تفاوت ورق استیل گرمکار و سردکار

تفاوت ورق استیل گرمکار و سردکار

امروزه ورق استیل گرم و سرد که از فولاد با همین ویژگی ها ساخته می شوند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. به دلیل همین رایج بودن نیاز به آگاهی درباره تفاوت استیل گرمکار و سردکار بسیار توصیه می شود. در ادامه با این محصولات آشنا شده و به تفاوت ها پی خواهیم برد.

آشنایی با ورق استیل گرمکار

برای آشنایی با تفاوت استیل گرمکار و سردکار نیاز است ابتدا با ورق گرم آشنا شویم. ورق استیل گرم که با نام صنعتی ورق گرم شناخته می‌ شود، از نورد گرم برای تولید آن استفاده شده‌است. این فرآیند در دماهای بالاتر از ۹۰۰ درجه‌ سانتی ‌گراد اجرا خواهد شد و با غلتک ‌های خاص نورد به شکل مورد نظر در می ‌آید. دلیل انتخاب این دما این است که برای ساختاردهی فولاد، نیاز به دماهای بالاتر از دمای تبلور وجود دارد.

در فرآیند نورد گرم، حرارت به صورت یکنواخت به تمامی قسمت‌ ها انتقال می یابد و غلتک‌ های نورد به صورت پیوسته بر روی سطح حرکت می کنند. پس از اتمام فرآیند نورد، ورق با روش ‌ها و شیوه‌ های مختلف سرد شده و سپس پرداخت‌ هایی از قبیل سمباده‌ زنی یا شست‌ و شو با اسید روی آن انجام می‌ شود.

این ورق‌ ها با ضخامت متغیر از یک و نیم میلی ‌متر تا صد میلی ‌متر تولید می ‌شوند و قیمت کمتری نسبت به سایر انواع ورق دارند. استفاده از این محصولات در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌ سازی، کشتی‌ سازی و خودروسازی رواج دارد.

تفاوت استیل گرمکار و سردکار


آشنایی با ورق استیل سردکار

برای آشنایی با تفاوت استیل گرمکار و سردکار باید درباره ورق سرد نیز بدانیم. ورق استیل سردکار، یک محصول فولادی با تولید از نورد سرد است که به دلیل ضخامت کمتر خود نسبت به محصولات دیگر، جذابیت ظاهری بیشتری دارد. این ورق ‌ها در سه شکل معمولی، یعنی نیمه ‌کشش، فوق‌ کشش و عادی به بازار عپپرضه می ‌شوند. ورق سردکار، برای تولید ورق‌ های روغنی و گالوانیزه استفاده می شود و در صنایع مختلف به کار می‌ رود که هرکدام ویژگی ‌ها و کاربرد های خاص خود را دارند.

استفاده اصلی این ورق در ساخت لوازم خانگی، مبلمان اداری، قفسه‌ ها، و مصالح ساختمانی است. این محصولات با ابعاد متنوع و در اندازه ‌های گوناگون، با توجه به نیازهای خریدار، تولید و به بازار عرضه می‌ شوند.

بررسی تفاوت استیل گرمکار و سردکار

پس از آشنایی با با ورق استیل گرمکار و سردکار نیاز است تا درباره تفاوت های آن ها بدانیم. در ادامه تفاوت استیل گرمکار و سردکار را بررسی می کنیم.

نحوه تولید

تفاوت اساسی میان ورق‌ های گرم و سرد در روش تولید آن ها است. در فرآیند نورد گرم، فولاد به دماهای بسیار بالا، حدود هزار درجه سانتی ‌گراد، می ‌رسد تا غلتک ‌های خاص ورق ‌های گرم (سیاه) را تولید کنند. این فرآیند باعث ایجاد ساختاری خاص در ورق می ‌شود. از سوی دیگر، نورد سرد در دماهای نسبتا معمولی و بدون اعمال حرارت بیشتر تولید می‌ شود. این فرآیند پیچیده‌ تر است و در نتیجه محصولات نورد سرد با قیمت بالاتری در بازار آهن ‌آلات عرضه می ‌شوند. این تفاوت در روش تولید، همچنین بر ترکیبات و خواص فیزیکی و شیمیایی ورق ‌ها تأثیر می ‌گذارد و آن ها را منحصر به فرد می‌ سازد.

کاربرد ورق های سرد و گرم

تفاوت استیل گرمکار و سردکار در کاربردهای مختلف آن ها ظاهر می‌ شود. ورق ‌های نورد گرم برای پروژه ‌ها و صنایع بزرگ ‌تر به ‌کار می ‌روند، درحالی‌ که ورق ‌های نورد سرد در پروژه ‌های کوچک تر استفاده قرار می شوند. تفاوت دیگر این دو نوع ورق در محصولات نهایی آن ها نهفته‌است. به عنوان مثال، از ورق سرد عمدتا محصولات مفتولی، تسمه و میله تولید می‌ شود، در حالی‌ که از ورق‌ های گرم برای ساخت ریل ‌ها، دستگاه‌ های مهرزنی، قطعات خودرو و تجهیزات صنعتی استفاده خواهد شد.

ابعاد ورق های سرد و گرم

تفاوت استیل گرمکار و سردکار از نوع ورق در ابعاد آن ها نیز نمایان می شود. ورق گرم عمدتا به صورت رول با ابعاد فابریک تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. ابعاد ثابت ورق‌ های گرم، که براساس تصمیمات کارخانه تعیین می‌ شوند، شامل ۲۰۰۰ × ۶۰۰۰، ۱۵۰۰ × ۶۰۰۰، ۱۰۰۰ × ۶۰۰۰، ۱۲۵۰ × ۲۵۰۰ و ۱۰۰۰ × ۲۰۰۰ هستند. ضخامت ورق ‌های سرد کاهش‌یافته و ابعاد کلی آن ها نیز با ورق ‌های گرم متفاوت است. عرض حداکثر ورق ‌های سرد به حدود ۱۲۵ سانتی ‌متر محدود می ‌شود، در حالی که ورق‌ های گرم با ابعاد گسترده‌ تر در بازار وجود دارند.

سخن پایانی

آگاهی از تفاوت استیل گرمکار و سردکار برای صنایعی که نیاز به استفاده از این محصولات را دارند بسیار مهم است. بنابراین باید ابتدا درباره هرکدام از این ورق ها دانست، سپس تفاوت ها را مشاهده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *