ورق استیل رکورددار افزایش قیمت در بین مصالح ساختمانی

ورق استیل رکورددار افزایش قیمت در بین مصالح ساختمانی

ورق استیل یکی از پرکاربردترین محصولات کارخانجات تولید آهن و فولاد محسوب می‌شود. استیل به صورت ورق، لوله، پروفیل و دیگر اشکال در کارخانه‌ها تولید می‌شود و کاربردهای گوناگونی در صنایع سبک و سنگین دارد. از ورق استیل همچنین در صنایع ساختمانی و ساخت سازه‌های گوناگون نیز استفاده می‌شود. ورق استیل یکی از محصولات وارداتی به ایران محسوب می‌شود که بسیار پرفروش و پرتقاضا است. قیمت این محصول تاثیر زیادی بر روی ساخت و تولید و نیز ساختمان‌سازی دارد. قیمت تمامی مصالح ساختمانی رو به رشد بوده است و طی چند سال اخیر، چندین برابر شده است. در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، قیمت این ورق‌ها نیز روز به روز رشد کرده است. ورق استیل چون ارزبری زیادی دارد، بیشتر از دیگر مصالح، رشد قیمت داشته است. شاید بتوان ادعا کرد ورق استیل رکورددار افزایش قیمت در بین مصالح ساختمانی بوده است.
در این مقاله با کاربردهای ورق استیل به عنوان یکی از مصالح ساختمانی بیشتر آشنا می‌شویم و در ادامه نیز رشد قیمت ورق‌های استیل را در بازه زمانی کنونی بررسی خواهیم کرد.

ورق استیل چیست؟

ورق استیل محصولی تولید شده در کارخانه‌های فولاد است که از فلز استیل تشکیل شده و به یک صفحه یا ورق نسبتاً مسطح تبدیل شده است. ورق‌های استیل ساخته‌شده از فلزاتی مانند آهن، نیکل، کروم، کربن  و قلع بوده و در دو نوع تخت و کلاف در دسترس هستند. بسته به ضخامت استیل، این ورق‌ها را می‌توان با استفاده از برش‌های ساده یا قیچی فولادی به اندازه‌های مختلف برش داد. آنها با استفاده از ابزارهای فلزی خم می‌شوند و به انواع مختلفی از محصولات تبدیل می‌شوند.

ضخامت این ورق‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد، ورق‌های استیل بسیار نازک اغلب به عنوان فویل شناخته می‌شوند. ورق‌های فولادی بسیار ضخیم نیز در بازار وجود دارند که به طور کلی به آن صفحه می‌گویند. مواد اولیه یک ورق فولادی استاندارد در مدل‌ها و گریدهای گوناگون، می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی این ورق‌ها، بسیار سخت و مقاوم در برابر ضربه و حرارات هستند. ویژگی مهم دیگر این ورق‌ها، مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است. این ورق‌های استیل به طور کلی دوام بالایی دارند و در مقاوبل شرایط جوی مختلف، خوب عمر می‌کنند.

ورق استیل و صنایع ساختما‌ن سازی و ساخت و ساز

صنایع متعددی برای انجام عملیات روزانه به استفاده از ورق‌های استیل متکی هستند. با این حال، استفاده از استیل سازه در ساخت و ساز همیشه مشهودترین استفاده از این متریال بوده است. به طور کلی، استیل خواص ذاتی متعددی است که ایده‌آل‌ترین ماده برای استفاده از ساخت انواع سازه به شمار می‌رود. تطبيق پذيري، پايداري، دوام، ضدزنگ بودن، چکش‌خواری و مقرون به صرفه بودن آن، باعث شده تا کارایی زیادی در ساخت و ساز داشته باشد. معمولاً در تمام انواع پروژه‌های ساختمانی در جهان، از قطعات استیل استفاده می‌شود. با این حال در سال‌های اخیر این متریال رشد قیمتی سرسام‌آوری در ایران داشته است و می‌توان گفت که ورق استیل رکورددار افزایش قیمت در بین مصالح ساختمانی به شمار می‌رود. با این حال این متریال قابل جایگزینی نیست و هنوز هم یکی از پرکاربردترین‌ها در این صنعت محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین کاربردهای ورق استیل در صنایع ساخت و ساز، می‌توان به این موارد اشاره کرد.

انواع ورق استیل 304 خواص مکانیکی + مشخصات

ساخت تجهیزات و تاسیسات کارخانه تولیدی

از ورق‌های استیل در ساخت کارخانه‌های تولیدی کاربرد گسترده‌ای دارد. اگر به نما و یا داخل کارخانجات تولیدی، به خصوص کارخانه‌های مربوط به صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی نگاهی بیاندازید، به احتمال فراوان، حجم بالایی از این متریال را در مناطق داخلی و خارجی این بناها مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این تجهیزات و دستگاه‌های بسیاری نیز در این کارخانه‌ها با استفاده از ورق استیل ساخته‌شده است.

ورق استیل برای استفاده در کارخانه‌های تولیدی مانند پلکان‌های فولادی، راهروها و عرشه‌ها استفاده می‌شود. ورق استیل همچنین به دلیل در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن شناخته‌شده است و این امر، استفاده از آن را تسهیل می‌کند.

سایر اقلام فولادی موجود در کارخانجات تولیدی مانند سیستم‌های نقاله، قفسه‌ها و انبارها، نگهدارنده‌ها، قیف‌ها و لوله‌های انحراف‌کننده، مخازن ذخیره‌سازی و اختلاط، میزهای تولید و کار، کابینت‌ها، چرخ دستی‌های تولید و ابزار و سینک‌های شستشو نیز در بیشتر موارد از ورق‌های استیل ساخته‌می‌شوند.

سایه‌بان‌ها و سوله‌ها

یکی دیگر از کاربردهای ورق استیل، ساخت انواع سایه‌بان‌ها و سوله‌ها است. از این متریال به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و نیز فرسایش، در این موارد به صورت گسترده استفاده می‌شود.

نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها

ورق‌های استیل در گریدهای گوناگون و به خصوص ورق‌های استیل گرید 304 و 316 در نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود. از این ورق‌ها در نمای انواع بخش‌های ساختمان مانند هتل‌ها، لابی‌های ساختمان و یا آسانسورها و پلکان استفاده می‌شود. از ورق استیل 316 کم کربن نیز برای نمای خارجی ساختمان‌ها حتی در مناطق شرجی و مرطوب نیز می‌توان استفاده کرد.

افزایش قیمت ورق استیل

چرا ورق استیل رکورددار افزایش قیمت در بین مصالح ساختمانی است؟

همان طور که در بخش‌های قبل دیدیم، ورق استیل کاربرد گسترده‌ای در صنایع ساختمان‌سازی و ساخت انواع سازه‌ها دارد. ورق استیل متریالی است که با روش‌های ویژه و خاص تولید می‌شود و امکان تولید آن در حال حاضر در ایران وجود ندارد. به همین دلیل ارزبری این محصول بالا است و قیمت آن با توجه به وارداتی بودن آن، کاملا وابسته به نرخ دلار است. در سال‌های اخیر و به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، قیمت این محصول نیز رشد چشمگیری داشته است.  این رشد به حدی بالا بوده است که می‌توان اداعا کرد که ورق استیل رکورددار افزایش قیمت در بین مصالح ساختمانی است.
با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن و ساخت و ساز، همه قیمت‌ها در بخش مصالح نیز صعودی بوده است. اما می‌توان گفت دیگر مصالح ساختمانی مانند سیمان، آجر، انواع آهن و میلگرد، همگی رشد قیمت کمتری نسبت به ورق‌های استیل داشته‌اند. این موضوع به این دلیل است که بیشتر این مصالح و یا حداقل بخش عمده‌ای از آن‌ها، به طور کامل در کشور تولید می‌شود و محصولاتی وارداتی محسوب نمی‌شوند. در مورد ورق‌های استیل اما قضیه فرق می‌کند. این ورق‌ها به دلیل وارداتی بودن، همگام با رشد ارز افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

امتیاز دهید
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *