معنی BWG و SWG در تیوب‌ها چیست؟

Bwg

مشخصات فنی تیوب ها با پارامترها و اعداد مختلفی نشان داده می شود؛ یکی از این پارامترها ضخامت است که آن را با Bwg و بر حسب یک عدد بیان می کنند. در ادامه بیشتر به بررسی معنی BWG و SWG در تیوب ها می پردازیم.

مفهوم Bwg در تیوب ‌ها چیست؟

هنگامی که در مورد تیوب ها استعلام گرفته می شود معمولا ضخامت تیوب را با یک عدد بر حسب Bwg بیان می کنند. Bwg کوتاه شده عبارت Birmingham Wire Gauge است؛ در ادامه جدولی را مشاهده می کنید که در آن ضخامت تیوب در سیستم متری و اینچی بر حسب پارامتر BWG نشان داده شده است.

مفهوم Bwg در تیوب ‌ها

عبارت Birmingham Wire Gauge و Standard Wire Gauge که به اختصار با پارامترهای BWG و SWG نشان داده‌می شوند به منظور رده بندی ضخامت تیوب ها به کار می روند.

تیوب بدون درز چیست و چه مشخصات و کارایی دارد؟

معنی SWG چیست؟

همان طور که در مطلب بالا اشاره شد از شماره گیج برای بیان ضخامت تیوب ها استفاده می شود. گیج متداول در مورد تیوب ها و در سیستم آمریکایی Birmingham Wire Gauge (BWG) نامیده‌شده و در سیستم انگلیسی بر حسب Standard Wire Gauge و به اختصار (SWG) بیان می شود. هر شماره گیج قابل تبدیل شدن به میلی مترو اینچ را دارد.

گیج تیوب چیست و چه کاربردی دارد؟

همچنین برای گروه بندی تیوب ها از گیج تیوب (Tube Gauge)  نیز استفاده می شود. تاریخچه به کارگیری گیج برای بیان ضخامت به زمانی بر می گردد که از ابزار خاصی برای اندازه گیری ضخامت سیم مفتول های آهنی در صنایع انگلستان استفاده می کردند. این وسیله خاص مشابه زیر بوده و با هدف مشخص کردن ضخامت مفتول ها از یکدیگر و کنترل ضخامت این مفتول ها مورد استفاده بوده است.

گیج برخلاف اینچ و میلی متر یک واحد اندازه گیری به حساب نمی آید؛ بلکه استانداری برای مقایسه ضخامت و اندازه اشیاء است. انواع گیج های توسط شرکت ها و صنایع مختلف برای اندازه گیری کاربرد داشته‌اند و برای هر شماره گیج، معادلی بر حسب اینچ یا میلی متر تعریف شده‌است. با توجه به شکل بالا متوجه می شویم که هر چقدر عدد گیج افزایش پیدا کند، اندازه یا ضخامت شی مورد اندازه گیری کاهش می یابد.

نحوه تبدیل شماره گیج به میلی متر و اینچ

برای تبدیل شماره گیج به اینچ و میلی متر سطح مقطع کروی هر شماره از گیج A  بر حسب میلی متر مربع (mm2) با رابطه زیر به قطر آن (d به میلی متر (mm)) بیان می شود.در رابطه زیر شماره گیج با حرف  n  بیان می گردد.

An = (π/۴) × dn2 

نحوه تبدیل گیج بر حسب میلی متر و اینچ در پارامترهای Bwg و SWG در جدول فوق آمده‌است. به عنوان مثال در سیستم Bwg و SWG مقدار ضخامت دیواره تیوب گیج 10 به ترتیب ۰٫۱۳۴ اینچ (۳٫۴۰۳ میلی متر) و ۰٫۱۲۸ اینچ (۳٫۲۵۱ میلی متر) می باشد. با توجه به اینکه معمولا اندازه اینچی با ۱/۱۰۰۰ اینچ بیان می گردد؛ بنابراین در سیستم Bwg و SWG ضخامت دیواره تیوب گیج شماره 10 به ترتیب ۱۳۴ و ۱۲۸ (بر حسب ۱/۱۰۰۰ اینچ) بیان می شود.

رابطه عدد گیج با ضخامت تیوب

ضخامت تیوب با مقدار عدد گیج رابطه عکس دارد؛ به طوری که با افزایش عدد گیج Bwg و SWG میزان ضخامت تیوب کم می شود. BWG  یا  SWG از قطر تیوب مستقل هستند؛ به این معنی که ممکن است ضخامت دیواره­ چند تیوب BWG  یا  SWGیکسان داشته باشند؛ ولی قطرهای آن ها برابر یا متفاوت باشد. در تیوب هایی با ضخامت بالا که شماره گیجی به آن ها نمی توان اختصاص داد، اندازه ضخامت بر حسب میلی متر یا اینچ بیان می گردد.

تفاوت های ظاهری لوله و تیوب

معمولا افرادی هنگام خرید لوله یا تیوب دچار اشتباه می شوند و نمی توانند به درستی این دو محصول را یکدیگر تشخیص دهند. شکل ظاهری تیوب و لوله مهم ترین تفاوت بین آن ها است. به گونه ای که تیوب ها دارای مقاطع دایره‌ای، مربع و مستطیل هستند؛ ولی لوله ها فقط شکل مقطع دایره ای دارند.

البته با دقت بیشتر و نگاه جزئی‌تر می توان بین لوله و تیوب تفاوت های ظاهری بیشتری پیدا کرد. از جمله اینکه همیشه تیوب ها دارای قط اسمی و قطر خارجی یکسانی دارند و مثل لوله ها دارای قطر خارجی ثابتی هستند. علاوه بر این ضخامت تیوب ها با پارامتر (Bwg) Birmingham Wire Gauge مشخص می گردد.

جمع بندی

معمولا برای اندازه گیری ضخامت تیوب ها از دو پارامتر آمریکایی و انگلیسی استفاده می شود که آن عدد را بر حسب میلی متر یا اینچ با عبارات Bwg و SWG بیان می کنند. در این مطلب با مفهوم Bwg آشنا شدیم.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *