انواع ورق استیل صنعتی مشخصات فنی و گریدها

انواع-ورق-استیل-صنعتی-مشخصات-فنی-و-گریدها

در بازار ایران فولادهای زنگ نزن را با نام استیل می شناسند. هر یک از استیل با آلیاژهای مختلفی تولید و عرضه می شوند که هر کدام ویژگی و کاربرد خاصی دارند. هر یک از انواع ورق های استیل دارای مقدار زیادی کروم و نیکل هستند که وجود این دو عنصر موجب می شود تا محصول مورد نظر در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد.

ورق های استیل صنعتی به دلیل داشتن خواص و ویژگی های منحصر به فرد در  صنایع مختلف به  کار گرفته می شوند. به همین دلیل این ورق ها بسیار مورد توجه قرار بگیرند. به همین علت ما قصد داریم در این مطالب ورق استیل صنعتی و انواع آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی ورق صنعتی استیل

ورق استیل صنعتی دارای چند گرید مختلف L316  و S310 و 321  است. هر یک از این گریدها ویژگی های خاص خود را دارند و آن ها را بر اساس خواص منحصر به فرد آن ها یعنی استحکام بالا، ضد اسید بودن، شکل پذیری و قابلیت جوشکاری می  شناسند. هر یک از این گریدها را برای امور خاصی به کار می برند.

ورق های استیل S310 را به عنوان ورق استیل نسوز، ورق های استیل 316 را ضد اسید و ورق های استیل 321 را به عنوان ضد سایش می شناسند و برای به کار بردن هر یک از آن ها به این ویژگی ها توجه می کنند.

خواص ورق استیل صنعتی

ورق های استیل صنعتی خواص زیادی دارند که آن ها به ورق هایی پرکاربرد تبدیل شوند. از اصلی ترین خواص این ورق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در برابر خوردگی مقاومت بالا دارند
  • ظاهر آن ها براق و صیقلی است.
  • در برابر حرارت بالا و پایین مقاومت بالایی دارند.
  • طول عمر بالا و قیمت مقرون به صرفه ای دارند.
  • 85 درصد این ورق های صنعتی را می توان بازیافت کرد.
  • تولید آن ها راحت است
  • از نظر بیولوژیکی عملکردی خنثی دارند.
  • سرعت خوردگی آن ها بسیار پایین است.

بررسی گروه انواع استیل نگیر

استیل گروه نگیر در ترکیبات خود کروم، نیکل، آهن و کربن کمتر از 1 دهم درصد را دارد به همین دلیل به آن ها استیل های نگیر گفته می شود. در جهان بیشترین مصرف استیل به این گروه تعلق دارد و بیش از 65 درصد از مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است. در گروه استیل های نگیر آلیاژ 304 را به عنوان استیل پایه می شناسند. اصلی ترین ترکیب این آلیاژ را کروم به مقدار 18 تا 20 درصد، نیکل به مقدار 8 تا 10 درصد و کربن به مقدار 80/0 درصد تشکیل می دهد.

بررسی-گروه-انواع-استیل-نگیر

بررسی بهبود خواص مکانیکی در استیل صنعتی

در این بخش قصد داریم بهبود خواص مکانیکی ورق استیل صنعتی را بررسی نماییم.

  • در صورتی که میزان نیتروژن موجود در ترکیب مورد نظر تغییر زیادی داشته باشد، این تغییر موجب افزایش قدرت نسبت به دمای پایین خواهد شد.
  • اگر میزان کربن موجود در آلیاژ افزایش یابد، در ترکیب موجود خواص مکانیکی یعنی عملیات سرد بیشتر خواهد شد.
  • در صورتی که در ترکیب موجود نیتروژن را افزایش داده و کربن را کمتر کنند، در ترکیب آلیاژی 301 خاصیت جوش پذیری بالاتر می رود.

افزایش مقاومت در برابر خوردگی در ورق استیل صنعتی

اگر هدف کلی این باشد که محصول مورد نظر در برابر اکسیداسیون درجه حرارت های بالا مقاومت بیشتری داشته باشد، باید در ترکیبات موجود آلیاژهای کروم و نیکل را افزایش داد. اگر تنها مقاومت در برابر خوردگی مدنظر باشد باید در ترکیب اصلی آن ها مقدار مولیبدن را افزایش داد. در غیر این صورت اگر بخواهیم کیفیت جوش پذیری را بهتر کنیم باید فرایند زیر طی شود.

بهبود کیفیت جوش پذیری در استیل صنعتی

  • اگر بخواهید جوش پذیری را بالا ببرید و در کنار آن همزمان خوردگی داخل دانه ای بعد از فرآیند جوش آمدن پیشگیری شود باید تیتانیوم را افزایش داد.
  • در صورتی که بهبود جوش پذیری و مقاومت در برابر خوردگی مدنظر باشد باید مولیبدنو تیتانیوم را افزایش و کربن را کاهش داد.
  • به علاوه در استیل پایه 304 می توان عملیات فوق را با افزایش نیتروژن، کروم و مولیبدن انجام داد.
بررسی گروه انواع استیل بگیر

گروهی دیگر از ورق استیل صنعتی وجود دارد که آن را با نام استیل بگیر می شناسند. در این نوع استیل آلیاژ آهن، کروم و کربن کمتر از 1 دهم درصد وجود دارد. برخی ها می گویند این استیل خاصیت آهن ربایی دارند. دو نمونه ای پرکاربردترین گروه استیل بگیر گروه AISI 430 یا 4016/1 هستند. در این نوع استیل می توان برای افزایش مقاومت آن در  برابر خوردگی مقدار کروم و مولیبدن را افزایش داد.

بررسی-گروه-انواع-استیل-بگیر

در صورتی که خاصیت جوش پذیری در نظر باشد باید به ترکیبات موجود تیتانیوم و نیوبیوم اضافه کنید. همان طور که گفتیم بیان شده که استیل های بگیر می توانند خاصیت آهن ربایی داشته باشند. همین امر موجب شده تا به معنای واقعی ضد زنگ نباشند و بعد از مدتی زنگ زده می شوند.

بررسی گروه انواع استیل دوبلکس

دسته دیگری از ورق استیل صنعتی به نام گروه دوبلکس وجود دارد که ترکیبات آن از کروم، نیکل، آهن و ترکیب دیگری از استنلس های غیر مغناطیسی و مغناطیسی تشکیل شده است. این گروه از ورق های استیل می توانند در درجه حرارت معمولی خاصیت آهن ربائی داشته باشند. گروه دوبلکس در مقایسه با استیل های بگیر و نگیر مقاومت بیشتری دارند.

استیل های دوبلکس معمولا در ترکیبات خود بسیاری از خواص دو گروه قبلی را دارا هستند. اصلی ترین کاربرد این نوع ورق استیل صنعتی برای ساخت مبدل های حرارتی، شفت ها، تانکرهای حمل مواد  شیمیایی، سیستم آبرسانی دریا، محفظه های تحت فشار و غیره است.

جمع بندی

ورق استیل صنعتی یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین ورقه های فلزی به شمار می رود. همان طور که متوجه شدید این ورق ها خود به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر یک در ترکیبات خود آلیاژهای مختلفی دارند. کم و زیاد کردن برخی از ترکیبات این محصولات می تواند تاثیر زیادی روی خواص آن ها داشته باشد. این ورق ها را می توان در صنایع مختلف به کار برد.

5/5 - (5 امتیاز)
محمد فراشی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *