مشخصات کامل لوله های داربست

لوله های داربست

لوله های داربست (Scaffold Tube) در واقع سازه‌های فولادی مستحکم و مقاومی هستند که اغلب به منظور دسترسی راحت‌تر مهندسان و کارگران ساختمانی به بخش‌های مرتفع و دشوار ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های سیاه رنگی که معمولا در طول‌های ۳ الی ۶ متری و به صورت نورد گرم ساخته می‌شوند. لوله‌های داربست با توجه به کاربردشان در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. طراحی این لوله‌ها به نحوی صورت گرفته تا به وسیله بست‌های مخصوصی به هم متصل شوند.

کیفیت، استحکام و ایمن بودن لوله داربستی بسیار مهم بوده و عدم توجه به این موارد خطرات جانی و خسارت‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس برای خرید لوله داربستی استاندارد و ایمن حتماً به مراکز معتبر و با سابقه مراجعه کنید. در این مقاله با مشخصات کامل لوله‌های داربستی و انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

تعریف لوله داربستی و بررسی مشخصات آن

داربست‌های مورد استفاده برای ساختمان‌ها سازه‌هایی به شکل لوله و از جنس فلز هستند که جهت دسترسی به نقاط مرتفع ساختمان به کار برده می‌شوند.  لوله های داربست در انواع سنگین و سبک طراحی می‌شوند که هر یک برای شرایط وزنی مختلفی کاربرد دارند. ضخامت دیواره لوله داربست در اندازه استاندارد آن حدود 3.2 میلیمتر، قطر خارجی 48.3 میلیمتر و طول آن 6 متر است.

لوله‌های داربست به وسیله بست‌های مخصوصی به هم اتصال یافته و سازه داربست را تشکیل می‌دهند. این لوله‌ها نوعی لوله صنعتی بوده و به منظور ایجاد سازه‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. با توجه به اینکه لوله‌های داربستی جهت انتقال سیالات استفاده نمی‌شوند نیازی به انجام آزمایش‌های انتقال گاز یا آب نیز نخواهند داشت.

از رایج‌ترین و پرکاربردترین لوله‌های داربست می‌توان به سایز 11.2 اینچ آن اشاره کرد که در بازار به لوله ۵ نیز معروف است. همچنین رایج‌ترین ضخامت برای این لوله در امر صنعت حدود 2 و 2.5 میلیمتر است.

انواع لوله های داربست

داربست‌ها به صورت کلی از لوله‌های فلزی و یا میله‌های چوبی ساخته‌شده و همانند تکیه‌گاه جهت قسمتی از سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساخت استاندارد و با کیفیت این لوله‌ها بسیار مهم بوده و به مهارت و تخصص کافی نیاز دارد. عدم توجه به این موارد خراب شدن لوله‌های داربستی را در پی داشته و منجر به بروز خلطرات بسیاری می‌گردد.

فاصله استاندارد داربست‌ها از ساختمان تقریباً ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متر بوده، اما جهت انتخاب فاصله مناسب برای هر ساختمان بایستی نظر معمار آن را نیز جویا شد. رایج‌ترین انواع لوله‌های داربست عبارتند از:

داربست از نوع چکشی ستاره

این نوع لوله های داربست از پایه‌های قائم و مهارهای افقی طراحی و تشکیل می‌شوند. مهم‌ترین مزایای به کارگیری داربست چکشی ستاره باز و بسته‌شدن آسان و راحت آن است. همچنین نیاز به مهاربندی و یا آچار در بخش‌های بسیار مرتفع نخواهند داشت. با توجه به این امر نصب آن نیز نیاز به تخصص چندانی ندارد. ضمن اینکه حمل و نقل و جابجایی آن بسیار آسان صورت می‌گیرد.


داربست از نوع چکشی کاسه‌ای

این نوع سازه نیز همانند مدل ستاره‌ای از مهارهای افقی و پایه‌های قائم ساخته‌شده است. از جمله مزایای داربست چکشی کاسه‌ ای می توان به قابلیت گسترش و توسعه آن با توجه به نقشه ساختمان اشاره کرد. همچنین در ارتفاعات بسیار زیاد نیازی به مهاربندی نداشته و استفاده از آن برای انجام نمای ساختمان‌ها نیز مناسب است.

داربست از نوع مثلثی

لوله‌های داربستی از نوع مثلثی متشکل از فریم‌های مثلثی مانند هستند که به شکل نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع لوله‌های داربستی بسیار آسان باز و بست‌شده و نصب آنها نیز به تخصص چندانی احتیاج ندارد.

مشخصات لوله داربستی

لوله های داربست به طور معمول در انواع فولادی و گالوانیزه تولید می‌شوند. لوله‌های فوق را می‌توانید در مدل‌های بدون درز و درزدار سفارش دهید. البته لوله‌های بدون درز دارای ایمنی و امنیت بیشتری هستند. مشخصات فنی لوله‌های داربستی عبارتند از:

  • ضخامت استاندارد: 3.5 الی 5.3 میلی‌متر
  • قطر استاندارد: 48 میلیمتر
  • طول استاندارد: 1.5 الی 6.4 میلیمتر
  • وزن استاندارد: 6.4 الی 27 کیلوگرم

البته توجه داشته باشید که وزن این لوله‌ها بر اساس فاکتورهایی مانند متریال لوله و طول آن بستگی داشته که بر این اساس وزن لوله‌های فولادی بیشتر خواهد بود.

داربست‌ و اجزای تشکیل دهنده

داربست‌ و اجزای تشکیل دهنده آن

داربست‌ها از جمله سازه‌هایی هستند که برای نصب نیاز به لوله‌های داربست و همچنین بست دارند. همانطور که اشاره شد لوله‌های مورد استفاده برای داربست در انواع سبک و سنگین ساخته‌می‌شوند. علاوه بر این از بست‌های تک پیچ، دو پیچ و… با توجه به مدل داربست برای اتصال آن استفاده می‌شود. در این بخش از مقاله اجزای مهم داربست را معرفی و مورد  بررسی قرار می‌دهیم.

کفشک فلزی: لوله‌های داربست برای نصب بر روی زمین در بخش انتهایی خود نیاز به کفشک دارند.

کفشک پایه: کفشک پایه که جنس آن از چوب بوده، در سطوح ناهموار برای قرار دادن زیر کفشک‌های فلزی لوله‌های داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد این کفشک به طور معمول دارای ضخامت 3.8 الی 6.3، عرض 22.5 الی 25 و طول 60 سانتی متر است.

تخته داربست: این تخته‌ها در انواع چوبی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اندازه‌های استاندارد تخته داربست  4 و 6 متری بوده و دارای ضخامتی بین 3.8 الی 6.3 سانتی متر هستند.

مغزی: به منظور اتصال لوله های داربست به یکدیگر نیاز به مغزی است.

کاور: از کاور برای پوشاندن بخش بیرونی دو سر لوله‌های داربست که به یکدیگر متصل شده‌اند استفاده می‌شود.

صفحه در بخش زیر ستون: صفحه‌ای مربعی شکل و پایه‌دار است که بر روی تکیه‌گاه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به تقسیم بار از بخش پایین ستون کمک نماید.

نردبان: به منظور دسترسی به بخش‌های بالاتر لوله‌های داربست نیاز به نردبان آلومینیومی است. نردبان داربست بایستی دارای طول ۶ متر بوده و نصب آن در زاویه ۷۵ درجه صورت گیرد.

چرخ برای داربست‌های متحرک: داربست‌های متحرک برای جابجایی نیاز به چرخ دارند.

سیم مخصوص داربست: به منظور بستن تخته‌ها به لوله های داربست نیاز به سیم مخصوصی از متریال گالوانیزه است.

جک داربست: سکوی داربست به منظور ثابت شدن به محل استقرار نیاز به جک دارد.

بالابر: جهت بالابردن لوازم و تجهیزات داربست نیاز به بالابر خواهد بود.

بست داربست: لوله‌های داربست به منظور اتصال به یکدیگر نیاز به بست دارند. بست‌ها نیز با توجه به انواع لوله‌های داربست در مدل های مختلفی تولید می‌شوند که از پرکاربردترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بست تک پیچ
  • بسته دو پیچ
  • بسته‌چهار پیچ
  • بست چهار پیچ گردان
  • بست مغزی
  • بست H
  • بست گوه‌ای
  • بست برای لوله‌های افقی

سخن پایانی

لوله های داربست از پرکاربردترین سازه‌های فولادی هستند که به منظور دسترسی آسان کارگران ساختمانی و مهندسان به بخش‌های مرتفع و دشوار ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله انواع لوله‌های داربست معرفی و همچنین مشخصات کامل آنها مورد بررسی قرار گرفت. استحکام و استاندارد بودن این سازه‌ها بسیار مهم بوده و از بروز بسیاری خطرات جانی جلوگیری می‌کند. با توجه به این امر خرید و سفارش لوله‌های داربست ایمن و با کیفیت را از مراکز معتبر و شناخته‌شده انجام دهید. همچنین در این مراکز قیمت لوله داربست بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *