تفاوت ورق استیل 420 و 430 در چیست؟ تشخیص و مقایسه + راهنمای خرید

تفاوت استیل 420 و 430

آلیاژ های فولادی دارای دسته های مختلفی هستند. اگر چه شباهت های زیادی با هم دارند، اما دارای تفاوت هایی هم هستند. همین تفاوت ها نیز موجب می شود تا ویژگی ها و کاربرد های آن‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

دو نمونه از پرکاربردترین آلیاژ های فولادی ورق استیل 420 و 430 هستند که در یک تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند و دارای شباهت های بسیاری با یکدیگر هستند، اما تفاوت ورق استیل 420 و 430 موجب می ‌شود تا این دو دسته فولاد آلیاژی در جایگاه های مختلفی قرار بگیرند و اختلاف های جزئی با یکدیگر داشته باشند.

برای مقایسه تفاوت ورق استیل 420 و 430 بهتر است ابتدا درباره ویژگی های هر یک از این فولادهای آلیاژی اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانیم بهتر آن‌ها را ازلحاظ ویژگی ها و ترکیبات با یکدیگر مقایسه کنیم. یکی از نکاتی که هنگام خرید آلیاژ های فولادی حتماً باید به آن‌ها توجه داشته باشید، ویژگی ها و کاربردهای محصول است. به همین خاطر ما در ادامه درباره ترکیب‌بندی و خواص ورق استیل 420 و 430 اطلاعاتی را ارائه می کنیم.

ویژگی های ورق استیل 420

ورق استیل 420 از دسته استیل‌های ضدزنگ است که در طی عملیات حرارتی تولید و سخت می شوند. این ورق استیل نسبت به ورق های استیل 410 بهتر هستند و نسخه اصلاح شده آن‌ها محسوب می شوند. ترکیبات موجود در ورق استیل 420 دارای مقدار کربن بیشتری است که سختی و مقاومت آن را نسبت به استیل 410 افزایش می‌دهد. از دیگر ویژگی های ورق ضدزنگ استیل 420 می‌توان به مقاومت و پایداری بالا در برابر تخریب و فرسودگی اشاره کرد. انواع مختلف ورق استیل 420 در قطرها و سایز های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که هر یک دارای کاربرد های گوناگونی هستند.

کاربرد های ورق استیل 420

به دلیل ویژگی‌ های خاص ورق ضد زنگ 420، کاربردهای گوناگونی برای آن می‌توان نام برد. این ورق استیل سختی بسیار بالایی داشته و در برابر فرسودگی بسیار مقاوم است. ازجمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از ورق استیل 420 برای ساخت ابزار آلات جراحی
  • ساخت تیغه های برش
  • ساخت ابزار آلات آشپزخانه، مثل چاقو و چنگال
  • ساخت چرخ دنده، لوله و شفت

ورق استیل 420


ویژگی های ورق استیل 430

ورق استیل 430 از دسته فولاد های ضد زنگ فریتی است که دارای ترکیباتی از کروم هستند. این ورق مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و خواص مکانیکی آن بسیار مطلوب است. استیل 430 و 420 هر دو جزو استیل های بگیر هستند و در صورت نزدیک شدن به آهنربا آن را جذب می کنند.

                ♦‌ از ویژگی های ورق استیل ضد زنگ 430 می توان به این نکته اشاره کرد که در محدوده دمایی 150 تا 200 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود تا بتوان برای جوشکاری از آن استفاده کرد.

                ♦‌ استیل 430 بیشتر به شکل میله ای در بازار آهن آلات به فروش می‌رسد، اما ورق های استیل ضد زنگ 430 نیز کاربردهای ویژه‌ای دارند.

                ♦‌ میزان کربن موجود در ورق استیل 430 بسیار زیاد است و دارای عنصر مولیبدن نیز هست که مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می دهد.

کاربرد های ورق استیل 430

ویژگی های که برای ورق استیل 430 برشمردیم نشان می‌دهد که این فولاد آلیاژی مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و در مقابل ترک یا تخریب فلزات آسیبی نمی بیند. به همین خاطر در مکان هایی که قرار است ورقه استیل با مواد شیمیایی و خورنده مانند اسیدها در ارتباط باشد، از آن استفاده می شود. از کاربردهای این ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده به عنوان بست و تریم در وسایل نقلیه
  • استفاده در پنل های یخچال
  • ساخت روکش ماشین ظرف‌شویی
  • مورد استفاده در آستر دودکش
  • کاربرد در حلقه های تزیینی وسایل منزل مانند اجاق گاز

0 تا 100 واردات ورق استیل به ایران | راهنمای اولیه


تفاوت ورق استیل 420 و 430

  • یکی از دلایل اصلی که باعث تفاوت ورق استیل 420 و 430 می شود وجود عناصر تشکیل دهنده آن ها است. به عنوان مثال میزان مولیبدن در ترکیبات ورق استیل 430 باعث می شود تا مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش پیدا کند. عنصری که در ورق استیل 420 وجود ندارد.
  • ویژگی هایی نظیر مقاومت بالا در برابر خوردگی به خاطر فریتی بودن ورق استیل 430، باعث می شود تا این فولاد در محیط های خورنده و اسیدی و شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • از دیگر تفاوت های این دو ورق استیل بگیر، می توان به شکل پذیری و قابلیت ماشینکاری آن ها اشاره کرد. ورق استیل 420 دارای انعطاف پذیری بیشتری در برابر عملیات ماشین کاری است و راحت تر شکل می پذیرد، اما ورق استیل 430 اگر چه خاصیت شکل پذیری دارد، اما برای ماشینکاری روی آن نیاز به فرایندهای پیچیده تری دارد که زمان و انرژی بیشتری می‌طلبند.
  • کاربرد ورق استیل 420 و 430 نیز جزو تفاوت های آن ها محسوب می شود. همانطور که در بخش های پیش مشاهده کردید، کاربرد این ورق ها با یکدیگر متفاوت است.
  • عوامل ایجاد مقاومت در برابر گرما نیز باعث تفاوت آن ها می‌شود و به عنوان یک معیار سنجش تفاوت در نظر گرفته می شود. هرچه ورق های استیل بتوانند بدون تغییر حالت در برابر دمای بالا مقاومت کنند، نشان می‌دهد که بازدهی بهتری دارند. استیل 420 دمای 650 درجه سانتی گراد را تحمل می کند و استیل 430،870 درجه را به خوبی تحمل می کند.

کلام پایانی

پس از مقایسه ورق استیل 420 و 430 در این مقاله متوجه شدیم که تفاوت این دو فولاد آلیاژی از مقاومت آن ها در برابر گرما، کاربردهای آن ها، خاصیت شکل پذیری و مقاومت در برابر خوردگی ناشی می شود. هر یک از این ورق های استیل با توجه به ویژگی هایی که دارند کاربردهای گوناگونی هم دارند. ورق استیل 420 مقاومت بهتری در برابر خوردگی و حرارت دارد. در مقابل در ترکیبات ورق استیل 430، میزان کرم بیشتر است و به خاطر وجود عنصر مولیبدن در ورق 430 مقاومت متمرکزی در برابر خوردگی دارد.

5/5 - (6 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • رسول پوراحمدی 14 فروردین 1402 / 8:54 ق.ظ

    با توجه به توضیحاتتون الان ورق استیل 430 بهتره؟ برای خرید از ورق استیل 430 استفاده کنیم یا ورق استیل 420؟

    • پشتیبان وب سایت 14 فروردین 1402 / 11:53 ق.ظ

      با سلام
      با توجه به نوع مصرف و استفاده شما متفاوت هست شما می توانید بر اساس قابلیت های ورق استیل یکی را انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *