ورق استیل براق چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق استیل براق

ورق استیل براق یکی از انواع ورق‌های استیل است که در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد و به خاطر داشتن قابلیت جوش‌پذیری فوق‌العاده، در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌شود. ورق‌های استیل براق علاوه بر این مقاومت و استحکام خوبی که دارند به علت ظاهر براقی که دارند در طراحی دکوراسیون هم مورد توجه قرار می‌گیرند و برای ساخت وسایل منزل از آن‌ها استفاده می‌شود.

معرفی ورق استیل براق

ورق استیل‌براق همان قطعات فلزی است که از ترکیب استیل با سایر عناصر تشکیل می‌شود. این ورق‌ها که به استیل ضدزنگ هم شهرت دارند، جزو پرمصرف‌ترین آلیاژ هایی هستند که در بازار آهن عرضه می شوند.

ورق استیل براق یا همان ورق ضد زنگ در صنایعی چون کابین آسانسور سازی و خودرو سازی بیشتر استفاده می شوند. این ورق ها برای اینکه به حالت براق در بیایند و سطحی صیقلی داشته باشند، بایستی در آخرین مرحله از ساخت با سمباده های مخصوص تراشیده شوند تا قسمت های ناصاف آن ها از بین برود و به حالت براق در بیایند.

در ابتدای ساخت این ورق ها برای اینکه پستی بلندی ها و جای جوشکاری از بین برود، از سمباده های خاصی استفاده می‌شود. در‌مرحله بعدی نیز سمباده کشی نهایی انجام می‌شود تا به واسطه سمباده های نرم، تمام خط و خش های آن از بین برود. در نهایت سطح براق آن توسط یک لایه پولیش پوشانده می‌شود و به حالت براقی که در بازار مشاهده می کنید، در می آیند.

انواع ورق استیل براق کدم‌اند؟

ورق استیل براق انواع مختلفی دارد که هر یک کاربردهای خاصی دارند. به همین خاطر اگر قصد خرید ورق استیل براق را دارید، باید بدانید برای چه موردی قصد دارید از آن استفاده کنید تا انواع مورد نیاز خود را تهیه کنید. انواع ورق استیل براق عبارت‌اند از:

  • ورق استیل‌براق آیینه‌ای
  • ورق استیل براق‌سوپر آیینه‌ای
  • ورق استیل‌براق آیینه دریایی
  • ورق استیل‌براق آیینه‌ای کامل
  • ورق استیل براق‌دو طرفه، یک سمت براق یک سمت مات

 

کاربرد ورق استیل براق

 

کاربرد ورق استیل چیست؟

ویژگی های ظاهری در کنار مقاومت و استحکام بالای ورق‌های استیل براق، باعث شده تا این ورقه ها کاربرد های گوناگونی داشته باشند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در بخش ابتدایی گفتیم که این محصولات در صنایع خودروسازی و ساختمان سازی کاربرد دارند، اما در این قسمت می خواهیم به صورت گسترده تر کاربردهای ورق استیل را برای شما شرح دهیم.

در معماری داخلی ساختمان ها، ورق استیل براق کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال برای ساخت آسانسور و کابین آن از این ورق ها استفاده می‌شود. حتی ورق‌های استیل براق در ساخت لوازم آشپزخانه هم کاربرد دارند. این ورقه ها که قابلیت خم‌کاری دارند، به راحتی شکل می پذیرند. به همین خاطر می توان از آن ها در ساخت لوازم خانگی استفاده کرد. ظاهر براق آن ها و بازتاب نور هم باعث می‌شود تا در بخش های دکوراسیون ساختمان هم از آن استفاده شود. بعضی دیگر از این ورق‌های استیل براق به رنگ طلایی هستند که آن ها هم در مکان‌های لوکس مانند هتل ها یا ساختمان های خاص کاربردهای زیادی دارند. از جمله کاربردهای ورق استیل براق مواردی هستند که در ادامه مشاهده می فرمایید.

  • تولید کارد و چنگال و بعضی از وسایل آشپزخانه
  • ساخت کابین آسانسور
  • طراحی و معماری داخلی ساختمان
  • صنایع پتروشیمی و گازی
  • ساخت آب‌سردکن و یخچال
  • استفاده در نمای ساختمان

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار ایران + سنجش کیفیت

مزایای ورق استیل براق چیست؟

ورق استیل براق دارای یک سطح روشن و صیقلی است که باعث‌شده تا ظاهر چشم‌نوازی داشته باشد. فرم پذیری راحت این ورق در کنار زیبایی ظاهری باعث می‌شود در طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار بگیرد و نسبت به ورق‌های استیل مات محبوبیت بیشتری داشته باشد.

از ورق‌های استیل در فضاهای مجلل و لوکس استفاده می‌شود. به دلیل اینکه ورق‌های استیل مات سطح تیره و کدر ای دارند، زیبایی ظاهری چندانی در مقایسه با ورق‌های استیل براق ندارند. به همین خاطر در مکان هایی که زیبایی مهم باشد، از ورق‌های براق استفاده می کنند.

سطح آیینه‌ای این ورق ها باعث می‌شود تا نور بازتابش خوبی داشته باشد و در هر فضایی که از آن ها استفاده شود، فضا روشن‌تر شود. این ورقه ها که در چند مرحله پولیش خورده‌اند، کاملاً ضد خش و ضد لک هستند و در برابر هرگونه خط و خشی مقاومت دارند. البته ناگفته نماند که قیمت ورق استیل براق نسبت به ورق ‌های مات بیشتر است. چرا که مراحل ساخت و تولید آن ها پیچیده تر است و مدت زمان زیادی برای ساخت این ورق ها صرف می‌شود.

کلام پایانی

ورق استیل براق یا همان برق آیینه‌ای، جزو آلیاژ های پرطرفدار و محبوبی است که در ساختمان سازی و طراحی دکوراسیون از آن استفاده می‌شود. در این مقاله آریا استیل جعفری به کاربرد ها و انواع ورق استیل براق، اشاره کردیم.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *