لوله تیوب چیست و تفاوت مهم لوله و تیوب

تفاوت مهم لوله و لوله تیوب

لوله های فولادی استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلف مانند صنایع نفت و گاز و آب‌رسانی دارند. گاهی اوقات شباهت های ظاهری لوله های فولادی با تیوب باعث می شود تا این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

لوله و تیوب جز مقاطع بسته هستند که ازلحاظ ظاهری و دارا بودن سطح مقطع گرد، شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما تفاوت های عمده موجود بین لوله تیوب مانند نحوه تولید، شکل سطح مقطع، ابعاد و مشخصات ساختاری باعث می شود تا هر یک کاربردهای گوناگونی داشته باشند.

به همین خاطر هنگام خرید لوله و تیوب تفاوت آن‌ها را بدانید. قبل از آشنایی با تفاوت مهم لوله و لوله تیوب، بهتر است با مفهوم هر یک به‌صورت جداگانه آشنا شویم.

لوله یا پایپ Pipe چیست؟

لوله یا همان پایپ یک مقطع فولادی توخالی است که دارای سطح مقطعی دایره‌ای می باشد. طول این لوله ها ۶ تا ۱۲ متر بوده و در سایزهای متنوعی تولید می شوند. جنس لوله معمولاً از فایبرگلاس، فولاد، بتن و … است و برای انتقال سیالات در مسافت های طولانی از آن‌ها استفاده می شود.

کاربرد اصلی لوله برای انتقال سیالات است. به‌عنوان نمونه برای انتقال نفت، گاز و آب از لوله استفاده می شود. انواع لوله ها بر اساس قطر آن‌ها و مقدار اسکجول تقسیم بندی می شوند. درواقع یکی از تفاوت های بین لوله و تیوب همین اندازه اسکجول است.

تیوب Tube چیست؟

‏تیوب ها مانند لوله های فولادی جزو مقاطع بلند و توخالی هستند که سطح مقطع آن‌ها به شکل دایره‌ای، مستطیلی، بیضی یا مربعی است. تیوب ها در سایزهای دلخواه تولید می شوند و در تجهیزات تحت فشار و سیستم های ابزار دقیق، مورد استفاده قرار می گیرند.

درواقع کاربرد اصلی تیوب در داخل یک سیستم است و برای گردش سیالات در آن سیستم خاص مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه تیوب ها برای انتقال انرژی به کار می روند، از جنس مس، آلومینیوم فولاد و استیل ضد زنگ ساخته می شوند. لوله استیل ضد زنگ کاربرد های بسیاری در صنایع دارد.

اندازه تیوب با توجه به قطر خارجی آن مشخص می شود و سایز تیوب با قطر خارجی برابر است. این هم یکی دیگر از تفاوت های بین لوله و تیوب است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

تفاوت مهم لوله و لوله تیوب

تا این قسمت از بحث با مفهوم لوله و تیوب آشنا شدیم، اما حالا نوبت به تفاوت بین لوله و تیوب می‌رسد. در زبان فارسی لوله و تیوب به یک معنا هستند، اما ازلحاظ مشخصات اسکجول، شکل ظاهری، تلرانس ابعادی، نحوه تولید و قیمت دارای تفاوت های زیادی با یکدیگر هستند که به صورت جداگانه به هر یک از آن‌ها اشاره می کنیم.

تفاوت لوله تیوب از نظر شکل ظاهری

یکی از تفاوت هایی که باعث شناخت لوله یا همان پایپ از تیوب می شود، شکل ظاهری این دو مقطع فولادی است. لوله ها همیشه به صورت استوانه های توخالی با سطح مقطع گرد تولید می‌شوند، اما تیوب ها دارای مقاطع مختلف گرد، مستطیلی و مربعی هستند.

تیوب کاری در ابزار دقیق چگونه انجام می شود؟ {معرفی اتصالات}

تفاوت لوله تیوب از نظر نحوه تولید

برای تولید لوله ها از روش های نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌شود، اما برای تولید تیوب تنها از روش نورد گرم استفاده می شود. توجه داشته باشید که لوله ها به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می شوند.

تیوب ها معمولاً بدون درز هستند. برای ساخت مقاطع فولادی مختلف، استانداردهای خاصی در نظر گرفته می شود. این استانداردها برای ساخت تیوب سخت‌گیرانه‌تر هستند و روش های تست و بازرسی آن‌ها نیز با دقت زیادی انجام می شود. همین هم می تواند دلیل اصلی بالا بودن قیمت تیوب نسبت به لوله باشد.

تفاوت لوله تیوب از نظر قیمت

همان طور که در بخش پیش اشاره کردیم، یکی از دلایل افزایش قیمت تیوب به نسبت به لوله، استفاده از استانداردهای خاص و دقیق برای تولید تیوب است. البته قیمت انواع لوله ها و تیوپ ها در بازار متفاوت است. به عنوان نمونه لوله های مانیسمان بدون درز نسبت به لوله های درزدار گران تر هستند.

یکی دیگر از عواملی که روی قیمت لوله ها تأثیر دارد، وزن آن است؛ بنابراین هنگام قیمت گذاری علاوه بر استاندارد تولید، به وزن لوله هم توجه می شود.

تفاوت لوله تیوب از نظر کاربرد

یکی از دلایل اصلی که باعث می شود هنگام خرید لوله و تیوب به تفاوت آن‌ها توجه کنیم، نوع کاربرد لوله و تیوب است.

لوله برای انتقال سیالات از یک مکان به مکان دیگر و مسافت های طولانی استفاده می شود، اما تیوب در داخل یک سیستم استفاده می شود و سیالات در داخل آن سیستم گردش دارند.

تفاوت لوله تیوب از نظر تلرانس ابعادی

تلرانس تیوب از لوله کمتر است. همین امر باعث می شود از نظر شکل ظاهری هم تفاوت داشته باشند. دیواره های تیوب نسبت به دیواره های لوله صاف تر است، ضخامت لوله ها در طول، تلرانس ابعادی دارد، اما ضخامت تیوب در تمام طول، یکسان است.

مزایای تیوب نسبت به لوله های دیگر

با توجه به تفاوت مهم لوله و لوله تیوب، حتماً متوجه شدید که استفاده از تیوب مزایای بیشتری نسبت به انواع لوله دارد. تیوب ها بسیار انعطاف پذیر هستند و به راحتی برای استفاده در سیستم ها و انتفال سیالات خم می شوند؛ بنابراین در مسیر های پر پیچ و خم و انحرافات گزینه های بهتری هستند.

لوله ها معمولاً در اندازه های 1.8 تا 80 اینچ تولید می شوند و اندازه تیوب ها معمولاً کوچک تر از لوله است. تیوب ها حداکثر در سایر 12 اینچ تولید می شوند و اگر اندازه یک تیوب 5 اینچ باشد، یعنی قطر خارجی آن هم 5 است؛ اما در لوله ها قطر اسمی از قطر خارجی کمتر است.

تیوب ها معمولاً به صورت کلاف تولید می شوند و همین دلیل مزیت و برتری تیوب به لوله است که در طول های بیشتری تولید می شود.

کلام پایانی

با مطاله این مقاله با مفاهیم لوله و تیوب آشنا می شوید و تفاوت مهم لوله و لوله تیوب پی می برید. به این صورت هنگام خرید می توانید انتخاب درستی داشته باشید. تفاوت های عمده لوله و تیوب به خاطر شکل ظاهری، نحوه تولید، تلرانس ابعادی، نوع کاربرد، نحوه اجرا، قیمت و … است. معمولاً از لوله ها برای انتقال سیالات در مسافت های طولانی استفاده می شود، اما از تیوب ها برای گردش سیالات در سیستم هایی مانند بویلرها، کوره های نفتی و مبدل حرارتی استفاده می شود. به منظور آشنایی بیشتر با روش های اجرای لوله و تیوب یا خرید تیوب، می توانید به وب سایت فروشگاه اینترنتی آریا استیل جعفری مراجعه نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *