راهنمای خرید لوله استیل

راهنمای خرید لوله استیل

انواع لوله های استیل به دلیل ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی که دارند، در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل کاربرد زیاد این لوله ها، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله با ارائه راهنمای خرید لوله استیل، شما را در این امر یاری کنیم؛ بنابراین اگر شما هم در فکر استفاده از این لوله ها هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فلز استیل چیست؟

فلز استیل در واقع ترکیبی است از عناصری مانند آهن و کربن که درصد کمی از برخی فلزهای دیگر نظیر آلومینیوم، کروم، نیکل، کبالت هم به آن اضافه می شود. به طور کلی، آلیاژ استیل دارای 0.1 تا 1.5 درصد کربن است، ولی در اغلب مواقع از 0.1 تا 0.25 درصد کربن در استیل استفاده می شود.

معمولاً با توجه به ویژگی های مورد نیاز در کاربرد هر یک از انواع آلیاژ استیل، یک نوع از آن  مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین بیشتر از 3500 رتبه بندی گوناگون از آلیاژ استیل وجود دارد که دارای ویژگی های منحصر به فرد شیمیایی، فیزیکی و محیطی هستند.

 

ویژگی های لوله های استیل

برای این که بتوانیم یک راهنمای خرید لوله استیل جامع ارائه دهیم، حتماً باید در خصوص ویژگی های لوله های استیل هم صحبت کنیم؛ بنابراین در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

        • لوله استیل در صنایع مختلف مانند صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

        • امکان تولید لوله های استیل در اندازه های مختلف و طبق نیاز مشتریان وجود دارد.

        • اینلوله ها سطحی صاف و صیقلی دارند و به همین دلیل تمیز کردن آن ها به آسانی انجام می شود.

        • نیکل استفاده شده در آلیاژ استیل این لوله ها مانع اکسیده شدن آن ها می شود.

        • هم چنین به دلیل استفاده ازکربن در ساختار لوله های استیل، استحکام و مقاومت آن ها در برابر خوردگی افزایش یافته است.

مزایای استفاده از لوله های استیل

استفاده از لوله های استیل دارای مزایایی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

        •  تغییر رنگ نمی دهند.

        •  شکل ظاهری آن ها عوض نمی شود.

        •  از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

        •  ضد زنگ هستند.

        •  در آب و هوای مرطوب و هم چنین مجاورت آب دریا خورده و فرسوده نمی شوند.

        •  قابل بازیافت هستند.

        •  طول عمر بالایی دارند و با دوام هستند.

        •  در دمای بالا و پایین مقاومت خوبی دارند.

 

لوله اسپیرال چیست و چه کاربرد دارد؟ انواع + مزایا و معایب

 

کاربرد لوله استیل

همان طور که پیشتر در این مقاله راهنمای خرید لوله استیل به آن اشاره کردیم از لوله استیل در صنایع مختلف استفاده می شود که از جمله آن ها عبارتند از صنایع پتروشیمی، سیستم های آبرسانی و تصفیه آب، سیستم تصفیه فاضلاب، ساخت نرده های استیل و ساخت حفاظ، پالایشگاه های نفت، کارخانجات تولید دارو مواد غذایی، خطوط فشرده سازی هوا و انتقال آب دریا، صنعت دامداری، ساخت وسایل سرمایشی مانند انواع یخچال و فریزر، طراحی و دکوراسیون خانه و تولید انواع محصولات شیمیایی.

 

انواع لوله استیل

لوله استیل را معمولاً با توجه به نحوه ساخت، آلیاژ به کار رفته در آن و همین طور کاربرد آن دسته بندی می کنند که برای ارائه یک راهنمای خرید لوله استیل جامع بهتر است به طور خلاصه به آن ها اشاره شود.

انواع نرده استیل براساس آلیاژ آن

لوله استیل 304

لوله استیل 304 از پرکاربردترین و مقاوم ترین انواع لوله های استیل است و مصارف مختلفی دارد. در این محصول از عناصری نظیر کربن، نیکل، کروم و منیزیم استفاده شده‌است.

از این نوع لوله بیشتر برای ساخت حفاظ و نرده در محیط های مرطوب استفاده می شود.

لوله استیل 316

در ساخت لوله استیل 316 از 16 تا 18 درصد کروم و 10 تا 12 درصد نیکل استفاده شده‌است.

این نوع از لوله های استیل خاصیت خم پذیری، جوش پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارند و بیشتر در سیستم های تولید دارو و مواد غذایی، سیستم تصفیه آب و فاضلاب و… استفاده می شوند.

لوله استیل 201

این نوع لوله از 5% کروم و مقداری نیکل ساخته‌می شود. به همین دلیل در برابر زنگ زدگی ، پوسیدگی و خوردگی مقاومت کمی دارد و بهتر است تحت عنوان لوله های دکوراتیو در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع لوله استیل براساس شکل ظاهری

لوله استیل بدون درز

برای ساخت لوله استیل بدون درز از استیل 300 استفاده می شود و انواع مختلفی دارد.

همان طور که از نام این نوع لوله پیداست، درزی در ساختار آن دیده‌نمی شود و به همین دلیل قیمت آن نسبت به لوله های جوش داده شده بیشتر است.

لوله استیل درزدار

این نوع لوله هم از استیل 300 ساخته‌می شود. برای تولید این لوله ها ورق های استیل به یکدیگر جوش داده‌می شوند. از این نوع لوله بیشتر در مواردی که فشار زیاد نیست، استفاده می شود.

انواع لوله استیل براساس کاربرد هر یک

لوله استیل نرده

از این نوع لوله برای ساخت نرده و حفاظ استیل استفاده می شود. برای ساخت نرده بیشتر از آلیاژهای 201 و 304 استفاده می شود که آلیاژ 304 بهترین نمونه است زیرا در محیط های مرطوب دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شوند.

بهتر است برای فضای داخلی از لوله استیل با آلیاژ 201 استفاده شود.

لوله استیل نسوز

این لوله ها برای محیط هایی که دما و حرارت بالایی دارد، استفاده می شود. این محصول انواع گوناگونی از جمله لوله استیل نسوز 321 و 310 دارد.

لوله استیل نسوز  321 برای دمای حدود 960 درجه و لوله استیل نسوز  310 برای دمای بالای 1000 درجه سانتی گراد مناسب است. از این محصول بیشتر در خطوط هوای فشرده، سیستم لوله کشی صنعتی، خطوط آب سخت گیری شده و … استفاده می شود.

لوله استیل نازک

ضخامت این لوله های استیل کم و در حدود 2 اینچ است.  این نوع لوله تحت عنوان لوله استیل جوشی هم شناخته می شود و بیشتر در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله استیل طلایی

این نوع لوله استیل با آلیاژ مشابه لوله استیل نقره ای ساختهمی شود. رنگ این نوع از لوله ها ثابت است و بیشتر در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

سخن پایانی

در این راهنمای خرید لوله استیل تلاش کردیم تا پس از بیان ویژگی ها و مزایای لوله استیل، به انواع آن اشاره کنیم. به طور کلی لوله های استیل را براساس آلیاژهای مورد استفاده در آن ها، شکل ظاهری و همین طور کاربردهای آن ها طبقه بدی می کنند و شما برای این که بتوانید محصولاتی را خریداری کنید که مطابق با نیاز شما باشند، باید با همه این موارد آشنایی داشته‌باشید. با آریا استیل جعفری آسوده خرید کنید.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *