لوله استیل نسوز 309 چیست؟ خواص + ویژگی انواع

لوله استیل نسوز 309

‌‌لوله استیل نسوز 309 یکی از محصولات استیل نسوز به شمار می رود. همان طور که از نام این محصول پیداست، ویژگی اصلی آن نسوز بودن و مقاومت بالا در برابر حرارت است. ساختار خاص این لوله های استیل موجب‌شده تا آن ها را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار دهند. برای آشنایی بیشتر شما با این محصولات ما موضوع این مقاله را به معرفی لوله های استیل نسوز 309 و ویژگی های آن اختصاص داده‌ایم.

معرفی لوله استیل نسوز 309

همان طور که اشاره کردیم لوله های استیل 309 یکی از محصولات نسوز شناخته‌شده و دلیل نامگذاری این محصولات وجود مقدار زیادی نیکل و کروم در مواد اولیه آن ها است. این ساختار خاص محصولات باعث‌شده تا آن ها مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند. این مقاومت بالا یکی از دلایلی است که این لوله های استیل را در محل هایی که حرارت بالا استفاده می شود، مورد استفاده قرار می دهند.

از این لوله ها معمولا در صنایعی که حرارت آن ها بیش از 700 درجه سانتی گراد است استفاده می شود تا در زمان استفاده لوله های موجود در اثر حرارت تغییر شکل ندهند و این یکی از اصلی ترین خواص این محصول به شمار می رود. این محصول از خانواده لوله های استنلس است و برای ساخت آن از از استانداردهای خاصی استفاده شده‌است.

لوله استیل 309 به دلیل ساختار خاص جذب آهنربا نشده و به عبارتی نگیر است. البته باید گفت که این لوله ها در زمان سرد شدن ممکن است کمی مغناطیسی شوند. سختی این لوله ها 223HB بوده و به دلیل این که برای تولید آن از نیکل و کروم بیشتری استفاده‌شده می تواند تا حرارت 800 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

انواع لوله استیل و کاربرد‌های هر کدام+ قیمت و خرید

مشخصات استیل نسوز 309

برای تولید و ساخت لوله های استیل نسوز 309 از ترکیبات مختلفی استفاده‌شده تا در نهایت یک محصول مقاوم به مشتریان ارائه شود. ترکیبات شیمیایی به کار‌رفته برای تولید این محصول باید بر اساس استانداردهای خاصی باشد.

برای ساخت لوله های استیل 309 19 الی 21 درصد کروم، 0.2 درصد کربن، 11 الی 13 درصد کربن، 2 درصد منگنز، 0.045 درصد فسفر، 0.015 درصد گوگرد، 1.5 الی 2.5 درصد سیلیسیوم استفاده شده‌است. همان طور که مشخص‌شده کروم بیشترین نقش را در ساخت این استیل های نسوز دارد و در مقابل کمترین میزان ترکیبات شیمیایی متعلق به فسفر است.

این ترکیبات در کنار هم توانسته تا لوله های استیل 309 را با ویژگی های منحصر به فرد به بازار عرضه کند. وجود این ترکیبات شیمیایی ویژگی های خاصی را برای این محصول به وجودآورده که ما در بخش بعد هر یک از آن ها را بررسی می کنیم.

ویژگی های لوله استیل نسوز 309

همان گونه که عنوان کردیم ساختار خاص لوله استیل نسوز آن را به یک محصول پرکاربرد تبدیل کرده است. حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که دارا بودن چه ویژگی هایی موجب‌شده تا لوله هایی استیل نسوز 309 به یک محصول محبوب تبدیل شوند. از مهم ترین ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مقاومت بالا در برابر خوردگی

داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های این استیل ها به شمار می رود و دلیل ان وجود مقدار زیاد کروم است. وجود این مواد که بیشترین نقش را در ساخت این استیل دارد باعث‌شده تا استیل های 309 در مقایسه با دیگر آلیاژهای نسوز نسبت به خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

البته باید بدانید که لوله استیل نسوز 309 برای محیط های مرطوب خورنده طراحی نشده، چرا که وجود کربن در این ساختار باعث می شود تا در چنین محیطی تاثیری مضری بر مقاومت به خوردگی آبی وجود داشته باشد. زمانی که این محصول در طولانی مدت درمعرض  دماهای بالا قرار بگیرد، می تواند خوردگی بین دانه ای داشته باشد. همچنین باید گفت که این محصولات به خوبی دیگر آلیاژها در محیط های نیتروژن دهی یا کربن دهی عملکرد خوبی ندارند، اما در مقایسه با فولادهای ضد زنگ در برابر حرارت مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.

داده های ساخت

داده های ساخت یکی دیگر از ویژگی هایی است که برای لوله های استیل نسوز 309 بیان شده است. این ویژگی بدان معناست که در کارخانه های مربوطه می توان این محصولات را به راحتی و با استفاده از روش های مختلف جوش داد و آن را به شکل های مختلف عرضه کرد.

شکل دهی گرمایشی

در شکل دهی گرمایشی می توان لوله ها را در دمای 950-1200 درجه سانتی گراد به صورت یکنواخت گرم کرد و بعد از این که تابکاری نهایی در دمای  1000-1150 درجه سانتی گراد انجام شد، معمولا سرمایش سریع را انجام می دهند. بنابراین می توان گفت شکل دهی گرمایشی و سرمایشی از ویژگی های دیگر این محصول به شمار می رود.

شکل دهی سرمایشی

استیل های نسوز 309 انعطاف پذیری بالایی دارند و مانند برخی دیگر نمونه های استیل نسوز می توانند به راحتی شکل بگیرند. البته باید گفت که برای شکل دهی سرمایشی بهتر  است محصولات را برای مدت طولانی در دمای بالا قرار ندهید، چرا که می تواند موجب ایجاد تغییراتی در ساختار آن شود.

کاربردهای لوله استیل نسوز

کاربرد های لوله های استیل 309

لوله استیل نسوز 309  به دلیل دارا بودن مقاومت های بالا در برابر خوردگی و حرارت در صنایع مختلفی کاربرد دارد. به عنوان مثال برای ساخت انواع کوره از این استیل های نسوز استفاده می کنند. به علاوه از این محصول برای تولید تجهیزاتی همچون موتور هواپیما، دیگ های بخار، تجهیزات فرایندهای شیمیایی، مبدل های حرارتی، قطعات اگزوز و غیره نیز استفاده می شود.
لوله های استیل نسوز 309 همچنین نقش زیادی برای انتقال ترکیبات نیز دارند و برای انتقال ترکیباتی مانند سولفید اسید، نیتریک، سیتریک اسید، لاکتیک اسید و محیط های دریایی کاربرد دارد.

جمع بندی

لوله استیل نسوز 309 یکی از محصولات استیلی است که در امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله های استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند، به همین علت آن ها را با نام لوله های استیل نسوز می شناسند.

5/5 - (4 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *