جوشکاری ورق استیل نازک چگونه است؟ + نکات کلیدی و تجربی

جوشکاری ورق استیل نازک

استیل یکی از آلیاژهای بسیار مهم و کاربردی آهن است که در موارد گوناگونی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. استیل به دلیل استحکام بسیار بالا، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و همچنین شکل‌پذیری و زیبایی، در ساخت انواع مصنوعات فلزی کاربرد دارد. از لوازم‌خانگی گرفته تا مصنوعات مورد استفاده در مبلمان منزل و از صنایع پتروشیمی و نفت و گاز تا صنایع خودروسازی از استیل استفاده می‌شود. استیل به صورت لوله، ورق و دیگر شکل‌ها ساخته و در بازار عرضه می‌شود. یکی از پرکاربردترین شکل‌های استیل ورق استیل است. یکی از بهترین روش‌ها برای اتصال این ورق‌ها، جوشکاری ورق استیل نازک است.

جوشکاری ورق‌های استیل که ضخمت کمی دارند، بسیار حساس و کمی مشکل است. امروزه از روش‌ها و دستگاه‌های نوینی برای انجام این مدل از جوشکاری استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا با روش‌های جوشکاری این ورق‌ها آشنا شویم و ببینیم که چه نکاتی برای جوشکاری اصولی این ورق‌های استیل نازک باید مورد توجه قرار گیرد.

ابزارها و راهکارهای جوشکاری ورق استیل نازک

جوشکاری این نوع از ورق‌های استیل به دلیل این که ضخامت کمی دارند، مشکل‌تر از ورق‌های فلزی دیگر است. جوش دادن به روش‌های غیراستاندارد می‌تواند باعث ایجاد سوختگی یا تغیر شکل شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا از روش‌های مخصوص و ابزارهای ویژه‌ای برای این نوع از عملیات جوشکاری استفاده شود. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جوشکاری بهتر برای ورق‌های نازک استیل، استفاده از اینورتر است. این دستگاه، نوعی دستگاه جوش است که به نوعی به عنوان یک منبع تغذیه عمل می‌کند. این مدل از دستگاه جوش قدرت بالایی در مقایسه با دستگاه‌های جوشکاری سنتی دارد و استفاده و خرید آن نیز مقرون به‌صرفه‌تر است.

علاوه بر این موارد، اینورتر، به دلیل استفاده از قوس پایدار ایجاد شده، جوش‌های یکنواخت‌تر ایجاد می‌کند. با استفاده از این دستگاه، جوشکاری ورق‌های نازک استیل، با دقت بیشتر و تمیزتر و مرتب‌تر انجام می‌شود.

روش‌های مورد استفاده برای جوشکاری ورق‌های استیل نازک

ورق‌های استیل که ضخامت کمی دارند باید با استفاده از روش‌های ویژه‌ای، جوشکاری شوند. به طور کلی از دو روش بهینه برای این منظور استفاده می‌شود. جوشکاری ورق استیل نازک از دو روش جوشکاری MIG و جوشکاری TIG انجام می‌شود. در ادامه با این دو روش جوشکاری ظریف، بیشتر آشنا خواهیم شد:

  1. روش جوشکاری TIG

این روش یکی از رایج‌ترین روش‌های جوشکاری ظریف است که با استفاده از دستگاه اینورتر انجام می‌شود. در این روش، از TIG یا گاز بی‌اثر تنگستن برای ایجاد خط جوش‌هایی نقطه‌ای و مداوم استفاده می‌شود.

در این روش که به آن تیگ نیز گفته می‌شود، از الکترود قابل اشتعال تنگستن برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌شود. علاوه بر این، از گازی بی‌اثر برای محافظت در طول این فرآیند نیز استفاده می‌شود. در این روش، هیچ گونه سوراخی در بدنه استیل ظریف ایجاد نمی‌شود و نیازی نیز به فلز پرکننده برای جوشکاری، نخواهد بود. از این نوع جوش برای جوش دادن قطعات در بدنه هواپیما استفاده می‌شود و روش جوشکاری تیک، به خوبی توانسته جای پرچ را در برخی از فرآیندهای جوشکاری صنعتی پر کند.

  1. روش جوشکاری MIG

این روش جوشکاری که برای اتصال ورق استیل نازک نیز به کار می‌رود یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. در روش جوشکاری MIG که می‌توان از اینورتر نیز برای انجام آن استفاده نمود، از الکترود به همراه گاز آرگون یا گازکربنیک استفاده می‌شود. این روش برای اتصال دو ورق نازک استیل به یکدیگر، بسیار ایده‌آل است و دقت بالایی دارد. این روش، آن قدر ساده است که بسیار از افراد مبتدی  در این زمینه نیز می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند. کاربرد اینورتر در این روش این است که این وسیله، جریان را به خوبی و به صورت مناسب، تنظیم کرده و اجازه گرم شدن بیش از حد ورق‌های نازک را نمی‌دهد. در این روش می‌توان بدون ایجاد حالت سوختگی یا ذوب شدن، ورق‌ها را به هم جوش داد.

کاربرد جوشکاری ورق استیل نازک

جوشکاری با این روش کاربردهای بسیار گوناگونی در صنایع گوناگون دارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این مدل از جوشکاری در صنایع به خصوص صنایع هواپیما‌سازی است. از این مدل جوشکاری برای اتصال بدنه و قطعات گوناگون هواپیما بدون اتصالاتی مانند پرچ، استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای مهم این روش‌های جوشکاری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • صنایع خودروسازی
  • ساخت مصنوعات دکوری مانند انواع مبلمان و میزهای جلو مبلی
  • ساختمان‌سازی
  • صنایع مربوط به ساخت و تولید در صنایع ریلی

نکات کلیدی و تجربی در جوشکاری ورق‌های استیل نازک

گفتیم که روش‌های جوشکاری ورق استیل نازک، نیاز به مهارت و دقت بالایی دارند و برای انجام این روش‌ها به صورت بهینه باید نکاتی را برای جلوگیری از سوختگی و آسیب به ورق‌های نازک، رعایت نمود. به ط.ر کلی حساسیت در این روش‌های جوشکاری بالا است و نیاز به استفاده از ترفندهایی برای حفظ ظرافت و تمیزی کار، وجود دارد. در ادامه با بخشی از این ترفندها آشنا می‌شویم:

  • اولین نکته و شاید مهم‌ترین ترفند برای داشتن جوشکاری تمیز و بادوام، تمیزی ورق‌های اولیه است. ابتدا باید با دقت، دو سطح مورد نظر را که قرار است به هم جوش داده‌شود، تمیز کنید تا عاری از هر گونه آلودگی و چربی همچنین گرد و غبار شوند.
  • سعی کنید تا الکترود به صورت مستقیم با فلز تماس نداشته باشد زیرا به خصوص در روش جوشکاری TIG، اتصال الکترود از جنس تنگستن با فلز، فرآیند جوشکاری را متوقف می‌کند.
  • در روش جوشکاری میگ، می‌توان سرعت و ولتاژ را برای کار تمیزتر به خوبی تنظیم کرد.
  • در روش MIG، از سیم‌های نازک‌تر استفاده کنید که نیاز به گرمای کمتری دارد. این کار باعث می‌شود سطح استیل کمتر گرم شود.
  • در روش MIG، از آرگون ۷۵/۰ استفاده کنید زیرا گرمای کمتری دارد.
  • از سیم‌های هسته شار که گرمای زیادی را وارد ورق می‌کنند استفاده نکنید و از سیم‌های جامد که الکترود مثبت هستند استفاده نمایید. این ترفند باعث می‌شود تا ظرافت و تمیز کار جوشکاری بالا رود.
  • بهتر است از میله پشتیبان برای خنک کردن اتمسفر استفاده کنید. همچنین استفاده از میله‌های مسی و آلومینیومی نیز گرمای اضافی را به خوبی از سطوح دور می‌کند و احتمال سوختگی را پایین می‌آورند.
5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *