نحوه تشخیص استیل 304 با 201 [تفاوت ها ، مقایسه]

نحوه تشخیص استیل 304 با 201

‌فولادهای آلیاژی از پرکاربردترین دسته بندی های فولاد می باشند. در این میان، استنلس استیل ها از اصلی ترین فولادهای آلیاژی با ترکیباتی مانند نیکل، کروم و مولیبدن هستند. استیل ها که به فولادهای ضد زنگ نیز شهرت دارند، به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. استیل 304 و استیل 201 از انواع این استیل ها می باشند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بیان تفاوت ها و نحوه تشخیص استیل 304 با 201 بپردازیم.

معرفی استیل 304

استیل 304 شناخته‌شده ترین نوع فولاد ضد زنگ است. ترکیبات اصلی غیر آهنی این استیل شامل کروم و نیکل می باشد. استیل 304 در گروه فولادهای زنگ نزن آستنیتی قرار دارد و جریان الکتریکی و حرارت را به میزان کمتری نسبت به فولادهای کربنی هدایت می کند. این فولاد فاقد خاصیت مغناطیسی می باشد و مقاومت در برابر خوردگی بالاتری در مقایسه با سایر فولادهای رایج دارد. استیل 304 قابلیت شکل پذیری بسیار خوبی داشته و به همین دلیل به صورت گسترده مورد استفاده قرارگرفته است.

کاربرد استیل 304

استیل 304 از کاربردی ترین فولادها در صنعت می باشد و موارد استفاده بسیار گسترده ای دارد. مهم ترین زمینه های استفاده از استیل 304 عبارت است از:

  • تولید انواع لوازم خانگی و صنعتی
  • ساخت تجهیزات مربوط به تولید و حمل و نقل مواد غذایی
  • ساخت قطعات انواع ماشین آلات
  • استفاده در بدنه بیرونی ساختمان به دلیل مقاومت در برابر آب و آتش

معرفی استیل 201

استیل 201 کاربردی ترین استیل از گروه استیل های سری 200 می باشد. این استیل کیفیتی مشابه با استیل 304 داشته و در مصارف عمومی تر، می توان از آن استفاده نمود. با وجود مقاومت بالایی که این استیل دارد، مقاومت آن در برابر خوردگی چندان مطلوب نبوده و استیل 201 نسبت به سایر موارد موجود در بازار از خاصیت ضد خوردگی کمتری برخوردار می باشد. استیل 201 از فولادهای آستنیتی می باشد و به آن استیل غیر مغناطیسی یا نگیر نیز می گویند. اما در شرایط سرد، ساختار درونی این استیل دچار تغییرشده و در گروه مواد مغناطیسی قرار می گیرد. در ساخت این فولاد، علاوه بر آلیاژ نیکل و کروم از منگنز و نیتروژن نیز به عنوان آلیاژ کمکی استفاده‌شده که این امر موجب کاهش قیمت استیل 201 نسبت به سایر استیل ها شده‌است. از مهم ترین دلایلی که خریداران را به سمت استیل 201 سوق می دهد دوام بسیار بالای این محصول به خصوص در محیط های سرد است.

کاربرد استیل 201

استیل 201 به دلیل مقاومت نسبتا پایین در برابر خوردگی، بیشتر در موارد عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین زمینه های استفاده از فولاد زنگ نزن 201 شامل موارد زیر است:

  • ساخت لوازم برقی خانگی نظیر بدنه داخلی ماشین لباسشویی
  • ساخت تجهیزات مورد نیاز در رستوران
  • تولید لوازم آشپزخانه و سینک ظرفشویی
  • ساخت ابزارهای باغبانی
  • استفاده در صنعت خودرو سازی و معماری
  • ساخت واگن های قطار

"</p

مقایسه استیل 304 با 201

مهم ترین تفاوت موجود بین استیل 304 و 201، میزان نیکل به کاررفته در ترکیبات شیمیایی آنهاست. در استیل 201 میزان نیکل کمتر از 5 درصد می باشد. همچنین از آلیاژ کروم و منگنز به میزان زیاد در این استیل استفاده شده‌است. به همین علت استیل 201 مقاومت پایین تری در برابر خوردگی دارد. اما به دلیل قیمت ارزان تر، در مصارف عمومی کاربرد بیشتری دارند. در ادامه، استیل 304 و 201 را از جوانب مختلف بررسی خواهیم کرد.

ساختار فیزیکی:

استیل 201 از انواع آلیاژ استنلس به حساب می آید. این استیل متشکل از میزان زیادی منگنز و نیتروژن بوده و حدود 5 درصد نیتروژن نیز در ترکیبات خود دارد. اما استیل 304 دارای میزان نیکل بیشتر (حدود 8 درصد) می باشد.

شکل پذیری و انعطاف پذیری:

استیل 201 ساختار مستحکم تری نسبت به استیل 304 داشته و به همین دلیل شکل پذیری و قابلت جوشکاری پایین تری دارد.

مقاومت در برابر خوردگی:

استیل 201 یکی از آلیاژهای مقاوم به حساب می آید. اما این مقاومت بالا باعث مقاومت در برابر خوردگی نمی باشد. استیل 304 از نظر مقاومت در برابر خوردگی در سطح بالاتری نسبت به استیل 201 قرار دارد و جایگزین بسیار خوبی برای آلیاژهای قدیمی به حساب می آید.

ضد زنگ بودن:

با توجه به اینکه استیل 304 خاصیت ضد زنگ بودن بالاتری نسبت به استیل 201 دارد، در محیط های باز به راحتی قابل استفاده می باشد. در صورتی که استیل 201 در فضاهای باز قابل استفاده نمی باشد.

قیمت:

استیل 201 به علت دارا بودن میزان نیکل کمتر و مقاومت کمتر در برابر خوردگی، قیمت ارزان تری نسبت به استیل 304 دارد.

رنگ:

از دیگر تفاوت های بین استیل 304 و 201 مربوط به رنگ آنهاست. استیل 201 به علت دارا بودن منگنز بیشتر، سطح تیره تری دارد. البته این تفاوت چندان آشکار نبوده و تشخیص آن برای اکثر افراد امکان پذیر نمی باشد.

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟ کدام بهتر است؟ + نحوه تشخیص

نحوه تشخیص استیل 304 با 201

در کنار تفاوت هایی که برای این دو استیل برشمردیم، داشتن ظاهری مشابه می تواند تشخیص استیل 304 از 201 را با دشواری هایی همراه کند. بنابراین تشخیص قطعی و صحیح این دو استیل از یکدیگر نیاز به نظر کارشناسی دارد. اما در این قسمت دو روش در زمینه نحوه تشخیص استیل 304 با 201 را بیان خواهیم کرد:

  • استیل 201 به دلیل اینکه مقدار منگنز بیشتری دارد، در برابر آهن رباهای قوی واکنش نشان می دهد.
  • استیل 304 مقاومت بیشتری در برابر ایجاد خطوط ایجاد‌شده توسط چاقو بر سطح خود دارد. به عبارت دیگر، ایجاد خط توسط چاقو بر روی این استیل دشوار تر می باشد.

جمع بندی

امروزه انواع گوناگون فولاد ضد زنگ به صورت گسترده در صنعت مورد استفاده قرار گرفته‌است. این فولادها از لحاظ ترکیبات شیمیایی با یکدیگر متفاوت بوده و از این رو، خواص مختلفی نیز دارند. میزان سختی و استحکام استیل ها نیز به ترکیبات شیمیایی آنها بستگی دارد. استیل 304 و استیل 201 از رایج ترین انواع فولادهای زنگ نزن محسوب می شوند. در این مقاله هرکدام از این استیل ها را معرفی و مقایسه استیل 304 با 201 انجام و نحوه تشخیص استیل 304 با 201 را به طور کامل بیان کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *