تفاوت لوله استیل بدون درز با لوله استیل درزدار چیست؟

لوله استیل بدون درز

لوله استیل بدون درز و لوله استیل درزدار دو مدل از لوله های ضد زنگ و استیل هستند که کاربردهای زیادی را به کاربران ارائه می دهند. این دو لوله از لحاظ ساختاری و ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

برای آنکه تفاوت میان لوله استیل درزدار و لوله کربن استیل بدون درز را متوجه شوید، در ابتدا باید با ویژگی های هرکدام آشنا شوید. در این مطلب به بررسی تمام این موارد پرداخته و تفاوت این دو استیل را بررسی خواهیم کرد.

لوله استیل درزدار چیست؟

از این لوله ها در خطوط انتقال سیالات پر فشار در مناطق مختلف، در اعماق دریاها، مناطق سردسیر و دل کوه ها استفاده می شود. این لوله ها از دو روش مستقیم و اسپیرال به تولید می رسند. لوله های درزدار اسپیرال لوله های قطوری هستند که در صنایع مختلفی از آن استفاده می کنند.

لوله استیل بدون درز چیست؟

لوله‌ها با کیفیت های مختلف و قطرهای مختلفی تولید می شوند. لوله استیل بدون درز یک نوع لوله فولادی بوده که کیفیت و مقاومت بسیار بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارد. همانطور که از اسم این لوله ها پیداست، بر روی این آن ها هیچ جای جوش و درزی به چشم نمی خورد، به همین دلیل نسبت به انواع دیگر لوله ها بسیار مقاوم هستند.

باتوجه به اینکه تولید لوله های بدون درز با قطر زیاد، بسیار مشکل و هزینه بردار است، معمولا این لوله ها با قطر کمی به تولید می رسند.

البته روش های بسیار زیادی برای تولید لوله کربن استیل بدون درز وجود دارد که عبارتند از: نورد اکسترود، فلوفرمینگ، ریخته گری، اکستروژن و نورد لوله های فولادی. روش تولید لوله استیل بدون درز بر روی کیفیت و قیمت آن و کاربردی که خواهد داشت، تاثیر می گذارد.

از این لوله ها در موارد مختلفی همچون ساخت موتور سیکلت ها، اتومبیل، کولر داربست، داربست، لوله گاز، پل های عابر پیاده و تمام مواردی که به استحکام بالایی نیاز است، استفاده می شود.

تفاوت لوله استیل درزدار با لوله کربن استیل بدون درز

در بخش های قبلی به چند مورد از تفاوت های میان این دو لوله اشاره کردیم، اما قضیه به همین جا ختم نمی شود. لوله استیل درزدار با لوله کربن استیل بدون درز در موارد زیر باید دیگر متفاوت هستند:

شیوه تولید:

اولین دلیلی که باعث به وجود آمدن تفاوت در میان این دو لوله می شود، روش تولید آن هاست. لوله های استیل درز دار به روش خمکاری تولید خواهند شد، اما لوله های استیل بدون درز به وسیله ایجاد حفره در داخل شمش فولاد، به تولید می رسند.

نحوه تشخیص استیل 304 با 201 [تفاوت ها ، مقایسه]

ابعاد:

تولید کنندگان این لوله های بدون درز و درز دار را در سایز و ابعاد و همچنین رده ها و ضخامت های متفاوتی تولید می کنند و هر کدام از سایز استاندارد خود برخوردارند.

تولید کنندگان می توانند با توجه به نیاز و سفارش مشتری، این محصولات را به صورت سفارشی شده و در سایز های مختلف تولید نمایند. البته  سفارشی بودن لوله ها تنها برای مدل درزدار مناسب است و برای مدل های بدون درز، استفاده از سایزهای استاندارد مناسب تر خواهد بود.

برای ساخت لوله های بدون درز سفارشی، تولید کننده باید قالب های جدیدی را به کار ببرد و این قالب ها باعث بالا رفتن هزینه و اتلاف وقت تولید کننده می شود؛ از همین رو تولید لوله های بدون درز برای شرایط سفارشی، مناسب نیستند. از طرفی دیگر، نمی توان لوله های بدون درز با ضخامت کمتر از 3 میلی متر تولید کرد.

دسترسی:

تعداد محدودی از آلیاژ های مورد نیاز لوله های درزدار در دسترس قرار می گیرد؛ چراکه صحفات و کویل های استیل به سختی در بازار پیدا می شود. از همین رو انواع کمی از این محصول را در بازار وجود دارد. در حالی که برای لوله های استیل بدون درز این مشکل وجود ندارد.

طول لوله ها:

امکان لوله بدون درز در اندازه کم امکان پذیر نیست، درحالیکه لوله های استیل درزدار در سایز های 6 و 12 متری و در سایز های دیگر به تولید می رسند. این به عنوان یکی از مهم ترین تفاوت لوله استیل درزدار با لوله کربن استیل بدون درز به حساب می آید.

مواد اولیه:

برای تولید لوله کربن استیل بدون درز باید از شمش های فولادی استفاده کرد، درحالیکه از ورق های فولادی برای تولید لوله استیل درزدار استفاده می شود.

کاربرد:

همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم، لوله استیل درزدار به دلیل عدم استفاده از جوش و درز، مقاومت بسیار بالایی در برابر دما و حرارت دارد. اما لوله استیل بدون درز دارای مقاومت کمتری بوده و باید در شرایطی استفاده شود که فشار بسیار کمی بر روی لوله است.

قیمت:

باتوجه به اینکه لوله استیل درزدار قدرت و مقاومت بالایی دارد، در نتیجه قیمت آن نسبت به لوله استیل بدون درز بیشتر خواهد بود.

لوله استیل درزدار

خرید استیل درزدار و بدون درز

یکی از سوالات مهم مصرف کنندگان این است که خرید استیل درزدار بهتر است یا خرید استیل بدون درز. در پاسخ به این سوال باید گفت که هر کدام از این دو نوع استیل از ویژگی های خاص خود برخوردار بوده و با توجه به این ویژگی ها، برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

از همین رو نمی توان گفت که کدام یک برای خرید مناسب تر است. بلکه خود شما باید با توجه به کاربرد مورد انتظارتان، بهترین و مناسب ترین گزینه برای خرید را انتخاب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد تفاوت لوله استیل بدون درز با لوله استیل درزدار با شما عزیزان صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، هرکدام از این دو نوع استیل از ویژگی های خاص خود برخوردار بوده و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو شما باید بعد از تعیین کردن کاربرد مورد انتظار خود، یکی از این دو نوع لوله را خریداری نمایید.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *