فولاد داپلکس چیست؟ ویژگی، مزایا و مشخصات

داپلکس

فولاد داپلکس یکی از منحصر به فرد ترین فولادها در بازار محسوب می شود. این فولاد یکی از گریدهای فولاد ضد زنگ بوده و به علت استحکام بالا و مقاومت بالا در برابر خوردگی کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارد. به طور کلی فولادهای ضد زنگ به علت داشتن عناصری نظیر نیکل و کروم از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. در این مقاله، قصد داریم در مورد فولاد داپلکس (Duplex) و مشخصات، ویژگی ها و مزایای آن اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه دهیم.

فولاد داپلکس (Duplex) چیست؟

فولاد Duplex یکی از مهم ترین انواع فولادهای زنگ نزن است که بسیار مستحکم بوده و مقاومت بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. علت این مقاومت بالا، ترکیب شیمیایی این نوع فولاد است. در این فولاد حدود 50 درصد آهن، 12 درصد عنصر کروم، 5 درصد نیکل و 3 درصد مولیبدن همراه با مقایر کمی از سایر عناصر به کار رفته است.

عنصر کروم به صورت یک سطح یکپارچه در این فولاد به کار رفته و استحکام و مقاومت آن را افزایش داده است. عنصر نیکل نیز یکی دیگر از عناصر به کار رفته در فولاد داپلکس است که مقاومت در برابر خوردگی آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. جالب است بدانید که ساختار فولاد Duplex، به صورت ترکیبی از فازهای آستنیت و فریت بوده و به همین علت فولاد Duplex از خواص هردو فاز بهره مند شده است.

مشخصات فولاد داپلکس

حالا که به طور کلی با فولاد داپلکس آشنا شدید، خوب است اطلاعاتی درباره مشخصات اصلی این نوع فولاد کسب نمایید. فولاد Duplex در دسته سوپر آلیاژها قرار گرفته‌است. این فولاد در استاندارد آمریکایی به عنوان فولاد 2205 و در استاندارد DIN کشور آلمان به عنوان فولاد 1.4462 شناخته می شود.

عناصر اصلی سازنده فولاد Duplex شامل کروم، نیکل و مولیبدن هستند. اما عناصر دیگری همچون منگنز، سیلیکون، فسفر، گوگرد، نیتروژن و کربن نیز در ترکیب شیمیایی این نوع فولاد وجود دارند که درصد آنها بسیار کمتر از عناصر اصلی است.

فولاد داپلکس در مقایسه با استنلس استیل های بگیر و نگیر، مقاومت بسیار بالاتری دارد. همچنین این فولاد از قابلیت جوش پذیری مناسبی برخوردار بوده و با وجود عناصری همچون کروم، نیکل و مولیبدن، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

ویژگی های فولاد داپلکس

وجود عناصر مختلف و فازهای آستنیت و فریت در فولاد داپلکس موجب شده تا خواص و ویژگی های مطلوبی در این نوع فولاد پدید آید. چنین ویژگی هایی باعث شده تا این نوع فولاد کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت داشته باشد. مهم ترین ویژگی های فولاد Duplex به طور خلاصه عبارت اند از:

  • استحکام بالا
  • چقرمگی یا شکل پذیری بالا
  • قابلیت جوش پذیری
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر حرارت
  • مقاومت در برابر سایش

فولاد داپلکس

مزایای فولاد داپلکس

در بخش قبل، با ویژگی های فولاد Duplex به طور مختصر آشنا شدید. حال در این قسمت می خواهیم به صورت کامل تر درباره مزایای این نوع فولاد صحبت کنیم:

مقاومت در برابر خوردگی

یکی از اصلی ترین مشخصه های فولاد داپلکس، مقاومت آن در برابر خوردگی است. فولاد Duplex از جمله فولادهایی است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل انواع خوردگی از خود نشان می دهد. نوعی مقاومت در برابر خوردگی که به آن خوردگی مرز دانه ای گفته‌می شود، از جمله مزایای قابل توجه این نوع فولاد به شمار می رود. مقاومت در برابر خوردگی در محیط هایی همچون محیط های کلریدی و سولفیدی از دیگر مزایای مهم فولاد Duplex است.

علاوه بر این، فولاد داپلکس در برابر ترک حاصل از خوردگی تنشی نیز مقاوم بوده و این موضوع توجه بسیاری از صنعتگران را به خود جلب کرده است. همچنین خوب است بدانید که فولاد داپلکس از مقاومت بالاتری نسبت به استیل 304 یا استیل 316 برخوردار است.

مقاومت در برابر ترک خوردگی

یکی دیگر از مزایای قابل توجه فولاد Duplex، مقاومت بالای آن در برابر ترک خوردگی حاصل از تنش است. این ویژگی به دلیل وجود فاز فریتی در این نوع فولاد است. به طوری که خوردگی ناشی از تنش در شرایط خاص مانند قرارگیری در معرض رطوبت برای آستنیتیک ها نظیر استیل 304 و 316 به یک معضل مهم تبدیل شده‌است.

شکل پذیری و چقرمگی

از دیگر مزایای فولاد زنگ نزن داپلکس می توان به شکل پذیری و چقرمگی آن اشاره کرد. این نوع فولاد شکل پذیری به مراتب بهتری نسبت به گریدهای فریتی دارد. اما با این حال، میزان شکل پذیری گریدهای آستنیتی از فولاد Duplex بیشتر است.

جمع بندی

در این مطلب، درباره فولاد داپلکس و مشخصات، ویژگی ها و مزایای آن اطلاعات ارزشمندی به شما عزیزان ارائه دادیم. فولاد Duplex یکی از انواع فولادهای زنگ نزن است که به دلیل برخورداری از ویژگی های متعدد همچون استحکام بسیار بالا و مقاومت در برابر خوردگی، به طور گسترده در انواع صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فولاد از عناصری همچون نیکل، کروم، مولیبدن، منگنز و… ساخته‌شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *