ورق استیل طلایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع و کارایی

ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که کاربرد های تزیینی دارد. در ساختمان‌سازی هنگام ساخت وسایل مختلف و بخش های خاصی از ساختمان، مانند حمام، آشپزخانه، شیرآلات و … از ورق های استیل طلایی استفاده می شود که رنگ طلایی داشته و زیبایی و جلوه خاصی دارند.

معرفی ورق استیل طلایی

ورق استیل طلایی که دارای رنگ و پوشش طلایی است، در بین ورق های رنگی و دکوراتیو قرار می‌گیرد. ورق های استیل دکوراتیو دارای رنگ های متفاوتی هستند. از جمله آن ها می‌توان به رزگلد، آبی، برنزی و مشکی اشاره کرد، اما رنگ طلایی جلوه خاصی دارد و طرفداران زیادی هم دارد.

اگرچه رنگ طلایی به خاطر زیبایی آن اضافه شده اما باعث بالا بردن مقاومت به خوردگی و سختی ورق استیل طلایی نیز شده است. به همین خاطر ورق های طلایی طول عمر بالایی دارند و در ساختمان‌سازی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

وجود عناصری چون آلیاژ کروم همچنین نیکل، در ترکیب ورق استیل طلایی، باعث شده تا مقاومت به خوردگی آن بالا باشد و کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف داشته باشد. برای پوشش دادن ورق های استیل با رنگ طلایی از روش PVD استفاده می شود. این روش که روشی گران‌قیمت است، باعث شده تا قیمت ورق‌استیل طلایی نیز نسبت به سایر ورق های دیگر بالاتر باشد.

انواع ورق استیل طلایی

انواع ورق استیل طلایی و کارایی هرکدام، ورق استیل طلایی از نظر کاربرد و حالت سطح آن دارای دسته بندی های گوناگونی است. این دسته‌بندی‌ها که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، بر اساس نوع کاربرد آن هستند. به طور کلی ورق‌ استیل به دو دسته صنعتی و دکوراتیو دارند. این ورق های استیل که جزو ورق های رنگی هستند، دارای پوشش طلایی بوده و در دسته ورق های استیل دکوراتیو قرار دارند که خودشان به سه دسته خش‌دار، مات و براق تقسیم می شوند.

ورق طلایی براق

ورق استیل طلایی براق که به آن ورق آیینه‌ای هم گفته می شود، برای تزیین و دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها به دلیل این که می توانند نور را منعکس کنند، در طراحی دکوراسیون داخلی کاربرد دارند و بیشتر برای ساخت گلدسته، گنبد و ساخت آسانسور از آن ها استفاده می شود.

ورق طلایی مات

ورق‌استیل طلایی مات، یکی از انواع ورق استیل است که به خاطر سطح ماتی که دارد نمی توانید گردوغبار و آلودگی ها را روی سطح آن مشاهده کنید. به همین خاطر در نمای بیرونی ساختمان و برای ساخت دیواره آسانسور از آن استفاده می شود.

ورق طلایی خش‌دار

ورق استیل‌طلایی خش‌دار نیز یکی دیگر از انواع ورق استیل است که دارای خط و خش زیادی است. این ورق های استیل نمی توانند نور را به خوبی منعکس کنند و نسبت به ورق های مات، خط و خش بیشتری دارند.

انواع ورق استیل طلایی و کارایی هرکدام + استانداردها

کاربرد های ورق استیل طلایی

در بخش های پیش اشاره کردیم که ورق استیل بیشتر مصرف دکوراتیو دارد و به خاطر ظاهر زیبا و رنگ خاصی که دارد برای طراحی دکوراسیون در بیرون از ساختمان و داخل آن مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربرد هایی که این ورق ها دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاربرد در طراحی دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی
  • برای ساخت نمای داخلی ساختمان
  • ساخت نمای خارجی ساختمان
  • برای ساخت گلدسته و گنبد در اماکن مذهبی
  • مورد استفاده در آسانسور ها در قسمت نما و بدنه
  • ساخت لوازم دکوری منزل و لوازم خانگی
  • کاربرد در تابلوسازی
  • ساخت زیورآلات و جواهرات

قیمت ورق استیل طلایی

قیمت ورق‌استیل طلایی به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. از آنجا که ورق های اصیل معمولاً از کشورهای خارجی وارد می شوند، قیمت آن ها در بازار ایران بر اساس نوسانات مختلفی تعیین می شود. از مهم‌ترین عواملی که باعث بالا رفتن قیمت ورق‌استیل طلایی می شود، نرخ ارز است. اگرچه میزان عرضه و تقاضا نیز تأثیر مستقیمی روی قیمت ورق‌استیل طلایی دارد، برند تولید کننده و کیفیت لایه پوشش دهنده سطح ورق های اصلی نیز روی قیمت آن ها اثر می گذارد.

چنانچه قصد خرید ورق استیل‌طلایی را دارید باید به این نکته توجه کنید که ورق های استیل در داخل ایران پوشش دهی شده اند یا در کارخانه مبدأ پوشش طلایی آن ها قرار گرفته است. چرا که قیمت این دو نوع ورق با یکدیگر تفاوت دارد. البته می توانید با توجه به کاربردهای مختلف این ورق، انواع آن را با توجه به نیاز خود تهیه کنید.

کلام پایانی

ورق‌استیل طلایی که جزو ورق های رنگی و دکوراتیو است، برای دکوراسیون نمای خارجی ساختمان و بخش های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها با استفاده از فرآیند pvd پوشش دهی می شوند و دارای قیمت بالایی نسبت به سایر ورق های استیل هستند. در این مقاله درباره انواع و کاربردهای ورق استیل طلایی صحبت کردیم.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • حامد 7 مهر 1402 / 6:15 ب.ظ

    قیمت ورق استیلتون عالی بود سپاس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *