جوشکاری ورق استیل نازک با اینورتر + ترفندهای جوش

جوشکاری-ورق-استیل-نازک-با-اینورتر-+-ترفندهای-جوش

جوشکاری ورق استیل نازک برای افرادی که از این نوع از ورق ها استفاده می کنند، بسیار مهم است‌. در واقع از روش های مختلفی جوشکاری مانند اینورتر برای فلزات و ورق ها استفاده می شود. اما برای ورق های نازک باید دقت بیشتری را به کار برد. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن بررسی جوشکاری ورق های استیل نازک با اینورتر، ترفندهای مربوط به جوش را هم بیان کنیم.

جوشکاری ورق استیل نازک با اینورتر به چه صورت است؟

یکی از چالش بر انگیز ترین انواع جوشکاری، جوشکاری ورق  استیل نازک است. این ورق ها به دلیل داشتن ضخامت کم ممکن است در حین عمل جوشکاری دچار تغییر شکل یا سوختن شوند. به همین دلیل است که باید از روش های مختلف جوشکاری با استفاده از اینورتر این کار را انجام دهیم.

اینورتر نوعی دستگاه جوش است که به عنوان منبع تغذیه کار می کند و قدرت بالایی نسبت به دستگاه های جوش سنتی داشته و مقرون به صرفه تر است‌. این دستگاه باعث یکنواخت بودن جوشکاری می شود و به همین دلیل قوس پایدار ایجاد شده و دقت در جوشکاری بالا می رود. در زیر انواع روش های جوشکاری ورق نازک استیل با استفاده از منبع تغذیه اینورتر را توضیح می دهیم‌.

جوشکاری ورق استیل نازک چگونه است؟ + نکات کلیدی و تجربی

جوشکاری MIG برای ورق استیل نازک

برای اینکه دقت در جوشکاری ورق استیل نازک وجود داشته باشد یکی از بهترین روش ها جوشکاری MIG است که با استفاده از اینورتر نیز انجام می شود. در این روش از یک الکترود و گاز آرگون یا کربنیک استفاده می شود تا دو فلز نازک مانند ورق استیل به یکدیگر متصل شوند. این روش برای افراد مبتدی نیز عالی بوده و از دقت بالایی برخوردار است. منبع تغذیه اینورتر جریان را تنظیم می کند و اجازه ایجاد گرمای زیاد برای ذوب شدن یا سوختن ورق فلز نازک را نمی دهد.

جوشکاری TIG برای ورق استیل نازک

اگر قصد دارید که دو ورق نازک استیل را به صورت نقطه ای و مداوم به هم جوش دهید، باید از روش TIG برای این کار استفاده کنید. TIG یا گاز بی اثر تنگستن از بهترین و رایج ترین روش های جوشکاری است که با استفاده از منبع تغذیه اینورتر انجام می شود.

روش جوشکاری تیگ به این صورت است که الکترود قابل احتراق که همان تنگستن است باعث ایجاد قوس الکتریکی می شود که از این عمل توسط گاز بی اثر حفاظت می شود. از روش TIG برای جوشکاری بدنه هواپیما استفاده می شود که جای پرچ را گرفته است. در روش جوشکاری تیگ سوراخ شدن برای فلز نازک اتفاق نمی افتد و بدون فلز پر کننده هم می توان از آن استفاده کرد.

جوشکاری-TIG-برای-ورق-استیل-نازک

معرفی ترفند های جوش برای ورق استیل نازک

بعد از اینکه با جوشکاری ورق نازک با اینورتر آشنا شدیم و روش های آن را نیز یاد گرفتیم، برای بهتر انجام دادن این کار نیاز است تا ترفند هایی را نیز بیاموزیم. پیش تر بیان کردیم که جوشکاری فلز نازک بسیار حساس است. پس بهتر است از نهایت دقت و مهارت برای انجام هر چه بهتر این کار استفاده کنیم. در زیر این ترفندها را بیان می کنیم تا با آن ها بیشتر آشنا شوید.

  • اولین و مهم ترین کاری که برای جوشکاری ورق استیل نازک باید انجام دهید، تمیز کردن ورق ها است. هیچ گونه روغن، خاک و چربی در محل جوشکاری نباید وجود داشته باشد.
  • در روش MIG باید از یک سیم الکترود بسیار کم قطر باید استفاده شود. این سیم برای ذوب شدن نیاز به گرمای کمتر دارد فلز را کمار گرم می کند‌.
  • برای جوشکاری ورق استیل نازک با روش MIG باید گاز آرگون ۷۵/۰ به کار ببرید‌. زیرا گرمای کمتری دارد.
  • باید از سیم هایی که جامد بوده و الکترود مثبت هستند استفاده شود و از سیم های هسته شار باید دوری شود تا گرمای زیاد به فلز وارد نشود.
  • در روش میگ می توان سرعت یا ولتاژ را بر اساس ضخامت فلز تنظیم کرد.
  • از تماس مستقیم الکترود با فلز جلوگیری کنید زیرا مخصوصا در جوشکاری TIG تنگستن با چسبیدن به فلز آن را متوقف می کند.
  • می توانید از میله پشتیبان که برای خنک کردن اتمسفر کاربرد دارد استفاده کنید.‌ میله های مسی و آلومینیومی سریع تر گرما را دفع می کنند.

رعایت تمامی این نکات باعث می شود تا جوشکاری ورق استیل نازک به بهترین شکل ممکن انجام شود و یک نتیجه عالی را برای شما فراهم آورد.

جوشکاری ورق نازک استیل با اینورتر چه کاربردهایی دارد؟

در بالا بیان کردیم از روش جوشکاری TIG با اینورتر برای جوشکاری بدنه هواپیما استفاده می شود. اما جوشکاری ورق استیل نازک با اینورتر کابرد های دیگری نیز دارد که بسیار مورد توجه قرار می گیرند. در صنایع خودرو سازی هم برای بعضی از بخش های ماشین نیاز است تا از جوشکاری هایی با دقت بالا برای ورق های نازک استفاده شود.

البته گاهی اوقات بعضی از دکوراسیون در خانه ها نیز با استفاده از ورق های نازک استیل ساخته می شود. بنابراین نیاز است تا از جوشکاری اینورتر برای استیل نازک استفاده کرد.‌ برای حمل و نقل ریلی نیز گاهی از این روش از جوشکاری با اینورتر استفاده می شود. پس در هر صنعتی که نیاز به جوشکاری ورق های نازک استیل وجود داشته باشد، می توان از این روش جوشکاری استفاده کرد.

 

جوشکاری-ورق-نازک-استیل-با-اینورتر-چه-کاربردهایی-دارد؟

سخن پایانی

جوشکاری ورق استیل نازک با استفاده از اینورتر دارای روش های مختلف است که مهم ترین ویژگی آن ها دقت بالا و ایجاد کمترین گرما است تا ورق نازک خم نشده و سوختگی در آن ایجاد نشود. فردی که قرار است این جوشکاری را با استفاده از منبع تغذیه اینورتر انجام دهد، باید ترفندهای مخصوص آن را نیز بیاموزد. در این صورت می تواند آن را به بهترین روش و با بالاترین کیفیت انجام دهد. جوشکاری استیل نازک با اینورتر کاربرد های فراوانی داشته و در صنعت تحول آفرین بوده است. از دکوراسیون در منازل تا هواپیماسازی می توان از این روش جوشکاری استفاده کرد.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *