بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار ایران + سنجش کیفیت

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

کیفیت مصالحی که برای ساخت یک سازه به کار می رود، ارتباط مستقیمی با امنیت ساکنان آن سازه در آینده دارد. به همین علت، استفاده از بهترین میلگرد برای ساختمان سازی یکی از با اهمیت ترین تصمیمات مهندسان پروژه به شمار می رود. بنابراین باید با توجه به شرایط محیطی ساختمان و همچنین کاربرد آن، مناسب ترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار ایران را انتخاب و مورد استفاده قرار داد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین میلگرد برای ساختمان سازی و همچنین راه هایی برای سنجش کیفیت آن بپردازیم.

انواع نورد در تولید میلگرد برای ساختمان سازی

دو شیوه برای تولید میلگرد وجود دارد؛ این دو شیوه عبارت از روش نورد سرد و روش نورد گرم هستند. البته میلگردهای تولید شده به روش نورد سرد را نمی توان در ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد. از این رو، مقاطع طویل با 3 شیوه نورد تولید می شوند. در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره این روش ها خواهیم پرداخت:

نورد گرم

در این روش، دمای بخش های مختلف شمش فولاد را به طور یکنواخت افزایش می دهند تا از دمای تبلور بالاتر رود. سپس شمش های فولاد به درون غلطک های دستگاه نورد وارد شده تا شکل میلگرد را به خود بگیرند. دمای بالای این شمش ها موجب انعطاف پذیری بیشتر می شود. پس از خروج میلگردهای تولید شده از دستگاه نورد، بدنه آنها به طور یکنواخت سرد و به دمای مشخصی می رسد.

نورد سرد اصلاح شده

میلگردهای تولید‌شده به این روش، نیازی به افزایش دما در جریان تولید ندارند. برای تولید این میلگردها، باید شمش فولاد را چندین بار از میان  غلطتک های دستگاه نورد عبور داد. در این صورت، فولاد با اتاق هم دما بوده و از انعطاف پذیری کمتری برخودار است. به همین علت، روش نورد سرد اصلاح شده نسبت به سایر روش ها طولانی تر و پیچیده تر می باشد.

در این روش عملیات مکانیکی اتصال میلگردها، در شرایط دمایی بالا صورت گرفته و در نتیجه، میلگرد تولید شده دارای قابلیت خمش بوده و برای ساختمان سازی هم مناسب خواهد بود. البته این مقاطع همچنان شکنندگی بیشتری نسبت به مقاطع تولید‌شده به روش نورد گرم دارند.

نورد گرم اصلاح شده

این روش مشابه روش نورد گرم است و عملیات مکانیکی اتصال این میلگردها و خمش آنها با افزایش دما صورت می گیرد. در نتیجه، میلگرد تولید‌شده انعطاف پذیری و مقاومت بالاتری خواهد داشت.

ورق استیل مشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

انتخاب بهترین میلگرد برای پروژه های عمرانی

نخستین گام برای آنالیز محصول و انتخاب آن، دستیابی به شناخت کافی درباره انواع آن است. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در این بخش انواع میلگردها را معرفی می نماییم:

میلگرد اپوکسی

اپوکسی، به روکش نازکی گفته می شود که برای افزایش مقاومت فولاد در برابر زنگ زدگی روی آن کشیده می شود. اگر این روکش از بین برود، فولاد زیر آن به احتمال زیاد دچار زنگ زدگی خواهد شد. به همین علت، مهندسانی که در جستجوی فولاد زنگ نزن هستند، محصولات استیل را انتخاب می کنند.

میلگرد فولاد کربنی

متداول ترین ماده اولیه برای تولید مقاطع فولادی، فولاد کربنی یا میلگرد سیاه نام دارد. این محصولات از مقاومت کششی بالایی برخوردار هستند؛ اما مقاومت چندان خوبی در برابر زنگ زدگی ندارند. بنابراین استفاده از آنها در محیط های مرطوب مناسب نیست.

میلگرد گالوانیزه

عملکرد گالوانیزه مانند اپوکسی بوده و سطح فولاد را در برابر زنگ زدگی محافظت می نماید. البته مقاومت و هزینه ساخت گالوانیزه از اپوکسی بیشتر می باشد. اکثر مهندسان نیز ترجیح می دهند از میلگرد گالوانیزه استفاده نمایند.

میلگرد استیل

این مقاطع فولادی به عنوان مقاوم ترین مقاطع شناخته می شوند. اما از قیمت بالایی برخوردار بوده و تهیه آنها فقط برای پروژه های بزرگ صرفه اقتصادی دارد. نام دیگر استیل، فولاد زنگ نزن است.

میلگرد اروپایی

روشی که کشورهای اروپایی برای تولید مقاطع فولادی به کار می گیرند، روش ترمکس نام دارد. در روش ترمکس مقاطع فولادی پس از تولید، از بین نازل های آب عبور می کنند. کاهش دمای ناگهانی (کوئنچ) باعث افزایش استحکام مقاطع می شود. پس از کوئنچ، فرآیند بازگشت‌دادن (تمپرینگ) انجام می شود. میزان فولاد به کاررفته در میلگردهای اروپایی کمتر بوده و بخش بیرونی آنها نسبت به بخش داخلی، از مقاومت بیشتری برخوردار است.

میلگرد فایبرگلاس

رزین و الیاف شیشه، ماده اولیه تولید این نوع میلگرد می باشد. این مقاطع نسبت به نمونه های فولادی سبک تر بوده و مقاومت بالایی دارند. همچنین در برابر خوردگی زنگ زدگی نیز مقاوم می باشند. از میلگرد فایبرگلاس در پروژه هایی با شرایط محیطی نامناسب نیز می توان به خوبی استفاده نمود.

میلگرد برای ساختمان سازی


خرید بهترین میلگرد در بازار ایران

مهم ترین معیارهای انتخاب و خرید بهترین میلگرد، شامل استاندارد تولید، کیفیت و قیمت آن می باشد. افرادی که از سابقه کاری زیادی در بازار فولاد برخوردار می باشند، با تولیدات کارخانه های مختلف آشنایی بیشتری دارند. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که کارخانه های متعددی به طور غیر مجاز مشغول به فعالیت هستند. بنابراین به منظور خرید بهترین میلگرد برای ساختمان سازی حتما مراکز فروش معتبر را انتخاب نمایید.

آزمایش میلگرد؛ بهترین راه تشخیص کیفیت آن

یک روش کاربردی برای اطمینان از کیفیت میلگرد، آزمایش تنش-کرنش نام دارد. مهندسان ساخت و ساز پس از خرید میلگرد، نمونه ای از بار را به آزمایشگاه های مخصوص می فرستند تا مورد بررسی قرار گیرد. در این آزمایشگاه ها، نمونه میلگرد در شرایط فشارهای مشابه هنگام ساخت و ساز قرار می گیرد. وارد کردن این فشار تا زمانی که فولاد شکسته‌شود ادامه پیدا می کند و به این ترتیب میزان مقاومت مقاطع فولادی اندازه گیری می شود.

جمع بندی

میلگردها به عنوان اصلی ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی در نظر گرفته‌می شوند. این مقاطع فولادی انواع بسیار متنوعی دارند که با توجه به کاربرد مورد نظر، بهترین نوع آنها انتخاب می شود. حوزه ساختمان سازی یکی از متداول ترین حوزه های استفاده از میلگرد است. در این مقاله انواع میلگرد را معرفی نمودیم و راه هایی به منظور تشخیص بهترین میلگرد برای ساختمان سازی با توجه به شرایط محیطی و پروژه های عمرانی مختلف را مطرح کردیم.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • ارشیا 15 آبان 1402 / 8:42 ب.ظ

    عالیههه ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *