ورق استیل ضد اسید چیست؟ کارایی و استانداردها

ورق استیل ضد اسید

ورق استیل ضد اسید در گروه فولادهای ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی قرار می گیرد. ویژگی های عملیاتی این ورق ها مشابه دیگر آلیاژهای استیل است و تنها از لحاظ مقاومت به خوردگی با آن ها تفاوت دارند. فولادهای ضد زنگ دارای  مشخصاتی مثل دوام بالا و استقامت در برابر خوردگی هستند که در دماهای بالا نیز قابلیت حفظ ویژگی های خود را دارند و شرایط عملیاتی با دمای 500 تا 1100 درجه سانتی گراد را تحمل می کند.
در این صورت ورق استیل ضد اسید می تواند هم در برابر خوردگی اسیدی مقاومت کند و هم در محیط های بالاتر از 500 درجه سانتی گراد نیز بدون از دست دان خصوصیات خود دوام بیاورد. به این ترتیب در محیط اسیدی تنش های مکانیکی مجاز باعث تغییر شکل ورق استیل ضد اسید نخواهند شد.

بررسی مهم ترین ویژگی های فولاد ضد اسید

فولاد ضد اسید به دلیل داشتن خواص ضد خورندگی دارای مقاومت بالایی در تماس با اثرات اسید سولفوریک و اسید فسفریک در غلظت های مختلف می باشد؛ بنابراین از این فولادها می توان در محیط های شیمیایی با خاصیت اسیدی نیز استفاده کرد. علاوه بر این طبق استانداردهای صنایع غذایی در صورتی که فولاد یا ورق استیل ضد اسید با غذاها در تماس قرار بگیرد باعث ایجاد خطر یا مشکلی نخواهد شد. چرا که این محصول در برابر اسیدهای غذایی مثل اسید لاکتیک، اسید استیک یا آب لیمو مقاومت بالایی دارد.

وجود عناصری از جمله نیکل، کروم و تیتانیوم از مهم ترین مواد در ترکیب آلیاژ ورق استیل ضد اسید به شمار می روند که هر یک هواص و ویژگی های خاصی داشته و می توانند به این آلیاژ خواص جدیدی بدهند. وجود نیکل در ساختار ورق فولاد ضد اسید باعث افزایش مقاومت و استحکام این فلز به خوردگی شده و تاثیر زیادی در بهبود شکل پذیری و چقرمگی آلیاژ دارد. به طور معمولا در ترکیب فولادهای ضد زنگ با کیفیت بالا حدود 8 تا 10 درصد نیکل استفاده می شود.

برای بهبود مقاومت ورق استیل ضد اسید در مقابل سختی پذیری، خوردگی و اکسایش، وجود عنصر کروم در ترکیب این فولاد الزامی است. در ترکیب فولادهای ضد زنگ بیش از 10.5 درصد عنصر کروم وجود داشته که با ایجاد لایه ای غیرفعال شده از اکسید شدن آهن موجود در آلیاژ جلوگیری کرده و مقاومت ورق فولادی را در برابر اکسایش بالا می برد.

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟ کدام بهتر است؟ + نحوه تشخیص

عنصر تیتانیوم در ترکیبات ورق استیل ضد اسید

عنصر تیتانیوم در ترکیبات ورق استیل ضد اسید باعث کاهش مقدار اکسیژن و نیتروژن این آلیاژ شده و سختی و چقرمگی آن را افزایش می دهد. مقدار تیتانیوم در فولاد ضد زنگ بین 0.2 تا 0.6 درصد است؛ ولی با این وجود ورق استیل و فولاد ضد اسید و ضد زنگ در محیط های اسیدی به طور 100% نفوذناپذیر نبوده و با گذشت زمان و شرایط خاص می تواند مستعد خوردگی باشد. البته امکان مقایسه میزان خوردگی در این نوع فولاد نسبت به سایر انواع فولاد وجود ندارد.

کاربردهای ورق استیل ضد اسید

کاربردهای ورق استیل ضد اسید

ورق استیل ضد اسید گرید 316 معمولا در تولید اگزوز، قطعات موتور جت و کوره، مبدل های حرارتی، تجهیزات پردازش شیمیایی مخازن، پردازش خمیر کاغذ و نساجی، تجهیزات دارویی و برای هر چیزی که در تماس با محیط های دریایی است، کاربرد دارد. سایر کاربردهای ورق استیل ضد اسید به شرح زیر است:

                ♦‌تولید تجهیزات آزمایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی

                ♦ساخت ظروف مخصوص جا به جایی مواد شیمیایی

                ♦پنل معماری ساحلی

                ♦‌استفاده در تولید مواد غذایی در محیط های کلرایدی

                ♦‌ایمپلنت های پزشکی

رایج ترین دلایل خوردگی ورق استیل ضد اسید

دلایل مختلفی برای خوردگی ورق های استیل ضد اسید وجود دارد که در شکل عمومی خوردگی در سطح فولاد ضد زنگ به طور یکپارچه به وجود می آید که قابلیت واکنش با طیف وسیعی از مواد شیمیایی را دارند. برای مثال زمانی که ورق استیل ضد اسید در محیط مواد شیمیایی یا تماس مداوم با سیلات قرار بگیرد می توان باعث ایجاد واکنش شود. شرایط محیط عملیاتی یک فاکتور مهم برای انتخاب آلیاژ مناسب ورق استیل و فولادی ضد زنگ است؛ در محیط های مختلف خطرات خوردگی متفاوتی وجود دارد و از پارامترهای متعددی تاثیر می گیرد.

جمع بندی

ورق استیل ضد اسید یا فولاد ضد زنگ به دلیل داشتن کروم در ترکیب خود می تواند یک لایه محافظ در آلیاژ با اکسیژن به وجود آورد؛ بنابراین می توان از این محصول در محیط های مختلف شیمیایی استفاده کرد. توجه به گرید و شرایط محیط عملیاتی دو فاکتور مهم است که قبل از استفاده از ورق استیل یا فولادی باید مدنظر قرار داد. ورق استیل ضد اسید گرید 316 از پرکاربردترین گریدهای مقاوم در مقابل شرایط دریایی و خوردگی های کلریدی است.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *