لیست کارخانه های تولید ورق استیل در ایران

تولیدکنندگان ورق استیل

لوله استیل یکی از پرکاربردترین مقاطع آهن در سطح جهانی محسوب می‌شود. تولید و مصرف این کالاهای استراتژیک و پرمصرف در جهان بسیار بالا است و کشورهای زیادی اقدام به تولید و خرید این محصول می‌کنند. استیل یکی از آلیاژهای آهن است که از ترکیب آهن و کربن با دیگر فلزاتی نظیر نیکل و کروم به دست می‌آید. این فلز به دلیل ضدزنگ بودن و ضدخوردگی، در کارخانجات تولیدی بسیاری به عنوان ماده اولیه، استفاده می‌شود. کیفیت این محصول اهمیت فراوانی دارد و تولید آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. تنوع تولیدکنندگان ورق استیل در جهان، در جهان بالا است و از چین گرفته تا کره جنوبی و هند تا اسپانیا، این محصول را تولید می‌کنند.
در این مقاله قصد داریم تا با بهترین و اصلی‌ترین تولیدکنندگان ورق استیل در جهان آشنا شویم و ببینیم که این محصول در ایران از چه منابعی تامین می‌شود.

تولید ورق استیل

ورق استیل از ترکیب آهن به علاوه کربن و همراه با فلزاتی مانند نیکل و کروم تولید می‌شود. در برخی از موارد، فلزی به نام مولیبدن نیز به این ترکیب اضافه می‌شود که تا حد زیادی در مقاومت این آلیاژ در برابر حرارت و خوردگی موثر است. استیل برای تولید، بیشتر از 7 مرحله نورد را در کارخانه طی می‌کند تا به شکل ورق‌های استیل مورد استفاده در صنایع درآید. ورق‌های استیل دارای مزایای بسیاری هستند. از جمله مزایای این ورق‌ها می‌توان به این موارد اشاره نمود:

                • زیبایی ظاهری ورق‌های استیل در مقایسه با دیگر ورق‌های آهنی و فلزی موجود در بازار بیشتر است و به همین علت به صوت گسترده در تولید و ساخت انواع لوازم و حتی دکوراسیون به کار می‌رود.

                • طول عمر ورق‌های استیل به دلیل مواد و آلیاژهای به کار رفته در آن، بسیار بالا است.

                • ورق‌های استیل مقاومت بی‌نظیری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند.

                • ورق استیل کاملا قابل بازیافت است و به همین علت یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت لوازم به شمار می‌رود.

                • این ورق‌ها، قابلیت جوشکاری و اتصالات پرقدرت دارند.

                • دارای کاربردهای مختلف و گسترده در صنایع گوناگون

لیست تولید کنندگان لوله استیل در ایران

 

بزرگ‌ترین کارخانه‌ها و تولیدکنندگان ورق استیل

تولید ورق‌های استیل در جهان به صورت گسترده و در کشورهای گوناگون جهان انجام می‌شود. کیفیت و قیمت این ورق‌ها با توجه به برند و کشور سانده، بسیار متغیر است. در ایران و در حال حاضر این ورق‌های استیل تولید نمی‌شود و تولیدکنندگان و صاحبان صنایع، باید از ورق‌های استیل وارداتی استفاده کنند. برخی از بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق‌های استیل در سطح جهان، این برندها هستند:

کارخانه تیسکو چین

این برند یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برندهای تولید ورق استیل در سراسر جهان و یکی از بهترین‌ها در کشور چین است. این کارخانه که در سال 1934 میلادی در این کشور تاسیس شده است، تولیدکننده انواع ورق‌های آهنی و فولادی است. تیسکو چین (Tisco) ورق‌هایی با ضخامت‌هایی بین 0.8 تا 6 میلی‌متر را تولید می‌کند. محصولات این برند و این کارخانه، شامل انواع ورق‌های فولادی و استیل و مواد خام فولادی مانند کک (Coke) است.

کارخانه یوسکو تایوان (Yusco)

این کارخانه، یکی از تولیدکنندگان عمده ورق‌های استیل در جهان است که به ایران نیز صادرات دارد. ورق‌های استیل این برند در مقایسه با دیگر محصولات موجود در بازار، کیفیت بالاتری دارند.

برند وایسی تایوان

این برند در سال 1973 شروع به تولید انواع محصولات فولادی کرده است. می‌توان گفت که این برند پس از برند چینی تیسکو، بیشترین حجم صادرات این محصول به ایران را داشته است. محصولات این برند بسیار متنوع است و در انواع گوناگونی مانند ورق استیل و فولادی، ناودانی، نبشی، میلگرد و پروفیل به بازار عرضه می‌شود. ورق‌های استیل این برند در گریدها و آلیاژهای گوناگون به کشورهای ایران و ترکیه و حتی چین صادر می‌شود.

کارخانه ویراج هند (Viraj)

یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولیدکننده ورق‌های استیل و به خصوص استیلنس استیل، شرکت ویراج هند (Viraj) است. این کارخانه در سال 1992 شروع به فعالیت کرده و تولیدات بسیار متنوعی دارد. از جمله تولیدات این کارخانه، می‌توان به پروفیل و ورق استیل، سیم، سیم جوش، فلنج و اتصال دهنده‌ها اشاره نمود.

شرکت پوسکو کره (Posco)

این برند تولید ورق‌های استیل، در سال 1968 شروع به فعالیت کرده و تولیدات متنوعی در این زمینه دارد. این شرکت، محصولات پرکاربردی نظیر استیل سری 300، 400، داپلکس و مارتنزیت تولید و به بازار عرضه می‌کند. در سال‌های اخیر اما تولیدات این برند به دلیل تحریم‌ها، کمتر وارد بازار ایران می‌شود.

علاوه بر برندها و کارخانه‌های نام برده شده، بسیاری از کارخانه‌ها در کشورهای گوناگون مانند عربستان، اسپانیا، هند، ویتنام، آفریقای جنوبی، ترکیه و … نیز به تولید این ورق‌های استیل می‌پردازند.

تسکو استیل کره جنوبی (Tesco steel)

این برند، یکی از بهترین محصولات ورق‌های استیل را عرضه می‌کند. محصولات این برند پس از محصولات برند های تایوانی در رتبه دوم از حاظ کیفیت قرار دارند. این برند انواع محصولات مانند ورق استیل، لوله و اتصالات و میلگرد استیل نیز تولید می‌کند.

کاربرد ورق‌های استیل در ایران چیست؟

در ایران از ورق‌های استیل در انواع کاربردها و صنایع، استفاده می‌شود. عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان ورق استیل فروش زیادی در ایران دارند. از جمله این کاربردها، می‌توان به این موارد اشاره نمود:

                • صنایع نفت و گاز، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ورق‌های استیل هستند. به دلیل ضدزنگ بودن و مقاومت در برابر خوردگی، از ورق‌های استیل برای ساخت لوله‌ها و شیرالات انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود.

                • یکی دیگر از کاربردهای مهم ورق استیل، صنایع خودروسازی است. بدنه و دیگر بخش‌های خودروهای سبک و سنگین، از ورق‌های استیل که مقاوم و قابل بازیافت هستند، ساخته می‌شود.

                • از این ورق‌ها برای تولید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی استفاده می‌شود.

                • صنایع ساخت لوازم خانگی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای ورق‌های استیل در ایران است. انواع یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، هود، سینک و دیگر وسایل، از ورق‌های استیل ساخته می‌شود.

سخن آخر

ورق استیل یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در تولید و ساخت محصولات گوناگون در صنایع سبک و سنگین در کشور ما است. انواع ورق‌های استیل در حال حاضر در ایران تولید نمی‌شود. بیشترین حجم واردات از تولیدکنندگان ورق استیل، از کشورهای چین، کره جنوبی و تایوان بوده است. در حال حاضر بیشتر این واردات، از چین انجام می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *