تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر + انواع و کاربردها

تفاوت-ورق-استیل-بگیر-و-نگیر-+-انواع-و-کاربردها

امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان ورق های استیل را در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار داد. یکی از روش هایی که بر اساس آن ورق های استیل را تقسیم بندی می کنند، روشی مبنی بر نوع ریزساختار ورق ها می باشد. اما ورق های استیل از نظر جذب شدن به آهنربا نیز به دو نوع دیگر طبقه بندی می شوند. این دو نوع، استیل بگیر و نگیر نامیده می شوند. در این مقاله به معرفی استیل بگیر و نگیر، تفاوت ها و کاربرد آنها و بررسی انواع ورق استیل بگیر خواهیم پرداخت.

معرفی ورق استیل بگیر

ورق های فولادی ضد زنگ که از نوع فریتی هستند، ورق استیل بگیر نامیده می شوند. این ورق ها به علت دارا بودن ریزساختار فریتی که شامل آهن و عناصری مانند کربن و کروم می باشد، به آهنربا جذب شده و به همین دلیل به آنها استیل بگیر گفته می شود. گریدهای استیل 410، استیل 420 و استیل 430 از اصلی ترین و پرکاربردترین گریدهای استیل بگیر به شمار می روند.

معرفی ورق استیل نگیر

ورق های فولادی ضد زنگ که از نوع آستنیتی می باشند، به علت دارا بودن ریزساختار آستنیتی و مقدار زیادی از نیکل در ترکیب شیمیایی خود، فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و به آهنربا جذب نمی شوند. این نوع ورق های فولادی را ورق استیل نگیر می نامند. استیل نگیر در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و گریدهای 304 و 316 از این نوع استیل، کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند.

انواع ورق استیل بگیر

در این بخش می خواهیم مهم ترین انواع ورق استیل بگیر را معرفی کرده و درباره آنها توضیحاتی ارائه دهیم:

ورق استیل 410

ورق استیل 410 یکی از ورق های فولادی ضد زنگ است که استحکام بالایی داشته و در برابر حرارت و یا خوردگی بسیار مقاوم می باشد. این ورق ها می توانند تا دمای حدود 650 درجه سانتی گراد، بیشتر ویژگی های خود را حفظ نمایند. اگرچه در دمای بالای 400 درجه سانتی گراد برخی خواص مکانیکی آنها دچار افت خفیفی خواهد شد. ورق استیل 410 در محیط های دارای گازهای گرم، بخار آب، اسیدهای ضعیف، مواد قلیایی، آب شیرین و هوای خشک مقاومت خود را حفظ می کند.

ورق استیل 420

این نوع استیل نیز سختی بسیار بالایی داشته و این سختی، حاصل عملیات حرارتی می باشد. ورق استیل 420 در برابر خوردگی نیز مقاوم بوده و دلیل این مقاومت، وجود 12 درصد کروم در ترکیب شیمیایی آن است. این استیل یکی از بهترین مواد اولیه برای ساخت چاقو به حساب می آید.

ورق استیل 430

استیل 430 نوعی استیل فریتی است که سختی و استحکام بالایی داشته و در برابر خوردگی های حاصل از اسید نیتریک و سایر اسیدهای آلی، مقاوم می باشد. این نوع ورق فولادی می تواند تا دمای حدود 870 درجه سانتی گراد را تحمل کرده و در شرایط استفاده مداوم، تا 815 درجه سانتی گراد در مقابل اکسیداسیون پایدار می ماند.

آیا ورق استیل بگیر زنگ می زند؟ عوامل زنگ زدگی + راه های جلوگیری

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

علت اصلی تفاوت بین ورق های استیل بگیر و نگیر، مربوط به ریزساختار متفاوت آنهاست. همانطور که پیش تر نیز گفتیم، ورق های استیل بگیر از نوع فریتی بوده و ورق های استیل نگیر ریزساختار آستنیتی دارند. یکی از مهم ترین تفاوت های موجود بین این دو استیل این است که استیل های آستنیتی دارای قابلیت سخت کاری با عملیات حرارتی نمی باشند. در ادامه به بررسی تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر از جنبه های مختلف خواهیم پرداخت:

خواص

اصلی ترین تفاوتی که بین ورق های استیل بگیر و نگیر وجود دارد مربوط به خواص آنهاست. ورق استیل بگیر، از لحاظ خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی نسبت به استیل نگیر ضعیف تر می باشد. در واقع استیل نگیر به دلیل داشتن عنصر نیکل در ساختار خود، برای مواردی که مقاومت به خوردگی موردنیاز است بهترین نوع ورق استیل به حساب می آید.

قابلیت اشتعال

ورق استیل نگیر به علت مقاومتی که در برابر حرارت بالا و اکسیداسیون دارد، به سادگی مشتعل نشده و به همین علت، ورق استیل نسوز نیز نامیده می شود. بعضی از استیل های نسوز امکان تحمل دما تا 900 درجه سانتی گراد را دارا می باشند.

کاربرد

ورق های استیل بگیر به علت داشتن خاصیت مغناطیسی، در صنایعی مانند خودروسازی، ساخت تجهیزات و لوازم آشپزخانه، شیرآلات و اتصالات، توربین های گازی، ابزار و تجهیزات پزشکی، جراحی و… مورد استفاده قرار می گیرند. اما ورق های استیل نگیر به علت مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، در ساخت مخازن و سیستم های آبی، تانکرها، کپسول ها و… کاربرد دارند.

قیمت

تفاوت قیمت چندان محسوسی بین ورق های استیل بگیر و نگیر وجود ندارد. اما ورق های استیل نگیر به دلیل داشتن مقدار نیکل بیشتر در ساختار خود، قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با ورق های استیل بگیر دارند.

استیل بگیر بهتر است یا استیل نگیر؟

انتخاب مناسب ترین ورق استیل، بستگی به کاربرد مد نظر شما دارد. به عنوان مثال، ورق های استیل نگیر به علت مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند برای مصارف صنعتی مانند ساخت مخازن و لوله های انتقال گزینه مناسب تری هستند. در مقابل، ورق های استیل بگیر برای مواردی که نیازمند خواص مغناطیسی است انتخاب بهتری می باشند.

استیل-بگیر-بهتر-است-یا-استیل-نگیر؟

 

جمع بندی

ورق های استیل بگیر و نگیر دو نوع ورق فولادی ضد زنگ هستند که کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت دارند. تفاوت بین این دو نوع ورق استیل، ناشی از ریزساختار آنها و مقادیر متفاوت نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی آنها می باشد. ورق های استیل بگیر و نگیر به دلیل ساختار متفاوتی که دارند از نظر کاربرد نیز متفاوت هستند. همچنین این ورق ها از نظر خواص و قیمت نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

سوالات متداول

استیل بگیر و نگیر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

نوع استیل بگیر دارای خاصیت مغناطیسی می باشد؛ ولی استیل نگیر فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و جذب آهنربا نمی شود.

استیل بگیر بهتر است یا استیل نگیر؟

استیل نگیر از نظر خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی بهتر از استیل بگیر است؛ ولی استیل بگیر از خاصیت مغناطیسی برخوردار بوده و قیمت پایین تری نیز دارد.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *