انواع ورق استیل 304 کاربرد ابعاد و مشخصات دقیق

فلز استیل یکی از پرکابردترین فلزات در صنایع مختلف به شمار می رود. این فلز به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا در مورد زنگ زدگی و رطوبت کاربرد گسترده ای دارد. برای ساخت استیل از استنلس استیل نیکل، آهن و کروم استفاده می کنند. این فلز با داشتن 1.2 درصد کربن و 10.5 درصد کروم مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی دارد.

گریدهای مختلفی از این استیل توسط تولید کنندگان ساخته می شود که از جمله آن ها می توان به گرید 304 اشاره کرد. این فلز در انواع و اشکال مختلفی مانند ورق، میلگرد و لوله ساخته می شود. امروز ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد انواع ورق استیل 304 با شما عزیزان صحبت کنیم؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید!

آشنایی با انواع ورق استیل 304

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ورق های استیل را در ابعاد مختلفی می سازند. برخی تولید کنندگان این ورق را به شکل مربع و برخی به شکل مستطیل آن ها را تولید می کنند. هر نوع این ورق را هم باید برای کاربردی خاص مورد استفاده قرار داد.

لازم به ذکر است که استنلس استیل 304 نوعی فولاد بسیار پرکاربرد در صنایع به شمار می رود، این فلز دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم است به همین علت در گذشته آن را فولاد 8/18 می نامیدند. از آنجایی که ورق های استیل 304 را می توان نوعی فولاد آستنیتی به شمار آورد، معمولا آن ها در ساخت محصولاتی مانند قابلمه و سینک مورد استفاده قرار می دهند؛ چرا که از قابلیت کشیدگی بسیار فوق العاده ای برخوردار است.

شباهت ورق استیل 304 با ورق های استیل 316

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ورق استیل 304 شباهت بسیار زیادی با ورق های استیل 316 دارند و تنها تفاوت بین این دو ورق به قیمت آن ها مربوط می شود. با این وجود کاربرد ورق استیل 304 به دلیل داشتن قابلیت های جوشکاری و فرم دهی در صنعت معماری و حمل و نقل بسیار بالا بوده و این محصول ولو با قیمت بالا هم به یکی از مهم ترین محصولات در این دو صنعت تبدیل شده است.

ابعاد ورق استیل 304 متفاوت بوده و تنوع بسیار زیادی دارد؛ از همین رو بهتر است هنگام خرید با توجه به هدف استفاده از این ورق استیل، مناسب ترین ابعاد را مورد استفاده قرار دهید.

هنگام خرید انواع ورق استیل 304 باید به چه مواردی توجه کرد؟

با توجه به اینکه در مطالب فوق گفته شد، ورق های استیل در ابعاد و انواع مختلفی تولید می شوند، باید هنگام خرید آن ها به نکات و موارد بسیاری توجه داشت. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی سریع
  • خواص مکانیکی
  • کاربرد آن ها
  • قیمت ورق ها
  • انواع ورق استیل و مناسب ترین نوع آن
  • نحوه خرید

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟ کدام بهتر است؟

مشخصات ورق استیل 304

در استاندارد DIN آلمان ورق های استیل ضد زنگ 304 را فولاد 1.4301 می نامند. این ورق در دسته فولادهای ضد زنگ یا آلیاژی استنلس استیل با مشخصه X5CrNi18-10 قرار می گیرند. البته به جز خاصیت ضد زنگ، این فولاد خواص مغناطیسی هم ندارد، از همین رو می توان آن را ورق استیل نگیر هم نامید. معمولا در بازار و میان تولید کنندگان و عرضه کنندگان فولاد، انواع ورق استیل 304 را ورق استیل نگیر می گویند.

به طور کلی مانند تمامی میلگردهای استیل، ورق های استیل 304 را می توان به دو دسته بگیر و نگیر دسته بندی کرد. جذب شدن و نشدن این ورق توسط آهنربا دلیلی برای این دسته بندی است.

از دیگر مشخصات ورق استیل 304 می توان به ظاهر براق، سطح صیقلی و صاف ورق اشاره کرد. ضمن اینکه این ورق ها همانطور که در بالا هم گفته شد دارای مقاومت قابل قبولی در برابر زنگ زدگی هستند و می توان آن ها را در صنایع مختلفی همچون صنعت نفت، صنعت غذا و دارو، خودرو سازی، پتروشیمی و گاز، تجهیزات آزمایشگاهی، هواپیما سازی و خودروسازی مورد استفاده قرار داد.

آشنایی-با-انواع-ورق-استیل-304

آشنایی با انواع ورق استیل 304

به طور کلی ورق های استیل 304 را می توان با توجه به ویژگی هایی مانند سطح و ابعاد آن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. با این حال انتخاب ابعاد ورق استیل 304 تنها به نیاز مصرف کنندگان برمی گردد. اما ورق های استیل 304 با توجه به سطوح مختلف به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

ورق های براق

یکی از پرمصرف ترین ورق های استیل در بازار، ورق های براق هستند. سطح براق این ورق ها را با پولیش کاری ایجاد می کنند. در هر شرایطی که ظاهر کار از اهمیت بیشتری برخوردار است معمولا ورق های استیل 304 براق مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به ظاهر زیبای این نوع ورق های استیل، بدیهی است که این ورق ها قیمت بالاتری داشته باشند.

ورق های خشدار

یکی دیگر از انواع ورق استیل 304، ورق های خشدار هستند. این ورق ها را با استفاده از سنگ زنی در جهت های از پیش مشخص اخته می شوند به دلیل وجود شیارهایی روی این نوع از ورق های استیل، آن ها مقاومت بالاتری در برابر چربی ها و آلودگی ها از خود نشان می دهند. معمولا ورق های استیل خشدار برای ساخت جواهرات و ساعت های مچی مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق های مات

در مقایسه با ورق های استیل براق این مدل از ورق ها دارای قیمت های مناسب تری خواهند بود. در شرایطی که تنها به مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا نیاز باشد، معمولا از این نوع ورق های استیل استفاده می کنند.

کاربرد ورق استیل 304

در بالا به برخی از کاربردهای انواع ورق استیل اشاره کردیم. اما به طور کلی اصلی ترین کاربرد ورق استیل 304 شامل استفاده برای تولید و ساخت سینک ظرفشویی، ساخت یخچال فریزر، تجهیزات مربوط به فراوری مواد غذایی همچون شیر، ساخت پنل های معماری، مبدل های حرارتی، فیلتراسیون آب، فنرها، صفحه های بافته شده و مورد استفاده در معدن، مخزن های شیمیایی برای انتقال مواد شیمیایی می شود.

کاربرد-ورق-استیل-304

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع ورق استیل 304 آشنا سازیم. همانطور که در بالا اشاره شد، این مدل از ورق های استیل جزو پرکاربردترین ورق های فولادی در بازار آهن به شمار می روند. این ورق ها دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام از آن ها را می تواند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار داد.

5/5 - (3 امتیاز)
محمد فراشی
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • hasan 20 مهر 1402 / 11:57 ق.ظ

    عالی بود ممنون از توضیحات خوبتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *