خوردگی و حرارت دارد و به دلیل ترکیبات شیمیایی به کار‌رفته در آن، از قابلیت جوشکاری قابل قبولی برخوردار است.

این محصول در صنایع بسیاری از جمله صنایع نفت و گاز، ساخت و ساز، خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آن جایی که استیل فریتی دارای ویژگی های منحصر به فردی است، از آن به عنوان جایگزین انواع دیگر استیل همچون استیل آستنیتی و مارتنزیتی نیز استفاده می شود.

انواع ورق استیل فریتی

ورق‌ های استیل فریتی انواع مختلفی دارد و معمولاً با توجه به نیاز و کاربردهای مختلف آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به انواع این محصول اشاره می کنیم:

ورق استیل فریتی عمومی  (General-Purpose Ferrous Steel Sheet)

این نوع استیل فریتی، در صنایع مختلف برای کاربردهای عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها، ابعاد و ضخامت های مختلفی دارند و می توان از آن ها به عنوان فلز پایه برای تولید محصولات دیگر، در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، ساخت و ساز و … استفاده کرد.

ورق استیل فریتی سیاه  (Black Ferrous Steel Sheet)

این نوع ورق  استیل فریتی دارای پوشش سیاه رنگ یا اکسیدی است و غالباً به عنوان مواد اولیه ساخت انواع لوله و دیگر محصولات در صنایع ساخت و ساز به کار می رود.

ورق استیل فریتی گالوانیزه  (Galvanized Ferrous Steel Sheet)

سطح ورق استیل فریتی گالوانیزه، با یک لایه از روی مینیمم پوشانده شده است که این پوشش گالوانیزه، آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می کند. ورق ‌های فریتی گالوانیزه، بیشتر در محیط‌ های خارجی و آب و هوای مرطوب کاربرد دارند .

ورق استیل فریتی ضد زنگ  (Stainless Ferrous Steel Sheet)

ترکیبات این نوع ورق استیل عبارتند از نیکل و کروم که باعث استحکام و مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود و در صنایع مختلفی همچون صنایع شیمیایی و غذایی و نفت و گاز کاربرد دارد.

ورق استیل فریتی آلیاژی  (Alloy Ferrous Steel Sheet)

این نوع ورق‌ استیل برای مواردی که سازه، نیاز به مقاومت بالایی در برابر دما و فشار دارد، مناسب است.

کاربرد ورق استیل فریتی

پیشتر گفتیم ورق استیل فریتی از آلیاژهای آهن، نیکل و کروم تولید شده است. در این نوع استیل، میزان مجاز استفاده از آلیاژ کربن، حداکثر حدود 0.03 درصد است و این میزان کربن، سبب می ‌شود که فولاد فریتی مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی و اکسید شدن داشته باشد.

از آنجایی که ورق استیل در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت هستند، در صنایع مختلفی نظیر ساخت و ساز، خودرو سازی، هوافضا، دریانوردی، نیروگاهی و … به کار می روند. دیگر مزیت های این نوع ورق های فولادی می‌ توان به مقاومت بالای آن ها در شرایط شوک حرارتی و همین طور استحکام آن ها در دماهایی پایین (تا -240 درجه سانتی گراد) اشاره کرد.

از سوی دیگر، این نوع فولاد به دلیل ظاهر زیبایی که دارد ، در ساخت و تولید کالاهای لوکس نیز کاربرد دارد. هم چنین از ورق های ضد زنگ فریتی برای تولید پوشش ‌های نگهدارنده و قطعات صنعتی هم استفاده می شود. ترکیب شیمیایی این نوع ورق های فولادی، عبارت است از حدود 17 تا 30 درصد کربن، حدود 2 تا 5 درصد نیکل و 12 تا 27 درصد کروم.

همچنین، ورق های فولاد فریتی قابلیت پذیرش حرارتی مناسبی دارند که همین ویژگی به آن ها این امکان را می دهد که در دماهای بالا به خوبی عمل کنند. از دیگر کاربردهای ورق های استیل فریتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع خودروسازی:

    از ورق های استیل فریتی به منظور ساخت قطعات خودرو نظیر قطعات داخلی موتور، رادیاتور خودرو و غیره استفاده می شود.

  •  صنایع نفت و گاز:

    از آن جایی که استیل فریتی دارای مقاومت بالایی در مقابل اکسید شدن است ، برای تولید شیرآلات، لوله ها و تجهیزات حفاری مورد استفاده در صنایع نفت و گاز کاربرد فراوانی دارد.

  • صنایع الکترونیکی:

    ورق های ضد زنگ فریتی برای ساخت و تولید تجهیزات الکترونیکی نظیر انواع کابل ‌ها، تجهیزات مخابراتی و قطعات الکترونیکی به کار می روند.

  • صنایع داروسازی:

    استیل فریتی، به دلیل ویژگی هایی مانند ضد زنگ و ضد باکتری بودن، در ساخت تجهیزات پزشکی و داروسازی همچون تولید انواع سوزن، تجهیزات جراحی و غیره استفاده می شود.

  • صنایع ساختمانی:

    ورق های ضد زنگ فریتی در تولید تجهیزات ساختمانی نظیر آسانسور، درب و پنجره، رولینگ و غیره کاربرد دارد.

کلام پایانی

ورق استیل فریتی یک نوع فولاد ضد زنگ است که به واسطه ترکیبات شیمیایی که در ساخت آن به کار رفته است، استحکام و مقاومت بالایی در برابر اکسید شدم خوردگی دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع داروسازی، ساختمانی، نفت و گاز، خودروسازی و … هر یک به نوعی از این نوع فولاد استفاده می کنند.

امتیاز دهید
تیم تولید محتوا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *