انواع ورق استیل 304 خواص مکانیکی + مشخصات

انواع ورق استیل 304

استیل یکی از فلزهایی است که کاربرد گسترده ای در زندگی انسان ها دارد. دلیل استفاده بالای این فلز در صنایع، مقاومت بالای آن است. مطمئناً شما هم در اطراف خود اشیایی ساخته شده با فلز استیل دیده اید. جالب ترین ویژگی این اشیا ضد زنگ بودن و مقاومت بالای آن ها در برابر رطوبت است. فلز استیل معمولاً به شکل های مختلفی روانه بازار می شود اما کلی ترین دسته بندی آن شامل ورق استیل، میلگرد و لوله های استیل می شود.

امروز ما در این  مطالب قصد داریم ورق استیل 304 را به عنوان یکی از انواع ورق های استیل موجود در دنیا مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با انواع ورق استیل 304  و کاربردهای آن با ما همراه شوید.

آشنایی با ورق استیل 304

ورق استیل 304 یکی از پرکاربردترین فولادها در دنیا به شمار می رود. این ورق ها در اندازه های متفاوت و معمولاً به شکل های مربعی و مستطیلی تولید می شوند. در ساخت  ورق استیل 304 از عناصر نیکل، کروم، آهن، سیلیسیوم، فسفر، منگنز، گوگرد و کربن استفاده می شود. دلیل مقاومت بالای این ورق ها استفاده از سه عنصر آهن، نیکل و کروم است. یکی دیگر از عناصری که در ساخت ورق های استیل 304 به کار می رود عنصر کربن است. استفاده از کربن در کنار کروم، میزان خوردگی این ورق ها را تا حد بسیار بالایی کاهش داده است.

ورق استیل 304 در گذشته به ورق 18.8 مشهور بود. دلیل این نام گذاری را می توان وجود 8 درصد نیکل همراه با 18 درصد کروم دانست. انواع ورق استیل 304 را معمولاً به شکل سینک های ظرفشویی و ظروف آشپزخانه می بینیم. در ادامه مشخصات ورق های استیل 304 را جامع تر توضیح خواهیم داد.

مشخصات ورق استیل 304

ورق استیل 304 یا ورق زنگ نزن طبق استانداردهای آلمانی نام دیگری نیز دارد. این ورق طبق استاندارد DIN کشور آلمان به فولاد 1.4301 شهرت دارد. همچنین این فولاد استنلس شناخته می شود و دلیل آن زنگ نزن بودن آن است. استنلس استیل 304 فاقد خواص مغناطیسی یا اصطلاحاً نگیر بوده و در میان فروشندگان این حوزه با همین نام شناخته می شود.

ورق های استیل هم به صورت بگیر و هم نگیر تولید می شوند و سری نگیر آن ها پرکاربردتر است. ورق های نگیر پرتعدادتر و گران تر هستند اما کیفیت بالاتری نیز دارند. یکی از بارزترین مشخصات ورق استیل 304 سطح صیقلی آن است. ضد زنگ بودن نیز دیگر مشخصه ورق های 304 به حساب می آید. یکی از مهم ترین دلایلی که استیل 304 را به یکی از پرکاربردترین انواع ورق استیل تبدیل می کند خاصیت کشیدگی بالای آن است.

خواص مکانیکی استیل 304

یکی از موضوعات مهمی که هنگام خرید انواع ورق استیل 304 اهمیت پیدا می کند، خواص مکانیکی آنهاست. خواص مکانیکی استیل 304 در مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و رطوبت خلاصه نمی شود. این خواص را می توان به صورت زیر شرح داد:

  • مقاومت کششی بسیار بالا در حد 500 تا 700 مگاپاسکال
  • درجه سختی برینل 123 HB
  • درجه سختی ویکروز 129 HB

انواع ورق استیل 304

ورق استیل 304 در انواع مختلفی تولید می شود. این دسته بندی ها بر اساس معیارهای مختلفی صورت می گیرند. معروف ترین دسته بندی انواع ورق استیل 304 بر اساس حالت سطح آن ها صورت می گیرد. در ادامه به بررسی انواع ورق های استیل 304 خواهیم پرداخت.

ورق استیل 304 براق

ورق براق از پرفروش ترین فولادهای بازار به حساب می آید. سطح صیقلی این ورق، بارزترین مشخصه آن است. این ورق برای براق شدن از یک مرحله پولیش کاری گذر می کند. قیمت این ورق نسبت به دیگر گونه های ورق های 304 گران تر است. ورق‌استیل براق معمولاً در مواردی استفاده می شود که ظاهر اهمیت بالایی داشته باشد.

ورق استیل 304 خش دار

ورق استیل خش دار را معمولاً در ساخت بدلیجات به کار می گیرند. سطح ناصاف این ورق ها موجب می شود آلودگی ها به راحتی به سطح این ورق نفوذ نکنند. همچنین در صورت تجمع آلودگی و چربی بر روی سطح این ورق، به راحتی نمی توان آن را دید. این ویژگی بزرگترین مزیت ورق های خش دار به حساب می آید. از دیگر وسایلی که در ساخت آن از استیل خش دار استفاده می شود می توان به ساعت مچی اشاره کرد.

ورق استیل 304 مات

ورق های مات مقرون به صرفه ترین انواع ورق استیل 304 هستند. این ورق ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند. بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که استفاده از این ورق ها معمولاً محدود به مواردی می شود که استحکام اهمیت بالاتری داشته باشد.

انواع ورق استیل 304 کاربرد ابعاد و مشخصات دقیق

کاربرد ورق استیل 304

همان طور که گفته  شد ورق استیل 304 کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. عناصر به کار رفته در ساخت این ورق ها موجب شده است به راحتی به هرشکلی دربیایند. مهم ترین موارد مصرف استیل 304 را می توان به صورت زیر ارائه  کرد:

  • ساخت تجهیزات تولید لبنیات
  • تولید سینک های ظرفشویی
  • فریزرها
  • صندلی آشپزخانه
  • ساخت نرده
  • تولید مخازن
  • فنر
  • و…

کاربرد ورق استیل 304 تنها به این موارد محدود نمی شود. این ورق ها حتی در ساخت جزئی ترین وسایلی که روزمره از آن ها استفاده می کنیم هم استفاده می شوند. برای آشنایی بیشتر با کاربرد ورق های استیل 304 کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازید.

قیمت ورق استیل 304

قیمت ورق های استیل 304 بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود. به دلیل نوسانات موجود در بازار، نمی توان یک قیمت مشخص برای این ورق ها در نظر گرفت. اما برای اطلاع از قیمت ورق استیل 304 می توانید با یک فروشنده معتبر تماس بگیرید.

کلام آخر

استیل یکی از رایج ترین فلزاتی است که در هر جای خانه به چشم می خورند. فلز استیل لبه شکل های  مختلفی درآورده می شود که یکی از آن ها ورق های استیل هستند. یکی از پرکاربردترین انواع ورق های استیل، ورق استیل 304 است که در این مطلب به طور کامل به بررسی آن پرداخته شد. در پایان مجموعه آریا استیل جعفری امیدواراست خواندن این مطلب موجب افزایش اطلاعات شما در این زمینه شده باشد.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *