مشخصات لوله فولادی ضد زنگ 317

لوله فولادی ضد زنگ 317

ورق فولادی ضد زنگ ۳۱۷ از انواع فولاد ضد زنگ حاوی مولیبدن است که به دلیل وجود این ماده، فولاد ۳۱۷ عملکرد بهتری نسبت به فولاد ضد زنگ ۳۱۰ و ۳۰۴ دارد. در شرایط دمای بالا، هنگامی که غلظت اسید سولفوریک کمتر از ۱۵ درصد و بالاتر از ۸۵ درصد باشد، فولاد ضد زنگ ۳۱۷ کاربرد بسیار گوناگونی دارد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با فولاد ضد زنگ ۳۱۷ بیشتر آشنا شوید.

مراحل ساخت لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۷ کدام است؟

لوله های فولادی ضد زنگ در هر اندازه و درجه ای که باشند، خواص فیزیکی و مکانیکی مختلفی دارند که این ویژگی های موارد زیادی را تعیین می کنند. ویژگی های مکانیکی شامل تنش اثبات، استحکام کششی، ازدیاد طول و سختی و ویژگی های فیزیکی نیز شامل مقاومت الکتریکی، چگالی، مدل برشی، سهمیه پواسون، هدایت الکتریکی و نقطه هستند.

تمامی مواردی که بیان شد، با توجه به شیوه و مراحل ساخت لوله فولادی ضد زنگ قابل تغییر هستند؛ به صورت کلی تمام لوله های فولادی تمام مراحلی را که در ادامه معرفی می شود را طی می کنند تا به مرحله عرضه به بازار برسند. این مراحل عبارتند از:

ساخت

لوله های فولادی ضد زنگ با توجه به گرید بندی، مراحل ساخت متفاوتی دارند، اما به صورت کلی این لوله ها در یک بازه حرارتی مشخص آهنگری می شوند و بعد مراحل سخت کاری و پوشش دهی آن ها انجام می شود، در انتها نیز به مرحله بازپخت می رسند تا حساسیت ها و مشکلات ایجاد شده در زمان جوش رفع شود.

ماشین کاری

پس از ساخت فولاد ۳۱۷ نوبت به ماشین کاری می رسد. لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۷ قابلیت ماشین کاری دارد، اما انجام این کار روی آن کمی سخت است. معمولا به منظور آسان تر شدن این مرحله پیش از شروع ماشین کاری، لوله ها را روغن کاری‌کرده و از ابزار برای شکل دهی آن ها استفاده می شود.

گریدهای جوشکاری

در این مرحله لوله فولادی با استفاده از قطعاتی مثل الکترودها یا فلزات جوشکاری می شوند. در مرحله جوشکاری با توجه به شرایط لوله گرمایش، جوشکاری صورت می گیرد و فرآیند های استفاده شده در جوش لوله های فولادی SAW، GMAW و GTAW است.

گریدهای جوشکاری

خصوصیات لوله های فولادی ضد زنگ ۳۱۷ چیست؟

لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۷ مقاومت بسیار مناسبی در برابر خوردگی حفره ای دارد و به عنوان مواد تجهیزات رنگرزی از آن استفاده می شود. فولاد ۳۱۷، فولادی با آلیاژ بالا محسوب می شود که در برابر خوردگی در هوا یا محیط های خورنده شیمیایی بسیار مقاوم است.

فولاد ضد زنگ ۳۱۶ سطحی زیبا و مقاوم دارد و نیازی به عملیات سطحی نظیر آبکاری ندارد، اما در عوض خواص سطحی فولاد ضد زنگ را اعمال می کند. از نظر متالوگرافی، به علت اینکه فولاد ضد زنگ حاوی کروم است، یک لایه کروم بسیار نازک روی سطح آن تشکیل می شود که اکسیژن را از فولاد جدا کرده و سبب مقاومت در برابر خوردگی می شود.

از فولاد ضد زنگ ۳۱۷ در تمام شیوه های معمول جوشکاری، سرد و گرم می توان استفاده کرد. ۳۱۷ تطبیق پذیری مناسبی را از خود نشان می دهد و تنها تحت کار سرد سفت می شود که موجب افزایش استحکام آن نیز می شود. در زمان عملیات حرارتی این فلز، دما نباید از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت کمتر شود، زیرا این دما آستانه پاسخ است.

استفاده از لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۷ در صنعت نساجی برای استفاده از استحکام و مقاومت آن در برابر خوردگی متداول است، از دیگر کاربردهای این فولاد می توان به ساخت تجهیزات شیمیایی و ماشین آلات خمیر سازی اشاره کرد.

جمع بندی

ما در این مطلب به بررسی لوله فولادی ضد زنگ ۳۱۷ پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید این لوله ها کاربردهای بسیار گوناگونی دارند و به دلیل انعطاف پذیری خوب، مقاومت در برابر تنش، مقاومت فشاری و مقاومت در برابر دما در صنایع مختلف از آن استفاده می شود.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی