راهنمای انتخاب و خرید لوله تیوب

راهنمای-انتخاب-و-خرید-لوله-تیوب

تیوب یک استوانه توخالی است که برای انتقال سیالات و گازها مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر افراد تیوب را با پایپ اشتباه می گیرند، در حالی که این دو کاملاً با هم متفاوت هستند. تیوب کاربردهای زیادی دارد و برای اهداف مختلف پیمانکاری، جوشکاری، ساختمان سازی، خودروسازی و… مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم برای اهداف مختلفی به خرید این محصول نیاز دارید، لازم است به خوبی با ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا بوده و به راهنمای خرید لوله تیوب توجه کنید. ما در این مطلب تصمیم داریم نکاتی در خصوص خرید این محصول به شما ارائه دهیم. همراه ما باشید!

تیوب چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، تیوب وسیله ای استوانه ای شکل و توخالی است که می توان برای عبور انواع سیالات و گازها از آن استفاده کرد. تیوب تا حد زیادی شبیه به پایپ است و گاهی اوقات تشخیص این دو وسیله از هم سخت می شود.

تیوب ها توانایی تحمل دما و فشار بالا را دارند و می توانند در پروژه هایی مثل کوره های نفتی هم مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع لوله تیوب

لوله تیوب انواع مختلفی دارد که برخی از رایج ترین و پرکاربرد ترین آن ها عبارتند از:

  1. تیوب مکانیکی: این نوع تیوب همانطور که از نام آن پیداست، برای مصارف مکانیکی کاربرد دارد. در واقع این تیوب چندان هم برای جابجایی و انتقال سیالات مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه در پروژه هایی مثل ساخت زمین بازی و تجهیزات تفریحی، سازه های گلخانه ا و… از آن استفاده می شود.
  2. تیوب سازه ای: این نوع تیوب برای استفاده در سازه های ساختمانی و ترافیکی یا پروژه های پل سازی کاربرد دارد.
  3. تیوب فشار: این مدل تیوب برای انتقال و جابجایی سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. تیوب فشار مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت دارد.

تفاوت تیوب و پایپ

تیوب و پایپ، دو نوع لوله هستند که هردوی آن ها می توانند انواع سیالات را از خود عبور دهند. ولی از نظر ویژگی و کاربرد با هم تفاوت های زیادی دارند. یکی از نکاتی که می تواند راهنمای خرید لوله تیوب برای شما باشد، شناخت تفاوت این دو نوع لوله است؛ به همین خاطر در اینجا به برخی از تفاوت های این دو محصول اشاره می کنیم:

  • لوله فقط برای انتقال مایعات و گازها کاربرد دارد، ولی تیوب کاربردهای بسیار بیشتری داشته و در پروژه های مختلفی از آن استفاده می شود.
  • لوله ها در شاخه هایی با ابعاد استاندارد و مشخص تولید می شوند، ولی تیوب ها را می توان در کلاف هایی با ابعاد دلخواه سفارش داد.
  • فرایند ساخت لوله از تیوب ساده تر است و سریعتر آماده می شود.
  • لوله فقط در مقطع گرد تولید می شود، ولی تیوب می تواند مقطع گرد، مربع یا مستطیلی داشته باشد.

تفاوت-تیوب-و-پایپ

نکات مهم در خرید تیوب

در این بخش از راهنمای خرید لوله تیوب، به نکات مهمی که باید در زمان خرید این محصول به آن ها توجه داشته باشید اشاره می کنیم. این نکات عبارتند از:

توجه به ساختار تیوب:

همانطور که در بخش های قبلی هم متوجه شدید، تیوب ها می توانند در مقطع گرد، مربع و مستطیل ساخته شوند. شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر خود، انتخاب کنید که کدامیک برای شما مناسب تر است.

تفاوت لوله و تیوب چیست؟ نحوه تشخیص و کارایی هرکدام

توجه به ابعاد تیوب:

یکی از مهمترین نکات در خرید لوله تیوب، توجه به ابعاد آن است. برای در نظر گرفتن ابعاد تیوب، شما باید به قطر خارجی آن دقت کنید. برای مثال وقتی گفته می شود که اندازه تیوب 5 اینچ است، یعنی اندازه قطر خارجی آن، 5 اینچ خواهد بود. البته ضخامت دیواره تیوب ها هم در انتخاب سایز آن ها اهمیت دارد. این ضخامت معمولا با نماد BWG و SWG مشخص شده و پارامتر اندازه گیری آن هم واحدی به نام گیج است. معمولا برای درک بهتر ضخامت یک تیوب، این واحد را به میلی متر یا اینچ تبدیل می کنند.

جنس تیوب:

برای ساخت لوله تیوب از مواد مختلفی استفاده استفاده می شود. شما باید با توجه به کاربرد مورد نظر خود، جنس لوله را انتخاب کنید. برخی از انواع لوله تیوب با توجه به جنس آن ها عبارتند از:

  • تیوب های مسی: این نوع تیوب ها ممکن است از جنس مس خالص یا با استفاده از آلیاژهای مس تولید شود. از این نوع تیوب معمولا برای سیستم های تهویه استفاده خواهد شد.
  • تیوب های آلومینیومی: این مدل تیوب ها در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و به طور کلی در مصارف کم فشار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تیوب های فولادی: این نوع تیوب ها مقاومت بسیار بالایی دارند و در شرایطی که دمای سیالات بسیار بالا باشد می توان از آن ها استفاده کرد. برای مثال برای استفاده در مبدل های حرارتی، کندنسورها و بویلرها کاملا مناسب هستند.
  • تیوب پلاستیکی: این نوع تیوب ها برای تجهیزات کم فشار مورد استفاده قرار می گیرند و انعطاف پذیری بالایی دارند.

توجه به قیمت لوله تیوب:

بدون شک یکی از مهمترین موارد در زمان خرید این محصول، توجه به قیمت آن است. قیمت لوله تیوب به موارد مختلفی مثل جنس لوله و فروشنده آن بستگی دارد. ولی به طور کلی، قیمت لوله تیوب از لوله های دیگر بیشتر است؛ چراکه برای ساخت آن انرژی و مواد بیشتری به کار می رود.

قیمت-لوله-تیوب

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم یک راهنمای خرید لوله تیوب به صورت جامع و کامل به شما عزیزان ارائه دهیم. همانطور که متوجه شدید، لوله تیوب برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید با توجه به کاربرد مورد نظر خود، یکی از انواع این لوله را خریداری نمایید. به عنوان نکته پایانی، به شما توصیه می کنیم حتما برای خرید این محصول به مراکز معتبر مراجعه کنید که هم از کیفیت لوله تیوب مطمئن باشید و هم آن را با قیمتی مناسب و منصفانه خریداری کنید.

5/5 - (8 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *