رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه + روش های جلوگیری به سبک مدرن

رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای کاربردهای روزمره بسیاری است. ورق گالوانیزه برای استفاده در قایق ها، سوله ها، نرده های زنجیره ای، برج های خنک کننده و خیلی از موارد دیگر استفاده می شود. زمانی که این ورق در تماس با آب یا هوای مرطوب قرار بگیرد، دچار پدیده ای به نام شوره سفید می شود. در این مقاله به نکاتی درباره رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه و همچنین روش های جلوگیری به سبک مدرن پرداخته می شود.

شوره سفید در ورق گالوانیزه چیست؟

قبل از این که به رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه بپردازیم، بهتر است بدانید شوره سفید چیست و چگونه ایجاد می شود. شوره سفید ورق گالوانیزه را با نام های دیگری چون زنگ سفید و همچنین خوردگی گالوانیکی نیز می شناسند. شوره سفید یک ماده گچی و همچنین مومی شکل بوده که روی ورق های گالوانیزه به خصوص برج های خنک کننده از جنس گالوانیزه تشکیل می شوند.

فلز گالوانیزه معمولا دارای پوششی از روی است. از نظر شیمیایی می توان گفت این لایه پوششی که غیرفعال بوده ترکیبی از هیدروکسید روی و کربنات روی است. شوره سفید زمانی ایجاد می شود که ورق گالوانیزه در معرض آب با یون های PH بالای 3/8 قرار گیرد. مهم است که این خوردگی یا همان شوره سفید را فورا کنترل کنید در غیر این صورت خوردگی مخرب تر و گسترده تری رخ خواهد داد.

ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع + روش تولید

روش معمول برای رفع شوره سفید و جلوگیری از ادامه آن

برای رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه به میزان گستردگی آن بستگی دارد؛ اما بهتر است قبل از این که نوع خوردگی شدید شود به رفع آن پرداخت.

ابتدا باید شوره سفید یا همان زنگ زدگی را با یک برس سیمی از روی سطح ورق گالوانیزه جدا کرد؛ البته قبل از این که از برس استفاده کنید، بهتر است کمی سرکه روی محل شوره سفید بریزید تا کار با برس برای شما آسان شود. بعد از برس کشیدن، ورق گالوانیزه را با آب بشویید تا زنگ خوردگی ها به طور کامل جدا شوند.

اکنون فرآیند تعمیر را با اسید فسفریک معروف به ژل دریایی آغاز کنید و برای این که با این محلول اسیدی دچار آسیب نشوید، بهتر است از دستکش و عینک استفاده کنید. بعد از این که این محلول را طبق دستورالعمل (معمولا 5 درصد محلول اسیدی و 95 درصد آب) روی سطوح آسیب دیده ورق گالوانیزه ریختید، بعد از گذشت 5 دقیقه بشویید. نهایتا می توانید سطوح آسیب دیده را رنگ کنید.

روش معمول برای رفع شوره سفید


روش های مدرن برای جلوگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه

یکی از روش های اصلی برای جلوگیری از شوره سفید ورق های گالوانیزه استفاده می شود، تصفیه آب با PH زیر 3/8 است. این روش های نوین برای غیر فعال سازی جهت جلوگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه به شرح زیر هستند:

روش اول: کاهش PH آب

تنظیم کاهش PH جهت چرخه غلظت آب آرایشی، یکی از روش ها است. این که چقدر نیاز به کاهش دارد به PH فعلی، نوع سختی و سایر خصوصیات شیمیایی آب بستگی دارد. مصرف آب در طول مدت استفاده از این روش افزایش می یابد.

روش دوم: نصب پمپ اضافی شیمیایی

یکی از روش های جلوگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه این است که یک پمپ شیمیایی اضافی نصب کنید که به مدیریت محلول های اسید سولفوریک بپردازد. این گونه اطمینان حاصل می کنید که PH آب استفاده شده در برج های خنک کننده کمتر از 3/8 است. اسید سولفوریک پمپاژ شده با مواد قلیایی طبیعی موجود در آب واکنش نشان داده و آن را خنثی می کند.

روش سوم: استفاده از بازدارنده های خوردگی با غلظت بالاتر

یکی دیگر از روش های جلوگیری و رفع شوره در ورق گالوانیزه استفاده از بازدارنده های خوردگی با غلظت بالاتر است. برای دستیابی به PH کمتر می توانید سیستم را روی چرخه ها با غلظت پایین تر تنظیم کنید. یک بازدارنده خوردگی که با PH پایین تر در ارتباط باشد می تواند به مهار شوره سفید کمک کند.

برنامه شیمیایی برای جلوگیری از شوره سفید هنگام ساخت

تا به حال به مواردی پرداخته شد که به جلوگیری و رفع شوره سفید در ورق گالوانیزه پس از ساخت و نصب اشاره گردید. در این قسمت می خواهیم به برنامه پیشگیرانه یا همان جلوگیری از شوره سفید هنگام ساخت ورق های گالوانیزه بپردازیم. اجرای برنامه شیمیایی مناسب هنگام ساخت برای حفظ سطوح گالوانیزه از خوردگی بسیار مهم به نظر می رسد. انجام این کار پس از تکمیل فرایند غیر فعال سازی معمولا انجام شده و با یکدیگر متفاوت هستند. فاکتورهای مهمی چون PH، سولفات ها، کلرید، قلیایی و همچنین سختی آب در اجرای یک برنامه تصفیه شیمیایی در نظر گرفته می شوند. عوامل ذکر شده بر اساس دستورالعمل سازنده و همچنین کیفیت آب محلی متفاوت خواهند بود.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • یونس 20 مهر 1402 / 11:47 ق.ظ

    اطلاعات عالی بود واقعا خیلی به دردم خورد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *