تیوب استیل چیست؟ انواع و کاربرد تیوب استنلس استیل

تیوب استیل

تیوب استیل که به آن تیوب استنلس استیل نیز گفته می شود، در ظاهر شباهت بسیار زیادی به لوله های فولادی دارد. این محصول ویژگی های خاصی و برجسته ای دارد که باعث شده اند تا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. باید بدانید که لوله های فولادی و تیوب های استیل با همدیگر متفاوت هستند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات مفیدی را در مورد تیوب استیل به شما ارائه دهیم. اگر مایلید درباره این محصول اطلاعاتی داشته باشید، با ما همراه شوید.

کاربردهای تیوب استیل

تیوب استیل در اهداف و صنایع مختلفی کاربرد داشته و عملکرد عالی در شرایط متفاوت دارد. با ترکیب آلیاژهای خاص با همدیگر، انواع مختلفی از تیوب استنلس استیل به دست می آید که هر کدام از آن ها در موارد مختلفی استفاده می شوند. برای مثال، تیوب هایی که در آن ها درصد زیادی کروم یا نیکل وجود دارد برای ساخت بالابرهای هیدرولیکی هواپیما به کار می روند.

بسیاری از کارگاه ها، کارخانه ها و خطوط تولید، از تیوب استیلی ضد زنگ در ساخت دستگاه ها یا محصولات خود استفاده می کنند. دیگر کاربردهای تیوب استنلس استیل عبارتند از:

  • استفاده از این وسیله برای ساخت قطعات خنک کننده با کیفیت در صنایع خودروسازی بسیار رایج است.
  • خطوط انتقال گرما و سوخت به متریال هایی با استحکام و مقاومت بسیار بالا احتیاج دارند تا بتوانند در برابر عوامل شدید محیطی مقاومت بالایی را از خود نشان دهند. تیوب استیل در این شرایط می تواند بهترین بازدهی را داشته باشد.

مزایای استفاده از تیوب استیل

تیوب استیل مزایای بسیار زیادی دارد که قبل از استفاده از این تیوب، باید با آن ها آشنا شوید:

  • دوام بالا
  • وزن سبک
  • طول عمر بالا
  • توان کنترل سرعت در جریان بالا
  • ماشینکاری آسان
  • ضدعفونی آسان
  • عدم نیاز به نگهداری و تعمیر
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • این محصولات قابل بازیافت هستند و با محیط زیست سازگاری دارند

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

انواع تیوب استنلس استیل

تیوب استیل در اشکال و گریدهای مختلف به تولید می رسد که در این بخش انواع آن را برای شما نام برده و در مورد آن ها توضیحاتی ارائه می دهیم.

تیوب استیل 304

از این نوع تیوب برای انتقال گازها و سیالات استفاده می کنند. تیوب استیل 304 در موارد تجاری، صنعتی و خانگی کاربرد دارد؛ چرا که دارای استحکام تسلیم و کششی بالایی است. علاوه بر این، قالب جوشکاری و شکل دهی خوبی دارد. این تیوب به توجه به دارا بودن ترکیبات شیمیایی 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم به عنوان استیل 8/18 هم شناخته می شود. نوع پر کربن آن معروف به H304 است و در دمای بالا، عملکرد بهتری دارد. نوع کم کربن آن به L304 معروف بوده و جوش پذیری عالی از صفات بارز آن است.

تیوب استیل 316

از این نوع تیوب هم برای انتقال گازها و سیالات استفاده می کنند. تیوب استیل 316 همچون 304 دارای استحکام کششی بالایی بوده و قابلیت جوشکاری و شکل پذیری خوبی دارد. نقطه ذوب تیوب استنلس استیل 316 بین 1350 تا 1400 درجه سانتی گراد است؛ به همین دلیل شما می توانید آن را در کاربردهایی با حرارت بالا استفاده کنید. در تیوب استیل 316 از مولیبدن استفاده شده است که باعث بهبود مقاومت در برابر خوردگی محصول می شود.

تیوب استیل خرطومی یا آکاردئونی

همانطور که از اسم تیوب استیل خرطومی پیدا است، این محصول به شکل استوانه ای توخالی بوده و یک جایگزین خوب برای لوله فولادی معمولی به شمار می رود. CSST یا همان تیوب استیل خرطومی، وسیله ای برای انتقال گازها است و که کاربردهای تجاری، صنعتی و مسکونی دارد. به عبارت دیگر برای انتقال گاز، گرمایش گاز و لوازم خانگی می توانید از این نوع تیوب استفاده کنید.

این استیل مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر لوله های انتقال گاز دارد و مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می دهد؛ به همین دلیل کاربردهای آن افزایش روز افزونی پیدا کرده است. تیوب استیل آکاردئونی دارای پوشش پی وی سی بوده که به آن انعطاف می بخشد. در صورتی که تیوب استیل خراب شود، پوشش پی وی سی آن اجازه نمی دهد که گاز داخل تیوب نشتی پیدا کند.

تیوب استیل هیپودرمیک

تیوب استیل هیپودرمیک یک ابزار برای تجویز داروهای زیر پوستی است و امکان تزریق مایعات و جمع آوری سریع آن ها را فراهم می کند. از همین رو از تیوب استیل برای ساخت سوزن های زیر پوستی استفاده می شود.

این نوع تیوب ها در ابعاد گوناگون وجود دارند که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال تیوب های هیپودرمیک با قطره بزرگ، برای اهدای خون کاربرد دارند؛ چرا که پهنای زیاد سوزن این اجازه را می دهد که خون با سرعت بسیار بالایی از زیر پوست برداشته شود.

جمع بندی

انواع مختلفی از تیوب استیل وجود دارد که در موارد بسیار زیادی کاربرد دارند. برای اینکه بتوانید از این محصولات استفاده کنید، در ابتدا باید انواع آن را بشناسید. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با پرکاربردترین انواع این محصول آشنا کنیم تا انتخاب بهتر و راحتتری داشته باشید.

5/5 - (6 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *