روش صحیح جوشکاری لوله استیل + معرفی انواع روش ها

جوشکاری لوله استیل

جوشکاری لوله استیل یکی از مهم ترین و کاربردی ترین انواع جوشکاری است که البته متفاوت از بقیه فلزات است. استیل همان فولاد ضد زنگ است که استفاده از آن در صنعت بسیار رایج است. از این رو در بخش لوله سازی نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا روش ها و راه های جوشکاری استیل برای لوله ها را بررسی کنیم و یک راهنمای دقیق از این کار را ارائه دهیم.

با جوشکاری لوله استیل بیشتر آشنا شویم

جوشکاری لوله استیل به فرآیند اتصال دو فلز استیل به یکدیگر گفته‌می شود که از طریق گرما یا فشار انجام می شود. از لوله های استیل با توجه به مشخصاتی که دارند در انواع مختلف صنایع مانند انتقال نفت، گاز یا ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین در صنعت ساختمان سازی نیز از لوله استیل استفاده می شود که معمولا برای نرده ها کاربرد دارد. از این رو برای اتصال آن ها به یکدیگر نیاز است تا از روش های جوشکاری منحصر به فرد استفاده شود.

گرمای جوشکاری از روش های قوس الکتریکی، قوس پلاسما و لیزر تامین می شود. بخاطر آلیاژی که برای انواع استیل وجود دارد باید روش های مختلف برای جوشکاری لوله استیل استفاده کرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

روش قوس تنگستن گازی (TIG)

یکی از انواع جوشکاری لوله استیل، تنگستن گاز است که رایج ترین آن به حساب می آید. این جوشکاری از سال های بسیار دور کاربرد داشته و برای برنج، آلومنیوم، طلا و استیل کاربرد دارد. فلز تنگستن در دماهای بسیار بالاتر (3422 درجه سانتیگراد) نسبت به فلزاتی مانند استیل (1371-1540 درجه سانتیگراد) و آلومینیوم (660 درجه سانتیگراد) ذوب می شود.

بنابراین، الکترود تنگستن به راحتی گرمای زیاد را تحمل کرده و قوس الکتریکی را به حوضچه جوش هدایت می کند. قوس جوشکاری که از الکترود تنگستن منشا می گیرد، دو فلز پایه را ذوب کرده و آن ها را ذوب می کند. گاز استفاده شده در این جوشکاری نیز آرگون است.

روش جوشکاری قوسی با گاز محافظ (MIG)

یکی دیگر از روش های جوشکاری لوله استیل با استفاده از گاز محافظ است که بخاطر سریع بودن و هزینه کمتر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. برای این نوع از جوشکاری نیاز به سیلندر گاز آرگون، دی اکسید کربن یا هلیوم، رگلاتور، واحد تغذیه سیم، منبع تغذیه و مشعل MIG داریم.

در این روش نیز از یک الکترود جوش سیم استفاده می شود که به صورت خودکار از یک تفنگ جوش تغذیه می شود. این کار باعث ایجاد قوس بر روی قطعه کار خواهد شد. این روش از جوشکاری یکی از ساده ترین ها است که اگر حتی فردی برای اولین بار نیز بخواهد آن را انجام دهد، می تواند موفق ظاهر شود. هم چنین قطعات جوش داده شده می توانند ضخیم یا نازک باشند که برای انواع لوله استیل مناسب است‌.

روش جوشکاری با پرتو الکترونی

اگر نیاز به جوشکاری برای قسمت های عمیق و نازک داشته باشیم، روش پرتو الکترونی می تواند بسیار مفید باشد. در این روش یک پرتو از الکترون ها به با سرعت زیاد به محل جوشکاری تابیده می شود که باعث ایجاد گرما شده و جوش را ایجاد می کند. گاهی برای لوله های استیل نیاز به جوشکاری با دقت بالا داریم که این روش می تواند بسیار مناسب باشد.

روش جوشکاری قوس پلاسما

جوشکاری به روش قوس پلاسما بسیار شبیه به روش تنگستن است. با این تفاوت که از یک نازل برای محدود کردن گستره قوس استفاده می شود. گازهای محافظ در این نوع جوشکاری نیز به تنگستن شبیه است و انرژی ورودی راحت تر کنترل می شود. این روش اما نسبت به تنگستن مزایایی دارد و امکان کنترل انرژی را بهتر فراهم می کند.

جوشکاری‌لوله استیل

روش جوشکاری با هوا برش

از دیگر روش های جوشکاری لوله استیل که از گذشته نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد جوشکاری هوا برش است. در این نوع از اکسیژن به عنوان گاز استفاده می شود و به آن اکسی استیلن هم گفته می شود و فقط نیاز به تجهیزات مخصوص برای این کار داشته و یکی از با کیفیت ترین روش ها است.

سخن پایانی

جوشکاری لوله استیل یکی از مهم ترین انواع جوشکاری فلزات است که از روش های مختلفی تشکیل شده است. بر اساس کاربرد و نوع استیل استفاده شده باید از روش جوشکاری مورد نظر بهره برد. به همین دلیل باید با انواع راه های مختلف جوشکاری آشنا شد و یک روش را برای خود انتخاب کرد. معمولا برای بسیاری از کاربردها روش تنگستن مد نظر قرار می گیرد. اما نباید روش های دیگر را هم نادیده گرفت و در مواقع نیاز از گاز ها و الکترود های مختلف برای سرعت بخشیدن به کار استفاده کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *