مزایا و معایب میلگرد استیل چیست؟

در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب میلگرد استیل بپردازیم یکی از پرکاربردترین تجهیزات در ساخت و ساز، میلگردهای استیل هستند. این میلگردهای فولادی ویژگی های مناسبی دارند؛ به همین خاطر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به این که مقاومت و انعطاف پذیری از جمله ویژگی های بارز میلگردهای استیل هستند، آن ها را به عنوان تقویت کننده سازه مورد استفاده قرار می دهند. ظاهر این میلگردها مانند دیگر میلگردهای فولادی است و انواع مختلفی دارند.

اما این که میلگرد استیل چه مزایا و معایبی دارد؟ از جمله سوالاتی است که برای اغلب افراد پیش از استفاده از این نوع میلگردها پیش می آید. آشنایی با مزایا و معایب میلگرد استیل کمک می کند تا شناخت بهتری از این میلگرد و کارایی آن بدست آورید؛ به همین خاطر در ادامه این مطلب به بررسی مزایا و معایبی که میلگردهای استیل دارند، می پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی مزایای میلگرد استیل

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم میلگردهای استیل از ویژگی های مختلفی برخوردار هستند. این ویژگی ها سبب شده اند تا میلگردهای استیل به یک فولاد کاربردی تبدیل شوند و مزیت های زیادی داشته باشند. در زیر به برخی از مزایای میلگرد استیل اشاره می کنیم.

استحکام و مقاومت بالا

یکی از مهم ترین مزایایی که در بررسی مزایا و معایب میلگرد استیل می توانیم نام ببریم، استحکام این نوع میلگرد است. میلگردهای استیل دارای مقاومت زیادی هستند؛ به همین خاطر از آن ها در ساخت و ساز استفاده می کنند. این میلگردهای مقاوم برای تقویت بتن یک متریال بسیار عالی محسوب می شوند.

خاصیت انعطاف پذیری

از جمله دیگر مزایای میلگرد استیل به انعطاف پذیر بودن آن می توان اشاره کرد. با توجه به این که در ساخت و ساز گاهی نیاز به خم شدن میله های فولادی برای شکل دادن به آن ها متناسب با طرح مورد نظر است، میلگردهای استیل می توانند بهترین گزینه برای این کار باشند؛ زیرا قابلیت شکل پذیری دارند و امکان خم کردن آن ها را به راحتی خواهید داشت.

لوله استیل دکوراتیو چیست؟ ویژگی و کاربرد انواع آن

مقاوم بودن در برابر خوردگی

میلگردهای استیل ضد زنگ و میلگردهای استیل با روکش اپوکسی از جمله انواع میلگرد هستند که در برابر خوردگی توانسته اند مقاومت بالایی داشته باشند. میلگردهای استیل به خاطر مقاومت بالایی که در مقابل خوردگی دارند، در محیط هایی با رطوبت بالا بسیار کاربردی هستند. اغلب از این میلگردها برای ساخت و سازهای دریایی، ساخت و ساز در سواحل و محیط های در معرض رطوبت استفاده می کنند.

دوام و طول عمر

همان طور که گفتیم میلگردهای استیل مقاومت و استحکام زیادی دارند و در برابر خوردگی مقاوم هستند، علاوه بر این ها به دلیل قابلیت انعطاف پذیری با کوچک ترین فشاری نمی شکند. تمام این ویژگی ها سبب می شوند که میلگردهای استیل طول عمر بالایی داشته باشند. این میلگردها با دوام هستند و به راحتی دچار آسیب نمی شوند. در واقع یکی از دلایل انتخاب آن ها برای پروژه های ساختمانی، دوام و طول عمر بالای این میلگردها است.

آسیب ندیدن به هنگام حمل و نقل

میلگرد استیل از آن دسته متریال هایی است که در زمان جابه جایی و حمل و نقل دچار آسیب نمی شوند. این میلگردها تحمل بالایی دارند و در زمان جابه جا کردن آن ها به محل مورد نظر لازم نیست نگران آسیب دیدن آن ها باشید.

بازیافت پذیری

نکته مهم درباره میلگردهای استیل که یکی از مزیت های حائز اهمیت آن هم به حساب می آید، قابلیت بازیافت این میلگردها است. میلگردهای استیل را می توان برای استفاده مجدد از آن ها بازیافت کرد. بازیافت پذیری این میلگردها کمک می کند که در مصرف منابع فلزی و انرژی و حتی هزینه ها هم صرفه جویی کرد. علاوه بر این از آلودگی محیط زیست هم جلوگیری می شود.

بررسی معایب میلگرد استیل

کسب آگاهی درباره مزایا و معایب میلگرد استیل در استفاده از این میلگردها به شما کمک زیادی می کند. تا به این جا درباره تعدادی از مهم ترین مزیت های میلگرد استیل صحبت کردیم، در ادامه معایب این فولاد کاربردی را هم بیان می کنیم.

  • وزن زیاد: یکی از عیب های میلگرد استیل سنگین بودن آن است. بالا بودن وزن میلگرد استیل می تواند به هنگام جابه جایی آن اذیت کننده باشد.
  • قیمت میلگرد استیل: هزینه بالای میلگرد استیل از جمله معایب آن است که می توانند روی هزینه نهایی پروژه های ساخت و ساز هم تاثیر بگذارند.
  • مصرف انرژی: از دیگر معایب این میلگردها مصرف انرژی زیادی برای تولید آن ها است.

میگرد-استیل


جمع بندی

معمولا در ساخت و ساز از میلگردهای استیل به عنوان یک متریال کاربردی استفاده می شود. این میلگردها به خاطر برخورداری از قابلیت های خاص در استحکام سازه ها تاثیر گذار هستند. با وجود این که این میلگردها مزیت های زیادی دارند، اما شناخت معایب آن ها هم بسیار مهم است؛ از این رو ما در این مطلب سعی کردیم درباره مزایا و معایب میلگرد استیل صحبت کنیم و شما را با آن ها آشنا سازیم.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *