مشخصات ورق استیل 304 + کارایی و استاندارها

مشخصات ورق استیل 304

لوله استیل از جمله فلزاتی است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارد و به همین دلیل، به صورت گسترده ای در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین عناصر سازنده استنلس استیل آهن، نیکل و کروم می باشند. از جمله گریدهای مختلف استیل می توان گرید 304، 316، 410 را نام برد. همچنین این فلز به شکل های ورق، میلگرد و لوله ساخته می شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص مشخصات ورق استیل 304 با شما صحبت کرده و درباره کاربردهای آن اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه نماییم.

معرفی ورق استیل 304

ورق استیل 304، ورقی از مقاطع فلز استیل است که در ابعاد گوناگون و به شکل های مستطیل و مربع تولید می شود. این ورق پرکاربردترین آلیاژ در بین فولادهای زنگ نزن بوده و ویژگی های بسیار زیادی همچون مقاومت در برابر خوردگی، شکل پذیری، قابلیت جوشکاری بالا و… دارد. این ورق های استیل از خاصیت ضد مغناطیسی برخوردار بوده و به همین دلیل به آنها استیل نگیر نیز گفته می شود.

ورق استیل 304، در دسته فولاد آستنیتی قرار داشته و از قابلیت کشیدگی عمیق بدون گسیختگی برخوردار است. این ویژگی موجب شده تا از این ورق در ساخت لوازم آشپزخانه همچون سینک، قابلمه و… استفاده شود. از ورق استیل 304، علاوه بر ساخت تجهیزات و لوازم مورد نیاز در آشپزخانه، در زمینه هایی نظیر معماری و حمل و نقل نیز استفاده می شود.

مشخصات ورق استیل 304

ورق استیل ضد زنگ 304، در استاندارد DIN آلمان به نام فولاد 1.4301 مشهور است. ورق استیل همانند میلگردهای استیل، در دو گروه بگیر و نگیر دسته بندی می شود که علت این نام گذاری به جذب شدن یا جذب نشدن توسط آهنربا مربوط می شود. سری 300 ورق های استیل، بگیر و سری 400 آنها نگیر می باشد. برای تشخیص بگیر یا نگیر بودن ورق های استیل از آهنربا استفاده می شود. جالب است بدانید که ورق های استیل نگیر کاربرد گسترده تری در صنعت داشته و قیمت آنها نیز در مقایسه با ورق های استیل بگیر بالاتر است.

می توان گفت ورق استیل 304، پرکاربردترین نوع از انواع فولادهای ضد زنگ در میان ورق های استیل است. این ورق استیل به دلیل داشتن درصد کمی از کربن در ساختار شیمیایی خود، از قابلیت فرم دهی و جوشکاری بالایی برخوردار است.

ویژگی های ورق استیل 304

ویژگی های منحصر به فرد ورق استیل 304 موجب کاربرد وسیع آن در زمینه های گوناگون شده است. از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های ورق استیل 304 می توان به داشتن سطح صیقلی و براق، ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر حرارت اشاره کرد. این ویژگی ها موجب شده تا از این نوع ورق در صنایعی همچون صنایع غذایی، نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی، صنایع دارویی، هواپیما سازی، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و… به صورت گسترده استفاده شود. ورق استیل 304 در برابر طیف وسیعی از شرایط جوی، شیمیایی و… مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.

نکته قابل توجه این است که شرط استفاده از یک متریال در حوزه های مرتبط با سلامت انسان مانند لوازم آشپزخانه، صنایع غذا و دارو این است که آن متریال میکروب و باکتری را به خود جذب نکند. با اینکه استنلس استیل ها به طور کلی آنتی باکتریال نیستند، اما به سادگی توسط آب و مواد شوینده پاکسازی می شوند. به همین دلیل این استیل ها در دسته آلیاژهای بهداشتی قرار می گیرند.

انواع ورق استیل 304 کاربرد ابعاد و مشخصات دقیق

 

کاربرد ورق استیل 304

ورق استیل 304 مقاومت بالایی در بسیاری از محیط ها داشته و در برابر اسیدهای موجود در برخی مواد غذایی نیز مقاوم می باشد. به علاوه، این ورق از ویژگی هایی همچون شکل پذیری و قابلیت جوشکاری برخوردار بوده و دوام و ماندگاری بالایی دارد. با توجه به مشخصات ورق استیل 304، از این ورق استیل در صنایع غذایی، پزشکی، دارویی و صنایع مرتبط با لوازم خانگی به صورت قابل توجهی استفاده می شود.

با توجه به ویژگی هایی که بیان کردیم، از ورق استیل 304 در ساخت لوازمی مانند قاشق و چنگال، سینک ظرفشویی، ظروف غذاخوری، یخچال، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی استفاده می شود. به علاوه، صنایع مختلفی از جمله صنایع لبنی، داروسازی و… نیز در ساخت ماشین آلات و سایر تجهیزات خود از استیل 304 استفاده می کنند. دیگ های پلوپز، یخچال های مخصوص نگهداری مواد غذایی، مخازن ذخیره سازی مواد دارویی و دستگاه های بستنی ساز نیز از دیگر مواردی هستند که در آنها از ورق استیل 304 استفاده می شود.

ورق استیل 304 در حوزه ساختمان سازی نیز جایگاه خاصی نزد معماران و طراحان ساختمان دارد. از این ورق علاوه بر استفاده در نمای داخلی و خارجی سازه ها، در ساخت بخش هایی مانند کابین آسانسور نیز استفاده می شود. ساخت کانتینرها، مخازن حمل مواد شیمیایی، تجهیزات دریایی، دستگاه های تصفیه آب و فیلتراسیون از دیگر زمینه های کاربرد ورق استیل 304 به حساب می آیند.

مشخصات ورق استیل 304

 

مقاومت در برابر خوردگی و حرارت

یکی از مهمترین مشخصات ورق استیل 304 این است که مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. برای مثال این ورق در برابر اسیدهای شیمیایی که در انواع مواد غذایی مانند گوشت، شیر و انواع میوه ها وجود دارد، مقاوم می باشد. به همین دلیل، ورق استیل 304 در ساخت تجهیزات تولید و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی، ورق استیل 304 مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد. به طوری که تحت حرارت متناوب تا 870 درجه سانتی گراد و در شرایط حرارت دهی پیوسته، تا 925 درجه سانتی گراد مقاوم می باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به معرفی مشخصات ورق استیل 304 بپردازیم. این ورق در گروه فولاد آستنیتی قرار داشته و از قابلیت کشیدگی عمیق برخوردار می باشد؛ به گونه ای که طی این کشیدگی، ورق گسیخته نخواهد شد. این ویژگی موجب کاربرد وسیع این ورق استیل در زمینه هایی همچون ساخت لوازم آشپزخانه، صنایع غذایی و دارویی، خودروسازی، ساختمان سازی و… شده است. ورق استیل 304 شباهت زیادی با ورق استیل 316 داشته و اصلی ترین تفاوت آنها مربوط به قیمت خواهد بود.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • محسن 21 دی 1402 / 6:57 ب.ظ

    عالیییی

  • علی 18 خرداد 1402 / 0:51 ق.ظ

    ممنون از سایت خوبتون
    مطالبش خیلی کامل و جامع هست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *