میلگرد استیل نسوز و کاربردهای آن

میلگرد استیل نسوز

میلگرد استیل نسوز ، در واقع یک نوع فولاد ضد زنگ آستنیتی است که در برابر حرارت مقاوم بالایی دارد؛ این نوع میلگرد دارای 23 درصد کروم است و بیشترین کاربرد آن استفاده در جاهایی است که دمای بالایی دارند. این نوع میلگرد به میزان زیادی در تجهیزات معماری، تجهیزات شیمیایی، پتروشیمی ، سخت افزار، صنعت حمل و نقل، پردازش مواد غذایی تجهیزات لبنی و غیره کاربرد دارد.

این آلیاژ در برابر خوردگی دارای مقاومت بالایی است و در مقابل اکسیداسیون و حرارت مقاومت فوق العاده ای دارد؛ به عبارت دیگر، میلگرد استیل نسوز در دمای بالا استحکام بالایی دارد.

میلگرد استیل نسوز چیست؟

میلگرد استیل از جمله فولادهای‌نسوز یا همان استنلس استیل به شمار می رود. این آلیاژ بر طبق استاندارد DIN آلمان تحت عنوان فولاد نسوز 1.4828 شناخته می شود و دارای مشخصه X15CrNiSi-20-12 در میان انواع فولادها است؛ نکته جالب توجه در خصوص این فولاد این است که  در میان فروشندگان، به فولاد نگیر نیز معروف است زیرا این نوع فولاد دارای خاصیت مغناطیسی نیست.

ترکیبات شیمیایی میلگرد استیل نسوز عبارتند از: 20 درصد کروم، دو دهم درصد کربن، دو درصد منگنز، دو درصد سیلیسیوم و دوازده درصد نیکل. میلگرد استیل نسوز فاقد دمای آنیل کاری است ولی دارای دمای فورجینگ 800 الی 1150 درجه سانتی گراد است. انواع میلگرد استیل‌نسوز در سایزهای مختلف دارای ویژگی متفاوتی است به عنوان نمونه میلگرداستیل‌نسوز با گرید 309 در مقایسه با میلگرداستیل‌نسوز با گرید 304 از مقاومت و استحکام بالایی نسبت به سایش و خوردگی برخوردار است و مشابه میلگرداستیل‌نسوز با گرید 304  از قابلیت ماشین کاری خوبی برخوردار است. از دیگر خواص آلیاژ  فولاد نسوز با گرید 309 قابلیت رول یا کشیده شدن آن است.

ویژگی های مکانیکی میلگرد استیل‌نسوز با گرید 309 عبارت است از:

  • مدول یانگ یا مدول الاستیسیته: 200 گیگاپاسکال
  • مقاومت کششی: 620 مگاپاسکال
  • سختی ویکرز: HV 169
  • سختی‌راکول: HRA 85
  • سختی برینل: HB 147

 

مشاوره و خرید انواع میلگرد استیل نسوز از بهترین فروشگاه ایران

 

مقاومت در دمای بالای میلگرد استیل نسوز

میلگرد استیل نسوز  معمولاً در حین کار در مقابل سایش و خوردگی و همین طور دمای بالا مقاومت زیادی دارد. دمای عملیاتی برای این آلیاژ  عبارت است از:

سرویس مداوم 1922 F (1050 °C) °

شرایط اکسیدکننده (حداکثر محتوای گوگرد -g/m3 2)

شرایط اکسید شدن  (حداکثر گوگرد بیش از – g/m3 2 )

حداکثر دمای  2012 F (1100 °C) °

اتمسفر کم اکسیژن (حداکثر محتوای گوگرد -g/m3 2))

حداکثر دما  1742 F (950 °C) °

حداکثر دما  1832 F (1000°C) °

اتمسفرهای کربن دهی یا نیتروژن دهی

حداکثر  1742-1562 F (950-850°C) °

کاربردهای میلگرد استیل نسوز

میلگرد استیل نسوز کاربردهای مختلفی در صنایع بزرگ و کوچک دارد به عنوان مثال از این مواد در تجهیزات گرم کننده هواپیما، پوشش ‌های محفظه تاب کاری، لوازم عملیات حرارتی، داخل اجاق‌ ها، سینی ‌های عملیات حرارتی، قطعات کوره، قطعات تلمبه و غیره استفاده می شود.

هم چنین میلگرد استیل‌نسوز در صنایع پتروشیمی و ساخت مواد شیمیایی، کارخانجات تولید کودهای شیمیایی، صنایع نفت و گاز، کارخانجات سیمان سازی و صنایع کشتی سازی، کارخانجات قند و تقطیر، انواع پمپ ها، صنایع رنگ سازی، صنایع کاغذ، صنایع فولاد و غیره کاربرد دارد.

دیگر کاربردهای میلگرداستیل نسوز عبارتند از:

  • استفاده در صنایع ماشین کاری برای تولید قطعات
  • در ساخت و تولید انواع اتصالات فشار قوی
  • استفاده برای ساخت انواع ظروف حمل مواد شیمیایی
  • استفاده در پاتیل های نمک حمام
  • در ساخت و تولید انواع پیچ و مهره استیل
  • در ساخت و تولید انواع قطعات آزمایشگاهی

 

 

خواص مکانیکی میلگرد استیل نسوز

همان طور که گفتیم، میلگرد استیل نسوز کاربردهای زیادی دارد و تقریباً در اغلب صنایع و کارخانجات از آن استفاده می شود. این گستردگی کاربرد میلگرد نسوز به این دلیل است که این آلیاژ خواص مکانیکی ویژه ای دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • میلگرداستیل نسوز در مقابل رطوبت محیطی و همین طور رطوبت هوا از مقاومت و استحکام بالای برخوردار است.
  • یکی دیگر از خواص مکانیکی منحصر به فرد میلگرداستیل نسوز این است که زنگ نمی زند؛ یعنی در شرایط مختلف، اکسیده نمی شود و مقاومت بالایی دارد.
  • برای جوشکاری، پاشش تنگستن، متال اسپری و دیگر عملیات های حرارتی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.
  • هم چنین میلگرداستیل نسوز در برابر نیروی کششی دارای مقاومتی برابر با 520 مگاپاسکال دارد.

سخن پایانی

میلگرداستیل‌نسوز یک نوع فولاد است که در مقابل درجه حرارت بالا و همین طور در مقابل سایش و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است.

5/5 - (6 امتیاز)
تیم تولید محتوا
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • قاسمی 26 مهر 1402 / 11:58 ب.ظ

    واقعا شما حرف ندارید هم محصول و هم مطالب سایتتون ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *