تیوب فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه تشخصی و استانداردها

تیوب فولادی

به مقاطع طویل و تو خالی که دارای سطح بسته هستند و به اشکال مستطیل، دایره، بیضی و مربعی در بازار عرضه می شوند تیوب فولادی گفته می شود. کاربرد اصلی تیوب های فولادی برای انتقال دما حرارت و فشار است.
اندازه تیوب فولادی برابر با قطر خارجی آن می باشد. تیوب و لوله از نظر لغوی در انگلیسی یک معنا دارند، اما انواع مختلفی داشته و از متریال گوناگونی مانند مس، فولاد و استیل تولید می شوند. با توجه به اینکه بین لوله و تیوب از نظر کاربرد تفاوت هایی وجود دارد، بهتر است بیشتر درباره تیوب فولادی، کاربرد های آن و نحوه تشخیص این محصول فولادی بدانید.

تفاوت لوله و تیوب فولادی در چیست؟

یکی از مسائل مهمی که در مهندسی مورد توجه قرار می‌گیرد، تفاوت تیوب فولادی و لوله است. همان طور که اشاره شد از نظر لغوی هردوی این محصولات یک معنی دارند؛ اما تیوب در سیستم ها یا ماشین آلات محدود برای گردش سیالات استفاده می شود. در حالی که لوله برای انتقال دادن سیالات از یک مکان به مکان دیگر و در فاصله های طولانی استفاده می شود.

البته تفاوت لوله و تیوب گسترده تر است و به موارد دیگری مانند اندازه سطح مقطع، ضخامت و استاندارد های آن ها نیز بستگی دارد. در ادامه بیشتر درباره کاربرد های تیوب فولادی، نحوه تشخیص و استاندارد های آن مطالبی را ارائه می نماییم.

کاربرد های تیوب فولادی

تیوب فولادی در تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرد که معمولاً تحت فشار هستند. این محصول در سیستم های ابزار دقیق و کاربرد های ساختاری قابل استفاده می باشد. کاربرد اصلی تیوب ها برای انتقال انرژی است و بیشتر در صنایع ساخت مبدل حرارتی، بویلر و کوره های نفتی از انواع تیوب فولادی استفاده می شود که هر یک دارای مشخصات فنی متفاوتی هستند.

انواع تیوب فولادی

طبقه بندی تیوب های فولادی بیشتر بر اساس کاربرد های آن ها انجام می‌ شود. این تیوب ها که دارای انواع مختلف مانیسمان و تیوب استیل هستند، بر اساس کاربرد به گروه های زیر دسته بندی می شوند.

تیوب مکانیکی

یکی از انواع تیوب های فولادی که با توجه به نیاز مصرف کنندگان در ابعاد گوناگون به فروش می ‌رسند، تیوب های مکانیکی هستند که در قسمت های مختلف ساختمان به ویژه سیستم های خاص و در بخش های مکانیکی به کار می روند.

تیوب سازه

تیوب سازه نیز دارای مدل های مختلفی است که از جمله پرکاربرد ترین آن ها می ‌توان به تیوب مانیسمان اشاره کرد. از این تیوب ها برای ساخت موانع جاده، سازه پل و چهارچوب ساختمان استفاده می شود. مقطع دایره‌ای قطر این تیوب ها 24 اینچ است و دارای ضخامت 1 اینچ می باشند.

تیوب فشار

تیوب فشار برای حمل سیالات استفاده می شود. این نوع تیوب ها که توانایی تحمل دما و فشار بسیار بالایی را دارند، برای انتقال سیالات با فشار بالا کاربرد دارند.

راهنمای انتخاب و خرید لوله تیوب

نحوه تشخیص تیوب فولادی و استانداردها

برای تشخیص تیوب فولادی راهکار هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید لوله و تیوب را از یکدیگر تشخیص دهید. همانطور که اشاره شد از تیوب ها در مواردی استفاده می شود که نیاز به انتقال فشار و حرارت هست. اندازه تیوب های فولادی معمولاً 12 اینچ و کاملاً بدون درز هستند. در حالی که لوله ها دارای دو نوع بدون درز و درزدار هستند.

حالا اگر بخواهید تفاوت بین لوله های بدون درز و تیوب را تشخیص دهید. علاوه بر مشخصات ابعادی تیوب می‌توانید به تفاوت های آن ها نیز توجه داشته باشید.

  • قطر اسمی تیوب ها با قطر خارجی آن ها برابر است و هیچ موقع تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. البته قطر خارجی تیوب ها مانند لوله کاملاً ثابت است و طبقه بندی ضخامت آن ها نیز بر اساس BWG تعیین می گردد.
  • برای اعلام نمودن سایز لوله از مشخصه های به نام DN یا قطر اسمی استفاده می شود که در سیستم متریک کاربرد دارد. در سیستم اینچی نیز از NPS استفاده می شود.
  • سایز تیوب های فولادی معمولاً کوچک است و تا 12 اینچ مشخص می شود، اما لوله ها در سایز هایی بین 8/1 تا 80 تولید می شوند.
  • ضخامت جداره لوله ها با استفاده از عدد اسکجول تعیین می شود، اما برای رده بندی کردن ضخامت انواع تیوب از پارامتر تیوب گیج استفاده می شود.

کلام پایانی

تیوب فولادی برخلاف لوله در مقاطع مختلفی چون بیضی، دایره ای، مربعی و مستطیلی وجود دارد. در حالی که لوله ها فقط به صورت دایره ای در بازار موجود هستند. تیوب ها از نظر شکل ظاهری و ویژگی ها با انواع لوله تفاوت دارند. به همین خاطر هنگام خرید تیوب فولادی باید به این نکات توجه داشته باشید و با استانداردهای آن ها آشنا باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *