تیوب کاری در ابزار دقیق چگونه انجام می شود؟ {معرفی اتصالات}

تیوب کاری در ابزار دقیق

تیوب کاری ابزار دقیق یکی از مهم ترین موارد در مهندسی ابزار دقیق است که باید به آن بسیار توجه شود. برای انجام تیوب کاری نیاز است تا از اتصالات خاص که متفاوت از جوشکاری است استفاده کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با تیوب ابزار دقیق از اتصالات آن نیز با خبر و اطلاعات کامل درباره آن را به دست آوریم.

با تیوب ابزار دقیق بیشتر آشنا شویم

ابتدا قبل از آن که به تیوب کاری در ابزار دقیق و اتصالات آن بپردازیم باید بدانیم که تیوب ابزار دقیق چیست و چرا از آن استفاده می شود. همان طور که می دانید تیوب به معنی لوله به مایعات و سیالات کمک می کند. تا از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند و در یک سیستم چرخش سیال را ایجاد کند‌. این سیستم می تواند ابزار دقیق باشد که با استفاده از تیوب انرژی در آن منتقل می شود.

تیوب ها و اتصالات آن ها از مجموعه Hook up بوده و علاوه بر چرخش سیال، انتقال حرارت در دمای بالا را هم انجام می دهند. به همین خاطر در مبدل های حرارتی و کوره های نفتی از  آن ها استفاده می شود. تیوب های ابزار دقیق دارای استاندارد هایی هستند که به سه قسمت ساختار، متریال و الکتریکال بخش بندی می شوند. جنس آن ها از نیکل، زیرکونیوم، فولاد ضد زنگ و غیره است و در اندازه های مختلف تولید می شوند.

اتصالات تیوب کاری

معرفی اتصالات تیوب کاری در ابزار دقیق

بعد از آشنایی با تیوب ابزار دقیق می توانیم، حال می توانیم بهتر تیوب کاری ابزار دقیق را درک کرده و با اتصالات آن آشنا شویم. همان طور که بیان کردیم تیوب ها اندازه و قطر مشخصی داشته که بیشترین ضخامت برای آن ها ۹ و کمترین ضخامت ۱ میلی متر در نظر گرفته می شود. به همین خاطر است که تیوب ها را نمی توان مانند لوله ها به یکدیگر جوش داده و یا رزوه کرد.

بنابراین نیاز به اتصالات خاص برای تیوب وجود دارد. این اتصالات می توانند نشتی بسیار پایین و تحمل فشار بالا را داشته باشند و بر اساس اندازه تیوب سایز بندی می شوند. با این حال بر اساس سیستمی که قرار است تیوب کاری در آن انجام شود ممکن است این ویژگی ها نیز تغییر کنند.

به عنوان مثال در سیستم های هیدرولیک تیوب و اتصالات باید در برابر خوردگی مواد شیمیایی نیز مقاوم باشند اما در اتصالات پنوماتیک که برای انتقال گاز است، بیشتر روی ضد نشت بودن آن ها تمرکز می شود. اتصالات تیوب کاری بر اساس نوع اتصال آن ها و عملکرد هایی که انجام می دهند متمایز می شوند و می توان آن ها را در شکل های مختلف به شکل سه راهی، زانویی، چهار راهی یا غیره دید. در زیر تعدادی از این اتصالات را معرفی می کنیم.

اتصالات فشاری

اتصالات فشاری تیوب کاری در ابزار دقیق اتصالاتی هستند که تیوب ها را با استفاده از فشرده کردن روی یک واشر، حلقه یا فرول به هم متصل می کنند. فشرده سازی معمولا با سفت کردن یک مهره روی اتصالات تیوب کاری و فرول و سپس فشرده کردن و محکم کردن لوله از داخل ایجاد می شود. اتصالات فشاری استاندارد برای مونتاژ نیازی به ابزار ندارند و به همین دلیل به نصب ساده و راحت معروف هستند. با این حال نمی توانند فشار های بسیار بالا را تحمل کنند و به اندازه اتصالات لحیم کاری انعطاف پذیری ندارند. همین باعث می شود که در سیستم های دارای لرزش، چرخه حرارتی و سایر نیرو های دینامیکی عملکرد کمتری داشته باشند.

تفاوت لوله و تیوب چیست؟ نحوه تشخیص و کارایی هرکدام

اتصالات کانکتور

یک نوع دیگر از اتصالات تیوب کاری در ابزار دقیق کانکتور است. اگر نیاز باشد تیوب به یک لوله متصل شود اتصال کانکتور باید ایجاد شود. این نوع از اتصالات به دو گروه famale connector یا اتصال مادگی و male connector یا اتصال نری و غیره تقسیم می شود.

اتصال مادگی برای تیوب هایی با اندازه ۲ تا ۲۵ میلی متر مناسب است که بر اساس سایز خروجی تیوب مشخص می شود. یک سمت رزوه خور برای این اتصالات یا فیتینگ ها نیز وجود دارد. اتصالات نری نیز طوری طراحی شده اند که نشتی نداشته و در اندازه های مشخص بر اساس تیوب عرضه می شوند.

اتصالات یونیون

اگر نیاز باشد برای تیوب کاری در ابزار دقیق دو تیوب را به یکدیگر متصل کنیم، اتصال یونیون انجام می شود‌. اتصالات یونیون نیز انواع مختلفی دارند که از آن ها می توان به یونیون کاهنده اشاره کرد که در آن به جای اینکه تیوب ها هم اندازه باشند از اندازه های مختلف برای فیت شدن به یکدیگر استفاده می شود.

اتصال بالک یونیون نیز وجود دارد که از سوراخ های ایجاد شده در پانل ها یا محفظه ها عبور کرده تا راهی را برای رد شدن سیالات از دیواره فراهم کنند. یک مهره مخصوص در این حالت برای محکم کردن اتصالات در جای خود استفاده می شود.

اتصالات آداپتور

برای اینکه دو تیوب که یکی دارای رزوه مادگی است را به یکدیگر متصل کنیم از اتصالات آداپتور استفاده می کنیم. این نیز یکی از انواع فیتینگ برای تیوب کاری در ابزار دقیق است. که آب بندی ایجاد کرده و بر اساس کاربردی که دارد با متریال های مختلف ساخته می شود. با این حال نباید آن را به صورت مکرر از روی تیوب باز و یا ببندید.

اتصالات داپتور

سخن پایانی

تیوب کاری در ابزار دقیق یکی از با اهمیت ترین موارد است که باید برای آن اتصالات مختلف را در نظر بگیریم. عمدتا زمانی از این فیتینگ یا اتصالات استفاده می شود که توانایی جوشکاری به علت ضخامت کم لوله وجود نداشته باشد. در واقع بر اساس نوع تیوب ها و سیستم ابزار دقیق این اتصالات انتخاب می شوند. برای اینکه بهترین عملکرد چرخش سیالات را در ابزار دقیق داشته باشیم و نشتی نیز ایجاد نشود هم باید از اتصالات صحیح استفاده شود و هم به صورت اصولی آب بندی برای آن انجام شود.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *