برشکاری ورق استیل مقایسه برش لیزر با پلاسما

انوع-برشکاری-ورق-استیل-مقایسه-برش-لیزر-با-پلاسما

یکی از پرکاربردترین انواع ورق فلزی در صنایع مختلف، ورق استیل است که به صورت رول یا شیت در بازار وجود دارد. به همین دلیل برای استفاده در موارد گوناگون نیاز به ایجاد برش این ورق است و برای برشکاری آن روش های مختلفی با توجه به نوع کاربرد، دقت برش و ضخامت ورق استفاده می شود. دو نوع روش متداول برش ورق استیل استفاده از لیزر و برش ورق استیل با پلاسما است که در این مقاله هر یک از دو روش را توضیح می دهیم.

آشنایی با انواع برشکاری ورق استیل

استیل آلیاژی از آهن محسوب می شود که دارای انعطاف پذیری و استحکام قابل قبولی است و کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. همان طور که بیان شد برای برش ورق استیل روش های گوناگون دستی یا اتوماتیک وجود داشته که برخی از این روش ها گران هستند.
برای کاربری های خاص استفاده می شوند و بعضی برشکاری ها مقرون به صرفه می باشند. روش برش ورق استیل نازک با روش برش ورق استیل ضخیم تفاوت دارد و میزان دقت در این ورق نیز با هم متفاوت است. در ادامه با دو روش رایج برشکاری ورق استیل با لیزر و پلاسما آشنا می شویم.

1.برش ورق استیل با لیزر

امروزه استفاده از فناوری لیزر در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. به عنوان مثال برای برشکاری ورق استیل استفاده از لیزر کاربرد بسیاری داشته و تبدیل به یک صنعت شده است. در برش ورق استیل با لیزر دقت برش بالا بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد. از این رو بسیار مورد توجه فعالان صنایع قرار گرفته است.

در این روش برشکاری گرمای شدیدی توسط پرتو متمرکز لیزر تولید و باعث ایجاد برش در ورق استیل می شود. برش ورق استیل با لیزر با استفاده از دستگاه به شکل اتوماتیک انجام می شود، به همین علت روی ورق های استیل با این روش می توان برش های بسیار دقیق و طرح های مختلفی را ایجاد کرد.

برشکاری ورق استیل با لیزر برای ورق های استیل نازک با ضخامت 30 میلی‌متر مناسب بوده و سرعت برش بسیار زیاد است؛ ولی سرعت برش با لیزر در ورق های با ضخامت زیاد، پایین می باشد.

2.برش ورق استیل با پلاسما

در روش برش ورق استیل با پلاسما برای ایجاد برش از یک مشعل استفاده می کنند؛ نحوه انجام آن ایجاد یک قوس الکتریکی توسط مشعل و از بین گاز خروجی از سر آن با صفحه استیل است. نوع گازی که در روش پلاسما برای برش ورق استیل استفاده می شود الب یک گاز نجیب یا هوای فشرده بوده که با سرعت زیادی از مشعل خارج می گردد. سپس به دلیل تولید حرارت بالا از قوس الکتریکی، گاز یا هوای فشرده از این حالت خارج گردیده و تبدیل به پلاسما می شود. در این حالت این گازی که شکلش تغییر کرده می تواند به ورق استیل نفوذ کند و برش ایجاد نماید؛ بنابراین در روش برش ورق استیل با پلاسما تراشه فلزی تولید شنده و برش ها نسبتا دقیق هستند.

این روش برشکاری برای برش روی ورق های استیل با ضخامت 0.5 تا 170 میلی‌متر مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله معایب روش برش ورق استیل با پلاسما می توان بهنامطلوب بودن کیفیت لبه برش، گران و پرهزینه بودن این روش و خطر آن برای بدن انسان و محیط زیست اشاره کرد.

تفاوت-دستگاه-برش-لیزر-و-برش-پلاسما

تفاوت دستگاه برش لیزر و برش پلاسما

دستگاه های برش لیزری و پلاسما در جزئیات با هم تفاوت های بسیاری دارند؛ اما هر دو از تکنولوژی های جدید در صنعت به شمار می روند. این برش ورق استیل با این دستگاه ها با دقت و قدرت خوبی انجام می شود. همان طور که گفتیم برای انواع مواد فلزی با ضخامت های متوسط و بالا از برش پلاسما و از روش برش ورق استیل با لیزر برای برش صفحات نازک و متوسط استفاده می گردد.

تفاوت عمده این دو روش متریال مورد استفاده در آن ها است؛ به طوری که روش پلاسما فقط برای برش فلزات کاربرد دارد. ولی لیزر برای ایجاد برش در تمام محصولات مناسب است؛ تفاوت دیگر آن ها هزینه انجام این روش ها می باشد.

برای مثال روش برش استیل با لیزر از تکنولوژی جدیدتری بهره می برد و هزینه بالاتری دارد و روش برش استیل با پلاسما بسیار ارزان است.

مزایا و معایب دو روش ورق استیل با لیزر و پلاسما

مزیت برش ورق استیل با پلاسما نسبت به برش لیزری، سرعت بالای برش، توزیع کم حرارت در قطعه، هزینه کم عملیات برش، عرض کم مسیر برش و ایجاد کمترین تغییر حالت فلز است؛ در حالی که از برشکاری با لیزر برای برش متریال مختلفی نظیر سرامیک، شیشه و فلز استفاده می شود و سرعت و قدرت و روشنایی بسیار بالایی دارد.

ورق استیلی که با لیزر برش خوره به دلیل دقت بالا در برشکاری و ایجاد شکاف و برش باریک، به ماشین کاری مجدد بعد از برش نیازی نخواهد بود. سخت کاری سطح قطع برش و وجود زاویه  0.5 تا 1.5 درجه در سطح مقطع عمودی قطعه برش از معایب برش ورق استیل با پلاسما است.

روش نگهداری از دستگاه های برشکاری

از پرکاربردترین آلیاژها در صنعت، فلزها هستند که گاهی به صورت ورق های استیل وجود دارند و برای استفاده از آن ها باید طی فرآیند برشکاری لیزری یا پلاسمایی به قطعات مورد نظر تبدیل شوند. دستگاه هایی که برای این دو روش استفاده می شود نیاز به نگهداری دقیق و مراقبت منظم دارند. برای تمیزکاری و نظافت این دستگاه ها می توان از اسپری انژکتور و برای افزایش عملکرد آن ها از روغن 10-40  استفاده کرد.

جمع بندی

در این مطلب با دو روش برش ورق استیل و مزایا و معایب آن‌ها آشنا شدیم. روش برش ورق استیل با لیزر برای ورق های نازک مناسب است و روش برش ورق استیل با پلاسما برای ورق های دارای ضخامت بالا استفاده می شود.

5/5 - (2 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *